جامولای متفاوت
آیا گارد شب می تواند دندان های شما را جابجا کند؟

آیا گارد شب می تواند دندان های شما را جابجا کند؟


نایت گاردها ابزارهای دندانپزشکی هستند که برای محافظت از دندان ها در برابر اثرات دندان قروچه یا فک کردن فک، وضعیتی که به عنوان دندان قروچه شناخته می شود، طراحی شده اند. اما آنها همچنین راه حل مفیدی برای بهبود اختلالات TMJ و مشکلات مربوط به خواب مانند آپنه خواب یا خروپف هستند. اگر می خواهید بهترین مراقبت از دندان های خود را داشته باشید، نایت گاردها باید به صورت سفارشی نصب شوند. با این حال، برخی از افراد ممکن است سوالاتی از این قبیل بپرسند که آیا نگهبان شب می تواند دندان های شما را جابجا کند یا بایت را عوض کند؟ برای اطلاع از این موضوع در زیر بخوانید.

نگهبان شب چیست؟

محافظ شب که محافظ دهان یا آتل اکلوزال نیز نامیده می‌شود، یک وسیله دهانی سفارشی است که هنگام خواب برای محافظت از دندان‌ها در برابر قروچه یا فشردن آن استفاده می‌کنید. محافظ های شب که معمولا از اکریلیک یا پلاستیک نرم ساخته می شوند، با ایجاد یک لایه بالشتک نازک بین دندان های بالا و پایین کار می کنند. این کار از شکستن یا سایش دندان ها توسط نیروی ساییدن و فشار دادن جلوگیری می کند.

محافظ دهان دارای چندین کاربرد و فواید است، از جمله:

  • جلوگیری از آسیب دندان و درد فک در افراد مبتلا به دندان قروچه و فک کردن.
  • شرایط اکلوزالی را فراهم می کند و درد عضلانی خاص فک مانند اختلالات TMJ را کاهش می دهد
  • در حین انجام ورزش های با تماس بالا مانند راگبی، بوکس یا بسکتبال از دندان ها در برابر آسیب محافظت کنید
  • به جلوگیری از خروپف کمک کنید
  • بهبود شرایط مرتبط با خواب مانند آپنه انسدادی خواب

می توانید یک محافظ شب سفارشی از دندانپزشک خود تهیه کنید یا یک محافظ سفارشی بدون نسخه از شرکت ها به صورت آنلاین خریداری کنید.

اما توجه داشته باشید که انواع نایت گارد یک اندازه وجود دارد که به صورت سفارشی با دندان های شما سازگار نیست. تناسب نامناسب این محافظ‌های دهان می‌تواند منجر به درد در دندان‌ها و فک و در صورت نادیده گرفتن دندان‌ها، جابه‌جایی دندان‌ها و ناهماهنگی فک شود.

آیا نگهبانان شب دندان های شما را جابجا می کنند؟

پاسخ ساده این است که اگر نایت گارد شما به درستی مناسب نباشد، به طور بالقوه می تواند دندان های شما را در طول زمان جابجا کند. استفاده از محافظ شب نامناسب می تواند برای سلامت دهان و دندان شما بسیار مضر باشد و باعث ایجاد مشکل در TMJ یا گاز گرفتن شما شود.

محافظ های شب یا محافظ های دهان باید به صورت سفارشی نصب شوند و به طور خاص متناسب با اندازه دندان ها و فک شما طراحی شوند. هنگامی که یک نایت گارد سفارشی را از دندانپزشک خود دریافت می کنید، هیچ ناراحتی جدی را تجربه نمی کنید، دندان ها آسیب دیده و جابجا نمی شوند.

در هنگام خواب، یک محافظ شب برای محافظت در برابر نیروی ساییدن دندان ها ساخته شده است. بنابراین، به معنای جابجایی دندان نیست.

چگونه باید بدانم که محافظ شب من مناسب نیست؟

در حالی که برای اولین بار از محافظ شب سفارشی خود استفاده می کنید، ممکن است در چند روز اول کمی ناراحت کننده و آزاردهنده باشد. بنابراین، اگر عادت به استفاده از محافظ دهان ندارید، این ناراحتی جزئی می تواند کاملا طبیعی باشد.

با این حال، نگهبانان شب نباید احساس درد یا فشار به شما بدهند. و اگر دندان‌ها و فک شما درد می‌کند و فشاری روی دندان‌هایتان احساس می‌کنید، مشکلی در نایت گارد شما وجود دارد.

نایت گارد نامناسب می تواند به دندان های شما فشار وارد کند و باعث ناراحتی مداوم شود. در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد ممکن است نگهبان شب شما مناسب نباشد:

  • درد دندان
  • احساس فشار بیش از حد روی دندان ها و لثه ها
  • درد دهان
  • بریدگی و درد در گونه ها و لثه ها
  • درد فک
  • محافظ دهان مدام می افتد

اگر هر یک از علائم بالا را تجربه کردید، باید استفاده از نایت گارد را متوقف کنید. مهم است که با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا یک محافظ جدید سفارشی برای شما بسازد یا یک محافظ دهان سفارشی جدید خریداری کنید که بتوانید آن را روی دندان های خود قالب بزنید.

چگونه از جابجایی دندان توسط نایت گارد جلوگیری کنیم؟

مانند سایر وسایل دهان، همیشه مهم است که قبل از استفاده از هر نوع محافظ دهان با دندانپزشک خود مشورت کنید. استفاده از نایت گارد سفارشی به حفظ سلامت دهان و دندان شما کمک می کند و از جابجایی دندان ها جلوگیری می کند. در غیر این صورت، در صورت استفاده نادرست، می تواند بر ساختارهای دهان و دندان شما فشار وارد کند و اثرات معکوس داشته باشد.

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از جابجایی دندان ها در زمانی که تصمیم به استفاده از محافظ شب گرفتید، آورده شده است:

از نوع صحیح محافظ دهان استفاده کنید

سه نوع مختلف محافظ دهان وجود دارد:

  • محافظ دهان استوک. اینها انواع بدون نسخه هستند که آماده هستند و بلافاصله پس از باز کردن بسته در دهان می ریزند. آنها به گونه ای طراحی شده اند که مناسب هر دهانی باشند، بنابراین این محافظ های یک اندازه مناسب برای همه گزینه ای برای محافظ شب دندان قروچه شما نیستند. آنها می توانند بسیار حجیم و در دهان ناراحت کننده باشند.
  • محافظ های دهان جوشان. اینها نوع دیگری از محافظ های دهان بدون نسخه هستند که می توانید از داروخانه یا آنلاین خریداری کنید. شما می توانید با چسباندن مواد در آب جوش و سپس گاز گرفتن روی آن که اثری از دندان های خود ایجاد کنید، محافظ خود را ایجاد کنید. آنها بسیار راحت تر از محافظ های دهانی هستند و تناسب و محافظت بهتری را ارائه می دهند. با این حال، این محافظ‌های دهان مانند محافظ‌های شب ساخته شده توسط دندانپزشک، محافظت لازم برای دندان قروچه و فک کردن فک را فراهم نمی‌کنند.
  • محافظ های دهانی سفارشی. نایت گارد سفارشی تنها نوع نایت گارد است اگر به نایت گارد دندان قروچه با حداکثر حفاظت و ایمنی نیاز دارید. شما نگران این نخواهید بود که نایت گارد به ساختارهای دهان شما آسیب برساند یا دندان هایتان را جابجا کند. ساخته شده توسط حرفه ای ها، کیفیت بالاتری دارند و متناسب با دندان های شما ساخته شده اند.

یک نگهبان شب سفارشی دریافت کنید

دندان‌پزشک شما می‌تواند یک محافظ شب اختصاصی مخصوص دندان قروچه و فشردن دندان‌های شما ایجاد کند. آنها ابتدا باید معاینات دندانپزشکی و اشعه ایکس را انجام دهند و علائم دندان قروچه را بررسی کنند تا مشخص شود که آیا نیاز به استفاده از محافظ شب دارید یا خیر.

از نایت گارد سفارشی استفاده کنید تا به درستی روی دندان هایتان قرار بگیرد

برای ایجاد نایت گارد شما، دندانپزشک شما باید از دندان‌های شما قالب بگیرد و یا آن را به آزمایشگاه می‌فرستد تا نایت گارد سفارشی شما را بسازد یا در مطب خود بسازد.

همچنین شرکت هایی وجود دارند که محافظ های مخصوص شب را برای جلوگیری از ساییدن و فشردن دندان ها ارائه می دهند. این نگهدارنده‌های آنلاین دارای کیت قالب‌گیری هستند تا از دندان‌های شما در خانه قالب بگیرند. پس از انجام این کار، این تصور را ارسال می‌کنید که در آن محافظ دهانی سفارشی برای شما ایجاد می‌کنند.

به خاطر داشته باشید که اگر برای مشکلات دیگری مانند TMJ یا آپنه خواب به نگهبان شبانه نیاز دارید، محافظ های دهان متفاوت هستند و باید توسط دندانپزشک شما مطابق با شرایط شما ساخته و طراحی شوند.

اگر نگهبان شب شما صدمه دید با دندانپزشک خود تماس بگیرید

اگر نایت گارد شما احساس سفت شدن، افتادن یا آسیب رساندن به دندان ها و ایجاد درد در شما کرد، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید. دندانپزشک شما می تواند یک دندان جدید برای شما بسازد یا دلیل ناراحتی شما را بررسی کند. اگر دندان‌هایتان جابجا شده باشد، می‌توانند شما را به متخصص ارتودنسی ارجاع دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *