جامولای متفاوت
چگونه محافظ دهان خود را تمیز کنیم؟

چگونه محافظ دهان خود را تمیز کنیم؟


محافظ دهان که نایت گارد نیز نامیده می‌شود، یک وسیله دندانپزشکی است که از دندان‌های شما در برابر آسیب‌های حین ورزش یا دندان قروچه در هنگام خواب محافظت می‌کند. اما ممکن است برای درمان اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)، آپنه خواب یا خروپف از محافظ دهان استفاده کنید. همانطور که برای هر ابزار دندانپزشکی، تمیز نگه داشتن محافظ دهان مهم است. بدون تمیز کردن منظم، باکتری های موجود در دهان شما می توانند رشد کرده و روی محافظ دهان تکثیر شوند و باعث عفونت، بوی بد دهان و بیماری لثه شوند. یاد بگیرید که چگونه محافظ دهان خود را تمیز کنید تا مطمئن شوید که عاری از باقی مانده های غذا و باکتری است تا به درستی کار کند و از خطرات سلامت دهان و دندان جلوگیری کند.

چرا تمیز کردن محافظ دهان مهم است؟

محافظ‌های دهان ذرات غذا را حفظ می‌کنند و پس از پوشیدن پلاک‌های باکتریایی را می‌گیرند. همانطور که دندان‌های ما نیاز به تمیز کردن روزانه دارند تا باکتری‌های پلاک و ذرات غذای گیر کرده را از بین ببریم، ما باید بهداشت دهان و دندان را به وسایل دهانی مانند محافظ دهان و مسواک اضافه کنیم.

مهم نیست از چه نوع محافظ دهانی استفاده می‌کنید، محافظ‌های OTC که در حین ورزش استفاده می‌شوند یا موارد سفارشی برای دندان قروچه، این دهان‌گیرها نیاز به تمیز کردن دارند. مسواک ها و محافظ های دهان ما می توانند بستری برای رشد پلاک های باکتریایی و مخفی شدن باقی مانده های غذا باشند.

تمیز نکردن منظم محافظ دهان می تواند منجر به تجمع باکتری ها و میکروب ها شود. این باعث تعدادی اثرات منفی بر سلامت دهان شما می شود، از جمله:

  • بوی بد دهان
  • پوسیدگی دندان
  • عقب رفتن لثه
  • بیماری های پریودنتال
  • ایجاد عفونت های مخمر و تهدید کننده حیات دهان

چند بار باید محافظ دهان خود را تمیز کنید؟

با توجه به مجله انجمن دندانپزشکی آمریکا (JADA)، شما باید محافظ دهان خود را بین استفاده تمیز و خشک نگه دارید. بنابراین، برای انجام این کار:

  • محافظ دهان را قبل و بعد از هر بار استفاده با آب خنک بشویید یا با مسواک و خمیر دندان مسواک بزنید.
  • محافظ دهان را به طور مرتب در آب خنک و صابون تمیز کنید و سپس آن را بشویید.

همچنین، ADA توصیه می کند که:

  • محافظ دهان خود را در بازدیدهای منظم دندانپزشکی خود بیاورید تا از نظر ساییدگی بررسی شود. دندانپزشک شما همچنین می تواند یک تمیز کردن عمیق محافظ دهان را انجام دهد.
  • محافظ دهان خود را در ظرف محکمی که دارای دریچه هایی برای خشک نگه داشتن آن و جلوگیری از رشد باکتری روی آن است، نگهداری کنید.

نحوه تمیز کردن محافظ دهان: نکات ضروری

تمیز کردن محافظ دهان آسان است و روش های خانگی زیادی برای ضدعفونی کردن محافظ شب وجود دارد.

خمیر دندان

درست مانند نحوه مسواک زدن دندان ها، می توانید محافظ دهان را با مسواک و خمیر دندان مسواک بزنید. اما حتما از مسواک نرم و خمیر دندان غیر ساینده استفاده کنید.

همچنین لازم است برای این منظور یک مسواک جداگانه داشته باشید و از مسواک شخصی خود برای تمیز کردن دندان استفاده نکنید. این از ایجاد خطر آلودگی متقابل جلوگیری می کند.

در اینجا مراحل انجام آن وجود دارد:

  • محافظ دهان را با آب خنک بشویید.
  • خمیر دندان غیر ساینده را روی محافظ دهان بمالید و به آرامی مسواک بزنید.
  • محافظ را با آب خنک بشویید تا کاملا از خمیر دندان خارج شود.
  • آن را در ظرف تهویه شده خود قرار دهید تا کاملا خشک شود.

آب و صابون

همانطور که ADA پیشنهاد می کند، صابون و آب به عنوان یک گزینه تمیز کننده عالی برای ضدعفونی نگهبان شب شما هستند. همچنین می‌توانید از مسواک برای تمیز کردن عمیق‌تر در این فرآیند استفاده کنید.

از صابون ملایم و بدون الکل مانند صابون ظرفشویی معمولی یا صابون ضد باکتری استفاده کنید تا از آسیب دیدن محافظ دهان جلوگیری کنید. برای تمیز کردن، آب خنک و صابون را در یک کاسه آماده کنید و به آرامی مسواک بزنید. محافظ دهان را با آب خنک بشویید و بگذارید خشک شود.

دهانشویه

دهانشویه ها یکی دیگر از گزینه های خانگی برای تمیز کردن محافظ دهان در کنار روش های تمیز کردن آب و صابون هستند. دهانشویه به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی میکروب های محافظ دهان را به طور موثری از بین می برد. به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از آسیب رساندن به دستگاه خود از دهانشویه بدون الکل استفاده کنید.

علاوه بر این، اگر قبل از استفاده از محافظ شب خود، نعناع تازه می‌خواهید، چرخاندن آن در یک لیوان آب با چند قطره دهان‌شویه، دهان شما را نیز شاداب می‌کند.

در اینجا نحوه تمیز کردن محافظ دهان خود با استفاده از دهانشویه برای تمیز کردن عمیق تر هر چند وقت یکبار آورده شده است:

  • مانند روش های دیگر، ابتدا محافظ دهان خود را با آب خنک بشویید.
  • مقداری (یک درپوش) دهانشویه را به یک لیوان آب خنک اضافه کنید.
  • محافظ دهان را به مدت 20 تا 30 دقیقه خیس کنید.
  • اجازه دهید محافظ دهان در محفظه خود با هوا خشک شود.

پراکسید هیدروژن و سرکه

پراکسید هیدروژن و سرکه محلول های پاک کننده طبیعی عالی برای تمیز کردن عمیق قطعات دندان مانند محافظ دهان هستند. می توانید محافظ دهان را به مدت 20 تا 30 دقیقه خیس کنید. پراکسید هیدروژن و سرکه از تجمع باکتری ها جلوگیری می کنند و راه های عالی برای از بین بردن لکه ها از محافظ شب شما هستند.

به صورت زیر عمل کنید:

  • محافظ دهان خود را در آب خنک بشویید.
  • از مخلوط 10:1 آب و سرکه استفاده کنید.
  • پس از 30 دقیقه خیساندن، محافظ دهان را دوباره با آب خنک بشویید.
  • اکنون پراکسید هیدروژن را به آب اضافه کنید و محافظ دهان را به مدت 30 دقیقه در محلول قرار دهید.
  • دوباره آن را با آب خنک بشویید و بگذارید کاملا خشک شود.

تمیز کننده دندان مصنوعی

اگر نمی خواهید از پراکسید هیدروژن، صابون یا خمیر دندان استفاده کنید، یک پاک کننده پروتز بدون نسخه یک جایگزین مطمئن برای تمیز کردن آسان محافظ دهان شما است.

در حالی که صابون به لکه شدن کمک نمی کند، می توانید لکه ها و تغییر رنگ را با خیساندن هفتگی دستگاه خود در پاک کننده دندان مصنوعی پاک کنید. محصولات پاک کننده دندان مصنوعی حاوی سفید کننده قوی تری هستند و به صورت قرص یا پودر در دسترس هستند.

به سادگی می توانید محافظ دهان را در یک کاسه یا لیوان آب قرار دهید و پاک کننده را به آن اضافه کنید تا در آب حل شود. سپس اجازه دهید محافظ دهان به مدت 10 دقیقه یا طبق دستور بسته در محلول بماند.

نتیجه

مهم نیست که شما یک محافظ دهان سفارشی توسط دندانپزشک دارید یا از محافظ های ورزشی استفاده می کنید، تمیز کردن روزانه دستگاه دندانی خود بسیار مهم است. همچنین، به یاد داشته باشید که دندانپزشک شما بهترین فردی است که باید برای مراقبت از دهان خود به او مراجعه کنید. بنابراین، در طول ویزیت های منظم دندانپزشکی، با دندانپزشک خود در مورد بهترین راه های مراقبت از محافظ دهان خود صحبت کنید.

همچنین اگر تحت درمان ارتودنسی هستید، می‌توانید محافظ دهان را برای تمیز کردن عمیق یا نگهدارنده‌ها به همراه داشته باشید. دندانپزشک شما می تواند تمیز کردن عمیق محافظ دهان را برای شما انجام دهد، زیرا آنها به مواد شیمیایی قوی تری دسترسی دارند که افراد عادی ممکن است نداشته باشند.

سوالات متداول

بهترین راه برای تمیز کردن محافظ دهان چیست؟

برای تمیز کردن روزانه، محافظ دهان خود را زیر آب خنک بشویید و آن را با صابون یا خمیر دندان مسواک بزنید. برای تمیز کردن عمیق تر، محافظ دهان خود را به مدت 30 دقیقه در آب رقیق شده با پراکسید هیدروژن و سرکه قرار دهید. همچنین می توانید ترکیب پاک کننده دندان مصنوعی را با آب یا دهانشویه و آب امتحان کنید.

آیا می توانم محافظ دهان را در دهانشویه یا پاک کننده دندان مصنوعی خیس کنم؟

بله، تو میتونی. اما مراقب باشید که محافظ دهان / محافظ شب را برای مدت طولانی یا یک شب خیس نکنید. محصولات پاک کننده دهان شویه و پروتز برای تمیز کردن محافظ های دهان ایمن در نظر گرفته می شوند.
برای تمیزکننده دندان مصنوعی، زمان خیساندن می تواند حدود 10 دقیقه یا همان چیزی باشد که دستورالعمل بسته بندی توصیه می کند. اگر از دهانشویه استفاده می کنید، 30 دقیقه کافی است.

چگونه لکه ها را از محافظ دهان پاک کنید؟

محافظ دهان را به مدت 30 دقیقه در یک لیوان سرکه رقیق قرار دهید و سپس با آب خنک بشویید. در مرحله بعد پراکسید هیدروژن را به آب اضافه کنید و اجازه دهید محافظ دهان 30 دقیقه دیگر خیس بخورد. بگذارید خشک شود. برای از بین بردن بهینه لکه، پاک کننده دندان مصنوعی OTC را تهیه کنید، که لکه ها را از محافظ دهان شما پاک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *