جامولای متفاوت
دندان قروچه ( دندان قروچه): علائم، علل و درمان

دندان قروچه ( دندان قروچه): علائم، علل و درمان


اغلب افراد ممکن است گاهی اوقات دندان های خود را به هم فشار دهند یا به هم بفشارند. اما دندان قروچه ممکن است به طور ناخودآگاه و بیش از حد در مواقعی یا به طور منظم رخ دهد. این حالت دندان قروچه نامیده می شود. می تواند به دندان ها آسیب برساند و باعث تعدادی از عوارض سلامت دهان و دندان شود. در این مقاله به علائم و نشانه ها، علل احتمالی و چگونگی کاهش یا درمان دندان قروچه می پردازیم.

دندان قروچه ( دندان قروچه ) چیست؟

دندان قروچه یا قروچه دندان قروچه، فشردن یا قروچه غیرارادی دندان ها است. این می تواند واکنشی به استرس، ترس یا عصبانیت باشد. اغلب دندان قروچه در طول خواب به طور مکرر اتفاق می افتد، که به عنوان دندان قروچه در خواب شناخته می شود، اما برخی از افراد ممکن است هنگام بیداری در طول روز دندان قروچه کنند.

علائم دندان قروچه چیست؟

از آنجایی که دندان قروچه اغلب در هنگام خواب رخ می دهد، ممکن است برای اکثر افراد بی توجه باشد. با گذشت زمان، اگر از خواب بیدار شوید، متوجه علائمی می شوید که می تواند به شما بگوید دندان قروچه در شب به شما می گوید.

در اینجا علائم و نشانه ها وجود دارد:

  • دندان قروچه یا فشردن دندان در هنگام خواب که با نیروی بیشتری رخ می دهد، از چند قسمت 1 ثانیه ای تا چند بار در شب. مگر اینکه توسط یکی از اعضای خانواده یا شریک زندگی تان گفته شود، ممکن است متوجه نباشید که دارید.
  • دندان هایی که صاف، بریده شده، ترک خورده یا لق شده اند
  • مینای دندان فرسوده و ساییده می شود و ساختار زیرین دندان آشکار می شود
  • دندان های بیش از حد حساس
  • درد فک و گردن
  • احساس تنش و سفتی در عضلات فک. ممکن است باعث قفل شدن فک و ایجاد مشکل در باز یا بسته شدن کامل دهان شود.
  • سردرد
  • آسیب به بافت های نرم دهان مانند داخل گونه ها

چرا شب ها دندان قروچه می کنم؟

همیشه مشخص نیست که چه چیزی باعث دندان قروچه در افراد می شود. عوامل یا دلایل متعددی برای دندان قروچه یا دندان قروچه می تواند وجود داشته باشد.

عوامل خطر

در اینجا عوامل اصلی افزایش خطر دندان قروچه در افراد آورده شده است:

  • فشار. یکی از خطرات احتمالی دندان قروچه سطح استرس بالا است. بنابراین، اگر زندگی پر استرسی دارید یا با شرایط سختی روبه‌رو می‌شوید، ممکن است دندان‌ها و فک‌های خود را به هم فشار دهید. همچنین، افراد مبتلا به دندان قروچه در خواب می توانند دندان قروچه خود را به سطوح بالای اضطراب مرتبط کنند.
  • سن جوانی. دندان قروچه در کودکان خردسال شایع است. این عادت ممکن است در بزرگسالی و با بزرگ شدن از بین برود. بر اساس یک مطالعه، افزایش سطح مصرف شکر و استفاده از صفحه نمایش (تلویزیون یا سایر وسایل الکترونیکی) باعث افزایش دفعات دندان قروچه در خواب در کودکان می شود.
  • دندان قروچه در اعضای خانواده. دندان قروچه خواب دارای پیوندهای ژنتیکی است، بنابراین می تواند در خانواده ها ایجاد شود. اگر یکی از اعضای خانواده شما مبتلا به دندان قروچه در خواب است، به احتمال زیاد آن را از آنها به ارث خواهید برد.
  • سبک زندگی و عادات غذایی. مصرف الکل، سیگار کشیدن و مصرف زیاد کافئین مانند قهوه، کولا یا شکلات عادت های رایجی هستند که می توانند خطر ابتلا به دندان قروچه را افزایش دهند.
  • سایر شرایط سلامتی. اختلالات مرتبط با خواب مانند آپنه انسدادی خواب (OSA) که باعث ایجاد وقفه در خواب به دلیل نقص در تنفس می شود، با دندان قروچه مرتبط است. سایر شرایط سلامت روان و اختلالات پزشکی وجود دارد که با دندان قروچه مرتبط است. این شامل اختلال کمبود توجه/بیش فعالی (ADHD)، وحشت شبانه، بیماری پارکینسون، صرع، زوال عقل و اختلال رفلاکس معده به مری (GERD) است.
  • داروها. اگر چه خیلی رایج نیست، دندان قروچه خواب ممکن است یک عارضه جانبی بالقوه برخی داروها باشد. داروهای ضد افسردگی و ضد روان پریشی داروهای رایجی هستند که با دندان قروچه مرتبط هستند. همچنین افرادی که از داروهای تفریحی استفاده می کنند می توانند خطر دندان قروچه را افزایش دهند.

درمان دندان قروچه چیست؟

در بیشتر موارد، بسیاری از بزرگسالان دندان های خود را به اندازه کافی محکم قروچه یا فشار نمی دهند که نیاز به درمان یا درمان های دیگر داشته باشند. بنابراین، ممکن است اصلاً نیازی به درمان نداشته باشند. همچنین اگر کودکی مبتلا به دندان قروچه داشته باشید، از آن بیشتر می شود.

هیچ درمانی برای درمان کامل دندان قروچه وجود ندارد. با این حال، روش هایی وجود دارد که به کاهش دوره های دندان قروچه کمک می کند یا از آسیب دندان ها و فک پیشگیری و درمان می کند.

درمان دندان قروچه بر اساس سن، وضعیت پزشکی شما و سایر عوامل شامل موارد زیر است:

کاهش استرس یا اضطراب

اگر دندان قروچه شما نتیجه استرس یا اضطراب است، می توانید به مدیریت استرس خود کمک کنید یا اثرات آن را کاهش دهید.

دریابید که کدام تکنیک های آرامش بخش مانند مدیتیشن می تواند استرس یا اضطراب شما را کاهش دهد. از یک درمانگر یا مشاور راهنمایی بخواهید. علاوه بر این، زمانی که با روانشناس یا درمانگر بی خوابی صحبت می کنید، می توانید از خواب خوب شبانه بهره مند شوید.

درمان دندانپزشکی

دندان قروچه یکی از دلایل رایج ترک خوردگی دندان است. بنابراین، به منظور محافظت و جلوگیری از آسیب بیشتر به دندان های شما، دندانپزشک می تواند محافظ های دهان یا اسپلینت های دندانی را توصیه کند.

دندانپزشک شما یک محافظ دهان یا اسپلیت با اندازه سفارشی برای شما می سازد که راحتی و تناسب بیشتری را برای شما فراهم می کند. بسته به نیاز شما، محافظ های دهان و آتل ها می توانند از اکریلیک سخت یا مواد نرم ساخته شوند. در حالی که محافظ دهانی که به آن محافظ شب نیز می‌گویند، روی دندان‌های شما نصب می‌شود، آتل‌ها ممکن است بخشی از دندان‌های شما یا کل دندان‌های بالا و پایین را بپوشانند.

درمان دندان قروچه

استفاده از محافظ های دهان و آتل به تثبیت دندان ها و دهان در موقعیت مورد نظر کمک می کند. بنابراین جدا از جلوگیری از اثرات مضر ساییدن دندان ها و دهان، این دهانی ها می توانند به هدایت حرکات فک، تقویت عضلات فک و مدیریت شرایط مرتبط با خواب مانند آپنه خواب یا خروپف مزمن کمک کنند.

در موارد شدید، اگر دندان قروچه قبلاً منجر به ترک خوردگی، صاف شدن دندان ها، تراشیدن یا سایر آسیب های دندانی شده باشد، دندانپزشک شما باید دندان یا دندان های آسیب دیده را تغییر شکل داده و ترمیم کند.

بنابراین، دندانپزشک شما ممکن است بسته به آسیب، روکش، ایمپلنت دندان، باندینگ کامپوزیت یا ونیر را توصیه کند. اینها درمان های دندانپزشکی برای بازگرداندن عملکرد طبیعی و جویدن به دندان و همچنین جلوگیری از درد یا حساسیت دندان هستند.

داروها

در دراز مدت، داروها معمولاً برای درمان دندان قروچه مؤثر نیستند. هنوز تحقیقات بیشتری مورد نیاز است که آیا آنها مفید هستند یا خیر.

با این حال، داروها از برخی جهات موثر هستند. برخی از آنها با تنظیم انتقال دهنده های عصبی برای کمک به کاهش فعالیت ماهیچه ای که باعث ساییدن دندان ها می شود، کار می کنند. سایر موارد مانند تزریق بوتاکس با موفقیت برای کاهش حرکات فک و عضلات صورت در موارد شدیدتر دندان قروچه در خواب استفاده شده است.

داروهای رایج برای دندان قروچه عبارتند از:

  • داروهای استرس و اضطراب. برای استفاده کوتاه مدت، پزشک ممکن است برخی از داروها مانند داروهای ضد اضطراب یا داروهای ضد افسردگی را برای کمک به مقابله با استرس و سایر مشکلات روحی و روانی تجویز کند.
  • تزریق بوتاکس. تزریق سم بوتولینوم یا بوتاکس می‌تواند فعالیت ماهیچه‌ای را که در دندان قروچه نقش دارند را فلج کرده و محدود کند و به توقف دندان قروچه در خواب کمک کند. مانند بسیاری از روش های زیبایی، بوتاکس می تواند گران باشد و در طولانی مدت نیاز به تزریق منظم داشته باشد.
  • شل کننده های عضلانی. پزشک یا متخصص TMJ شما می تواند شل کننده های عضلانی را برای مصرف کوتاه مدت تجویز کند. آنها یک داروی رایج برای اختلالات TMJ هستند. شل کننده های عضلانی اثر موقتی بر فعالیت عضلات فک دارند که می تواند اسپاسم عضلانی را کاهش دهد و به طور موثر درد در ناحیه فک را تسکین دهد.
  • داروهای طبیعی. اگر دوست ندارید برای درمان دندان قروچه خود دارو مصرف کنید، مطمئن شوید که منابع مختلف توصیه شده از مواد معدنی و ویتامین ها را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. یکی از این مواد معدنی طبیعی منیزیم است که به راحتی و عملکرد مطلوب بدن کمک می کند. می توانید آن را در سبزیجات برگ دار و رژیم غذایی کامل پیدا کنید.
  • درمان شرایط زمینه ای. هنگامی که مشخص شد که بیماری زمینه ای شما، مانند بیماری رفلاکس معده به مری یا GERD یا آپنه خواب، مسئول دندان قروچه است، پزشک اقدامات لازم را برای درمان آن انجام خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *