جامولای متفاوت
چگونه دندان قروچه را در شب یا روز متوقف کنم؟

چگونه دندان قروچه را در شب یا روز متوقف کنم؟


علت دندان قروچه ( دندان قروچه ) اغلب مشخص نیست. این می تواند با استرس، اختلالات خواب، مال اکلوژن (به عنوان مثال، گاز گرفتن غیر طبیعی)، اختلالات عصبی عضلانی، یا پاسخ به ناراحتی عاطفی مرتبط باشد. اگر دندان‌های خود را به هم فشار می‌دهید یا به هم فشار می‌دهید، مهم است که برای متوقف کردن آن از دندانپزشک یا پزشک خود برای درمان استفاده کنید. پایان دادن به دندان قروچه می تواند درد شما را کاهش دهد و از آسیب بیشتر دندان ها جلوگیری کند. بنابراین، دندان‌ها، لبخند و سلامت دهان و دندان‌تان بیش از همه حفظ می‌شود. مقاله را بخوانید تا در مورد روش هایی که می توانید برای متوقف کردن دندان قروچه انجام دهید بدانید.

دندان قروچه چه عوارضی دارد؟

بدون پیشگیری و درمان، ساییدن و فشردن دندان ها می تواند مشکلات جدی برای سلامت دهان و دندان ایجاد کند. این شامل:

  • دندان شکسته، ترک خورده و بریده شده
  • مینای دندان فرسوده شده است
  • از دست دادن دندان
  • درد فک، سردرد، گوش درد و درد در ناحیه صورت یا گردن
  • رکود لثه
  • بیماری های پریودنتال
  • مشکلات خواب
  • اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)
  • پوسیدگی دندان
  • عفونت و آبسه

برای متوقف کردن دندان قروچه (براکسیسم) چه کاری می توانید انجام دهید؟

دندان قروچه یا دندان قروچه اغلب در هنگام خواب رخ می دهد. این نوع دندان قروچه به عنوان دندان قروچه شبانه یا خواب شناخته می شود. حتی ممکن است تا زمانی که یکی از اعضای خانواده یا شریک زندگی تان به او نگویند، ندانید که به آن مبتلا هستید. با این حال، برخی از افراد ممکن است به طور ناخودآگاه دندان قروچه یا فک خود را در طول روز در حالی که بیدار هستند به هم فشار دهند. به این دندان قروچه بیدار می گویند.

بسته به علائم شما و علت اصلی دندان قروچه، درمان هایی وجود دارد که به جلوگیری یا توقف آن کمک می کند.

پس از تشخیص علائم دندان قروچه و بررسی سایر شرایط سلامتی، دندانپزشک یا پزشک شما می تواند بهترین درمان را تعیین کند و چه چیزی می تواند برای شما بهتر باشد.

در اینجا داروهایی وجود دارد که به شکستن یا درمان عادات دندان قروچه یا فشردن دندان کمک می کند:

آرام بمانید

با توجه به اینکه استرس و اضطراب بالقوه ترین علت دندان قروچه است، کاهش استرس و مدیریت آن در زندگی روزمره مفید و ضروری است. تمرین‌هایی مانند تمرین‌های آرامش‌بخش، مدیتیشن، فیزیوتراپی یا انجام فعالیت‌های مورد علاقه‌تان – خواندن کتاب، پیاده‌روی، پیاده‌روی – به شما این امکان را می‌دهد که از برخی چیزهای منفی در زندگی دور بمانید.

بنابراین، با کاهش استرس و احساس اضطراب که می تواند باعث ساییدن دندان ها شود، احساس آرامش ایجاد کنید.

استفاده از محافظ دهان (آتل اکلوزال)

محافظ های دهان دندان قروچه را درمان نمی کنند، اما از دندان های شما در برابر آسیب محافظت می کنند. محافظ های دهان که به نام محافظ های شب نیز شناخته می شوند، نوعی آتل اکلوزال هستند. آنها یکی از موفق ترین و موثرترین درمان ها برای افرادی هستند که دندان قروچه یا فشار می دهند.

اسپلینت های اکلوزال نه تنها از دندان های شما محافظت می کنند بلکه فعالیت ماهیچه های فک و صدای دندان قروچه را کاهش می دهند.

آنها معمولاً برای استفاده در شب هستند. با این حال، اگر علائم دندان قروچه یا فشردن شدید دارید، می توانید آن را در طول روز بپوشید.

نیروهایی که در اثر دندان قروچه بر روی دندان‌های شما وارد می‌شود به اندازه‌ای قوی است که مینای دندان را از بین می‌برد و باعث ترک خوردن یا بریدگی دندان می‌شود. اگر هنگام خواب از محافظ شب استفاده می کنید، یک لایه محافظ بین دندان های بالا و پایین ایجاد می کند و همچنین به شما کمک می کند سردرد و درد فک را پس از بیدار شدن از خواب تسکین دهید.

برای ایجاد یک محافظ دهان سفارشی، دندانپزشک شما باید از دندان های شما قالب بگیرد. این فرآیند آسان است که پس از آن بر اساس موقعیت اکلوزال و دندان خود یک محافظ دهان راحت دریافت می کنید.

دستگاه های پیشرفت فک پایین

مشابه محافظ های دهان، دستگاه های پیشرفته فک پایین (MADs) در کاهش دندان قروچه در خواب بسیار موثر هستند. MADها معمولاً برای مدیریت خروپف و آپنه خواب استفاده می شوند.

بر اساس بسیاری از مطالعات، دستگاه های پیشرفت فک پایین کاهش قابل توجهی در دندان قروچه خواب نشان داده اند. این نشان دهنده اثربخشی فوق العاده این دستگاه های دهانی برای جلوگیری از دندان قروچه و فک کردن در هنگام خواب است.

دستگاه های پیشرفت فک پایین (MADs) فک پایین و زبان شما را به سمت جلو نگه می دارند. این امر راه هوایی بیشتری را باز می کند و فضای بیشتری برای تنفس ایجاد می کند و از خروپف جلوگیری می کند. اگر دندان قروچه به احتمال زیاد ناشی از اختلالات خواب باشد، این دستگاه یک درمان ایده آل برای دندان قروچه است.

ویدیوی متحرک کوتاه زیر را تماشا کنید که توضیح می دهد MAD چگونه کار می کند:

https://www.youtube.com/watch?v=qzbScxoebQs

ماساژ و تمرینات عضلات فک

تمرینات کششی فک و ماساژ عضلات فک به آرامش فک و سایر عضلات و مفاصل صورت کمک می کند. می توانید به آرامی دهان خود را باز و بسته کنید تا به باز کردن فک خود کمک کنید. این کار را در حالی که زبان خود را به دندان های جلویی خود لمس می کنید تکرار کنید. همچنین، سعی کنید فک و سایر عضلات گردن و صورت خود را ماساژ دهید تا عضلات شل شوند.

این به شما کمک می کند تا هر گونه تنش را در فک و صورت خود رها کنید و احتمال منقبض شدن ماهیچه های فک که می تواند باعث ساییدن دندان های شما شود را کاهش می دهد. اما حتماً با دندانپزشک یا ماساژدرمانگر خود مشورت کنید تا ببینید کدام تمرین بر اساس نیازهای فردی شما مؤثرتر است.

بوتاکس

استفاده از سم بوتولینوم که بوتاکس نیز نامیده می شود، یک درمان موثر برای جلوگیری از دندان قروچه بوده است. بوتاکس یک نوروتوکسین است که پس از تزریق، اثر فلج کننده ای روی عضلات ایجاد می کند که می تواند درد و انقباض عضلات فک یا صورت را کاهش دهد. مطالعات نتایج عالی بوتاکس را در کاهش بیش فعالی عضلات جونده (جویدن) نشان می دهد.

در بسیاری از موارد، اگر می خواهید درد طولانی مدت را تسکین دهید، تزریق بوتاکس باید تکرار شود.

رژیم غذایی سالم تری داشته باشید

غذاهای غنی از منیزیم را در رژیم غذایی خود بگنجانید. منیزیم یک ماده معدنی مغذی است که در غذاهایی مانند بادام، اسفناج، ماهی و موز یافت می شود. این به شل شدن بافت های عضلانی و جلوگیری از اسپاسم و تنش در عضلات فک شما کمک می کند.

در اینجا داروهای خانگی بیشتری برای کاهش درد و درمان یا پیشگیری از علائم دندان قروچه وجود دارد:

دندان قروچه را به طور طبیعی متوقف کنید
  • از یک رژیم غذایی متعادل سالم استفاده کنید.
  • مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه را کاهش دهید و از مصرف این نوشیدنی ها به خصوص قبل از خواب اجتناب کنید.
  • چای گیاهی بنوشید. چای بابونه یک مثال عالی برای کاهش طبیعی استرس و اضطراب شما است که باعث خواب خوب می شود.
  • از مصرف سیگار و الکل خودداری کنید.

داروها

داروهای ضد افسردگی یک داروی رایج برای دندان قروچه شبانه هستند. یکی از عوامل خطر رایج دندان قروچه با اختلال در الگوهای خواب مرتبط است. این داروها درد عضلانی صورت و فک را تسکین می دهند، الگوی خواب را بهبود می بخشند و دندان قروچه را کاهش می دهند.

نتیجه

اگر دندان قروچه منجر به شکستگی دندان ها یا پرکردگی یا تاج آسیب دیده شده باشد، دندانپزشک شما باید دندان یا دندان ها را با پرکردن جدید یا تاج دندانی بسیار محکم تر ترمیم کند.

اگر مشکل ارتودنسی مانند نامرتبی یا شلوغی دندان ها یا مشکل بایت مانند اوربایت، کراس بایت یا آندربایت دارید، دندانپزشک درمان ارتودنسی را توصیه می کند. مشکل ارتودنسی شما می تواند دلیل دندان قروچه باشد.

ارتودنسی دندان ها و فک شما را در محل مورد نظر هدایت و تغییر مکان می دهد. بنابراین، نه تنها لبخند بهبود یافته و سلامت کلی را برای شما به ارمغان می آورد، بلکه می تواند راه حل عالی در دراز مدت برای رفع دندان قروچه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *