جامولای متفاوت
محافظ دهان برای دندان قروچه، ورزش، آپنه خواب:

محافظ دهان برای دندان قروچه، ورزش، آپنه خواب:


محافظ‌های دهان به محافظت از دندان‌های شما در برابر ساییدن یا فشردن در هنگام خواب کمک می‌کنند، وضعیتی که به عنوان دندان قروچه شناخته می‌شود. آنها به کاهش شرایط مرتبط با خواب مانند خروپف و آپنه خواب کمک می کنند. آنها همچنین به طور گسترده ای برای محافظت از دهان و دندان در حین انجام ورزش استفاده می شوند. می‌توانید محافظ دهان خود را از داروخانه‌های محلی یا به‌طور سفارشی توسط دندانپزشک تهیه کنید.

چرا به محافظ دهان نیاز دارید؟

محافظ‌های دهان که محافظ شب نیز نامیده می‌شوند، وسایل دندانی هستند که روی دندان‌ها قرار می‌گیرند تا از دندان‌ها، لثه‌ها، گونه‌ها، فک و دهان در برابر آسیب‌ها و ضربه محافظت کنند. کودکان و همچنین بزرگسالان می توانند از آنها بهره مند شوند. محافظ دهان که از مواد نرم ساخته شده است، می تواند نیروی آسیب را جذب کند و تاثیر صدمات تروماتیک را به طور کلی کاهش دهد یا از آن جلوگیری کند.

دندانپزشکان به دلایل مختلفی استفاده از محافظ دهان را توصیه می کنند. دندانپزشک شما احتمالاً در موارد زیر از کودک یا شما می خواهد که از محافظ دهان استفاده کنید:

  • ابتلا به دندان قروچه – دندان قروچه و فشردن
  • هنگام انجام ورزش‌های با تماس بالا مانند بوکس، راگبی، فوتبال، بسکتبال یا هاکی.
  • برای کاهش خطر آسیب های دندانی در صورت سقوط، تصادف یا پرتاب چیزی به سمت شما یا صورت فرزندتان در حین اسکیت بورد، دوچرخه سواری در کوهستان، ژیمناستیک
  • خرناس
  • اختلالات TMJ و سایر دردهای عضلانی صورت یا فک
  • آپنه انسدادی خواب

انواع محافظ دهان چیست؟

اگرچه محافظ های دهانی عملکرد مشابهی دارند: محافظت از صورت و دهان به ویژه دندان ها در برابر آسیب، ساختار و تناسب آن ها برای انجام خوب محافظت کلیدی است. هر چه محافظ دهان شما کیفیت و جابجایی بهتری داشته باشد، راحت تر در دهان شما قرار می گیرد و بهتر از صدمات جلوگیری می کند.

در حال حاضر، سه نوع محافظ دهان اصلی در بازار وجود دارد:

محافظ دهان استوک

محافظ دهانی استوک ارزان‌ترین گزینه است و می‌توان آن را بدون نسخه از هر فروشگاه لوازم ورزشی یا داروخانه خریداری کرد. اگرچه این محافظ‌ها در اندازه‌های کوچک، متوسط ​​و بزرگ عرضه می‌شوند، اما نمی‌توان این محافظ‌ها را به دهان قالب‌گیری کرد.

بنابراین، معایب اصلی آنها این است که تناسب راحت ارائه نمی کنند، و آن را به یک نوع محافظ دهانی نامناسب تبدیل می کند که صحبت کردن یا تنفس را دشوار می کند. به دلیل یک اندازه بودن، محافظ های دهانی حجیم هستند و برای استفاده گاه و بیگاه بهترین هستند.

محافظ های دهان جوشان

گارد دیگری که در فروشگاه خریداری می شود، محافظ های دهان جوش و گاز هستند که نسبتاً ارزان هستند و به راحتی در داروخانه ها در دسترس هستند. این محافظ‌های دندانی قالب‌گیری، همانطور که از نامشان پیداست، همراه با کیت قالب‌گیری ارائه می‌شوند. آنها به شما این امکان را می دهند که محافظ دهان را در آب در حال جوش قرار دهید و سپس با گاز گرفتن از آن اثری از آن بگیرید تا آنها را مطابق با دندان های خود قالب گیری کنید و گاز بگیرید.

اگرچه آنها به گونه‌ای سفارشی می‌شوند که متناسب با دندان‌های شما باشد و تناسب بهتری نسبت به نمونه‌های استوک ارائه می‌دهند، اما جوش و بایت هنوز به اندازه نمونه‌های سفارشی حرفه‌ای ساخته شده توسط دندانپزشک شما مؤثر و قوی نیستند.

محافظ های دهانی سفارشی

شما می توانید یک محافظ دهان سفارشی تهیه کنید که به طور خاص با توجه به نیازهای فردی شما در مطب دندانپزشکی طراحی شده است. ابتدا دندانپزشک شما از دندان‌ها و لثه‌های شما اثری می‌گیرد و از آن برای ایجاد محافظ دهانی متناسب با بایت شما و متناسب با دندان‌های شما استفاده می‌کند.

آنها بهترین محافظت و راحت ترین تناسب را ارائه می دهند. با توجه به کار حرفه ای و مواد ویژه ای که در ساخت محافظ های دهان سفارشی وجود دارد، اکیداً توسط دندانپزشکان و متخصصان بهداشت توصیه می شود.

بنابراین، اگر دندان قروچه دارید، آپنه خواب دارید، خروپف می‌کنید یا در هر فعالیت ورزشی شرکت می‌کنید، محافظ‌های دهان سفارشی بهترین گزینه برای شما هستند.

چرا محافظ دهان مهم است: از چه نوع محافظ استفاده کنم؟

محافظ های دهان دستگاه های دندانپزشکی مهمی هستند که عملکردهای متفاوتی دارند. در حالی که می توانید انواع مختلفی را پیدا کنید، مهم است که در مواقع لزوم آنها را بپوشید و بر اساس شرایط خود نوع مناسب را انتخاب کنید.

ورزش ها

یک مطالعه نشان داده است که استفاده از محافظ دهان به میزان قابل توجهی در کاهش خطر آسیب های دندانی نقش دارد. بنابراین به ورزشکاران در هر سنی که به ویژه درگیر فعالیت های ورزشی با خطر صدمات زیاد هستند، توصیه می شود از دندان ها، گونه ها، فک و لب های خود با محافظ دهان محافظت کنند.

انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) توصیه می کند هنگام انجام ورزش و فعالیت های تفریحی از محافظ دهانی استفاده کنید که به طور مناسب برای کاهش آسیب های دهانی تعبیه شده باشد، به ویژه در ورزش هایی که خطر آسیب های دندانی و دهانی بالاتری دارند.

ADA همچنین فهرستی از ورزش‌ها و فعالیت‌هایی را ارائه می‌کند که به محافظ دهان نیاز دارند، از جمله ورزش‌های تماسی/تصادف زیاد و ورزش‌های تماس محدود. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • بوکس
  • بسکتبال
  • ورزش های رزمی
  • راگبی
  • هنرهای رزمی
  • فوتبال
  • هاکی (یخ و فیلد)
  • کشتی
  • آکروباتیک
  • اسکی
  • بیسبال
  • دوچرخه سواری
  • اسکیت درون خطی
  • موج سواری

دندان قروچه

دندان قروچه یا دندان قروچه یک حرکت مرتبط با خواب دندان قروچه یا فشردن دندان ها است. این عارضه اغلب در هنگام خواب، دندان قروچه در خواب رخ می دهد، اما برخی از افراد ممکن است هنگام بیداری دندان قروچه یا فک خود را به هم فشار دهند.

استفاده از محافظ دهان به جلوگیری از آسیب دندان قروچه کمک می کند. این یک لایه محافظ در برابر دندان‌های بالا و پایین ایجاد می‌کند و در نتیجه از بریدگی یا شکستن دندان‌ها توسط نیروی دندان قروچه جلوگیری می‌کند. همچنین لثه‌ها، ماهیچه‌های فک، لب‌ها و داخل گونه‌های خود را از زخم‌ها و درد دندان قروچه در امان خواهید داشت.

با دندانپزشک خود در مورد تهیه محافظ دهان و نحوه درمان عادت دندان قروچه خود صحبت کنید. محافظ دهانی سفارشی بهترین گزینه از این نظر است.

در مقایسه با نوع جوش و گاز و استوک، با استفاده از نوع سفارشی بهتر خواهید بود زیرا باید کل شب هنگام خواب از محافظ استفاده کنید. بنابراین، باید متناسب با دندان های شما باشد، راحت باشد و در دراز مدت در برابر فشار ساییدن مقاومت کند.

آپنه انسدادی خواب

در آپنه انسدادی خواب (OSA)، راه هوایی فرد در طول خواب به طور جزئی یا کامل فرو می ریزد که منجر به توقف تنفس، خفگی، کاهش سطح اکسیژن، خروپف و اختلال خواب می شود.

استفاده از محافظ دهان یک گزینه درمانی موثر و رایج برای آپنه انسدادی خواب است. کاری که محافظ های دهان آپنه خواب انجام می دهند این است که فک پایین یا زبان را به سمت جلو حرکت داده و راه هوایی فرد را باز می کنند. این وسایل خوراکی تعداد مکث های تنفسی (آپنه) را کاهش می دهند و سطح اکسیژن خون شما را بهبود می بخشند. آنها به کاهش دفعات خروپف کمک می کنند و از خواب آلودگی روز بعد جلوگیری می کنند.

همچنین، به یاد داشته باشید که محافظ‌های دهانی که برای درمان آپنه انسدادی خواب طراحی شده‌اند، با انواع بدون نسخه‌ای که برای جلوگیری از دندان قروچه یا خروپف ساخته می‌شوند، متفاوت هستند. بنابراین، مهم است که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا دندانپزشک خود در مورد تهیه محافظ دهانی که برای آپنه خواب طراحی شده است صحبت کنید.

چگونه از محافظ دهان خود مراقبت کنیم؟

رعایت بهداشت دهان و دندان و تمیز کردن محافظ دهان قبل از قرار دادن آن در دهان بسیار مهم است. همچنین، از هر چیزی که می‌تواند به محافظ دهان شما آسیب بزند یا منحرف شود، اجتناب کنید تا مطمئن شوید که همچنان به درستی جا می‌شود و بهترین عملکرد را دارد.

در اینجا چند نکته اساسی در مورد نحوه مراقبت از محافظ دهان برای استفاده حداکثری از آنها آورده شده است:

  • قبل از قرار دادن محافظ دهان / محافظ شب، دندان های خود را مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید
  • محافظ دهان خود را با آب خنک بشویید و قبل از پوشیدن یا بیرون آوردن آن با مسواک و خمیر دندان تمیز کنید تا پلاک و ذرات غذا کاملاً از بین برود.
  • از آب داغ یا قرار دادن مستقیم آن در زیر نور آفتاب داغ که می تواند شکل آن را تغییر دهد، خودداری کنید.
  • آن را در یک ظرف سخت و تهویه‌دار نگهداری کنید تا در هنگام سفر به فعالیت‌های ورزشی از آسیب در امان بماند یا خشک شود.
  • به طور مکرر علائم سوراخ یا آسیب را بررسی کنید
  • آن را نزد دندانپزشک خود ببرید تا مطمئن شوید که به درستی کار می کند و روی دندان های شما قرار می گیرد. اگر نوع بدون نسخه دارید، در مورد آن با دندانپزشک صحبت کنید.
  • حتی در یک ظرف، آن را دور از دسترس حیوانات خانگی قرار دهید.
  • طبق دستور دندانپزشک خود یا با مشاهده هرگونه نشانه ای از سایش یا سوراخ، گارد را تعویض کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *