جامولای متفاوت
آیا TMJ می تواند باعث گوش درد شود؟

آیا TMJ می تواند باعث گوش درد شود؟


آیا می دانستید که گوش درد یکی از علائم شایع اختلالات TMJ است؟ مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) درست در جلوی گوش شما قرار دارد. این مفصل کشویی از نوع لولا، فک شما را به جمجمه متصل می کند و به شما امکان جویدن یا صحبت کردن را می دهد. اختلالات TMJ می تواند باعث درد و ناراحتی در این ناحیه شود که می تواند فراتر از مفصل گیجگاهی فکی گسترش یابد. اگر با علائم TMJ سر و کار دارید، ممکن است در حال حاضر مشکلات حرکتی فک، درد صورت یا صدای کلیک فک را تجربه کنید. علاوه بر این، علائم مختلفی مانند گوش درد، زنگ گوش، سرگیجه و سردرد وجود دارد. در این مقاله، گوش درد مربوط به TMJ، چرایی بروز آن و چگونگی تسکین آن را مورد بحث قرار خواهیم داد.

TMJ چیست؟

مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) فک پایین شما (فک پایین) را در هر طرف سر نزدیک گوش به جمجمه متصل می کند. اینها مفاصلی هستند که به شما امکان می دهند فک خود را در جهت های سه بعدی، بالا/پایین، عقب، جلو و پهلو به پهلو حرکت دهید تا بتوانید بجوید و صحبت کنید.

درست مانند هر مفصل دیگری، TMJ می تواند تحت تأثیر طیف وسیعی از مشکلات ارتوپدی قرار گیرد. این می تواند شامل درد عضلات، التهاب، کشیدگی تاندون ها و جابجایی یا سایر مشکلات دیسک باشد. اختلالات TMJ یا TMD به این گروه از شرایط اشاره دارد که منجر به درد و ناراحتی در مفصل و عضلات فک می شود.

علاوه بر درد و ناراحتی فک، درد گوش و صورت یکی از شایع ترین شکایات بیماری های گیجگاهی فکی است.

اغلب مشخص نیست که علت دقیق اختلالات TMJ چیست. این عارضه می تواند ناشی از آسیب به فک، آرتریت، دندان قروچه (براکسیسم) یا نیش نادرست باشد.

چرا گوش درد TMJ اتفاق می افتد؟

گوش درد یک علامت رایج است که افراد مبتلا به اختلالات TMJ می توانند آن را تجربه کنند. این به این دلیل است که TMJ نزدیک کانال گوش است. به طور دقیق تر، TMJ نزدیک به استخوان تمپورال است که شامل گوش داخلی شما می شود. TMJ نه تنها مفصل بلکه ماهیچه های اطراف آن را نیز شامل می شود. هنگامی که عضلات و مفاصل درگیر در TMJ تحریک، ملتهب یا به درستی کار نمی کنند، درد و ناراحتی می تواند بر گوش تأثیر بگذارد. همانطور که ممکن است باعث درد در صورت، چشم ها یا حتی انتشار به گردن یا شانه ها شود.

علائم اختلال عملکرد TMJ

درد TMJ بسته به علت زمینه ای می تواند خفیف یا شدید باشد. ممکن است یک تحریک کسل کننده، مداوم یا عود کننده و تیز باشد که ممکن است با حرکات فک هنگام جویدن یا باز کردن دهان ایجاد شود.

علائم شایع اختلال عملکرد TMJ عبارتند از:

  • درد هنگام جویدن
  • هنگام باز کردن یا بستن دهان، صداهای کلیک یا ترکیدن به گوش می رسد
  • قفل کردن فک
  • مشکل در باز کردن یا بستن دهان
  • گوش درد
  • سردرد
  • درد پشت چشم یا سایر دردهای صورت
  • دندان قروچه
  • حساسیت دندان ها
  • سرگیجه

اگر گوش درد همراه با علائم ذکر شده در بالا باشد، باید برای تشخیص مشکلات TMJ به دندانپزشک خود مراجعه کنید. همچنین لازم است ابتدا علائم گوش خود را با متخصص گوش و حلق و بینی ارزیابی کنید تا بررسی شود که آیا عفونت گوش وجود ندارد یا خیر.

درد گوش TMJ چه احساسی دارد؟

جدای از گوش درد، صدای زنگ در گوش که به عنوان وزوز گوش نیز شناخته می شود، بخشی شایع از علائم گوش TMJ است. برخی از افراد نیز ممکن است احساس کنند که گوششان به دلیل التهاب TMJ پر شده یا مسدود شده است. اگر گوش درد شما ناشی از اختلالات TMJ باشد، باید علائم دیگری مانند درد فک، صداهای کلیک یا عملکرد محدود فک مرتبط با TMJ داشته باشید. هنگامی که فشار وارد می شود یا با فعالیت های شدید فک، علائم شما تشدید می شوند.

ممکن است دیسک مفصل TMJ جابجا شده باشد. یا شاید ماهیچه ها، تاندون ها یا رباط ها دچار کشیدگی و فشار بیش از حد شده باشند. همه اینها می توانند علامت درد به گوش باشند.

مراجعه به دندانپزشک یا پزشک واجد شرایط TMJ برای تعیین اینکه آیا منبع گوش درد شما مربوط به مشکلات TMJ است ضروری است.

گزینه های درمانی برای اختلال عملکرد TMJ چیست؟

همانطور که علت و شدت اختلالات TMJ متفاوت است، درمان ها نیز متفاوت است. دندانپزشک یا پزشک شما می تواند طیف وسیعی از درمان های محافظه کارانه را پیشنهاد دهد. اگر درد خفیفی را تجربه می کنید، ممکن است درمان های خانگی خودمراقبتی را برای کاهش تنش در مفاصل و ماهیچه ها و برای کمک به کاهش درد توصیه کنند.

دندانپزشک شما می تواند انواع مختلفی از درمان ها را ارائه دهد که ممکن است شامل استفاده از محافظ دهان، ترمیم دندان یا حتی ارتودنسی باشد. تکنیک های آرام سازی و تمرینات کششی ملایم فک به کاهش درد و التهاب کمک می کند. به طور کلی، نادر است که اختلال عملکرد TMJ آنقدر شدید باشد که نیاز به جراحی داشته باشد.

درمانهای خانگی

چندین روش ساده در خانه برای کمک به اختلالات TMJ و در نتیجه گوش درد وجود دارد:

  • غذاهای نرم بخورید
  • از غذاهای جویدنی یا سفت که ممکن است به عملکرد شدید فک یا باز شدن دهان باز نیاز داشته باشند خودداری کنید
  • از جویدن آدامس و جویدن ناخن یا سایر موارد خودداری کنید
  • از کمپرس یخ استفاده کنید یا حرارت مرطوب را روی محل درد قرار دهید
  • حرکات کششی و تمرینات TMJ را انجام دهید
  • استرس خود را مدیریت کنید
  • برای جلوگیری از فشار آوردن به فک، از وضعیت های فک مانند تکیه دادن به چانه خودداری کنید.

وقتی صحبت از درمان TMD به میان می آید، مدیریت خانه مهم است. این می تواند به طور موثر با شرایط TMJ کار کند که به نوبه خود به شما کمک می کند تا درد گوش خود را تسکین دهید. از چیزهایی که TMJ شما را بدتر می کند اجتناب کنید و به خوبی از دندان ها و دهان خود مراقبت کنید. مطمئن شوید که دندان های خود را مرتب مسواک زده و نخ دندان بکشید، غذاهای سالم بخورید و برای نکات بیشتر با دندانپزشک خود صحبت کنید.

اگر درد به اندازه کافی شدید باشد، پزشک ممکن است داروهای ضد التهابی و شل کننده های عضلانی خاصی را برای تسکین حساسیت و کاهش علائم شما توصیه کند.

محافظ دهان TMJ برای تسکین درد فک و گوش

درمان های حرفه ای

علاوه بر تغییرات سبک زندگی و مراقبت در منزل، درمان های دیگری نیز برای مدیریت اختلالات TMJ وجود دارد. به عنوان مثال، اگر TMJ شما به دلیل دندان قروچه و فک کردن فک ایجاد شده باشد، یک محافظ دهان می تواند از دندان ها و همچنین ساختار فک شما محافظت کند. همچنین طرح‌های مختلفی از محافظ‌های دهان یا آتل‌های اکلوزال برای کمک به تنظیم مجدد موقعیت فک برای کاهش درد و تنش شما وجود دارد.

برخی از درمان های رایج برای اختلالات TMJ می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • محافظ دهان برای دندان قروچه و فک فک
  • محافظ دهان یا آتل برای بازیابی دیسک جابجا شده یا موقعیت صحیح فک
  • روش ها و ترمیم های دندانی مانند تاج یا پرکردن برای بازسازی دندان های آسیب دیده یا ایمپلنت ها و پروتزهای مصنوعی برای جایگزینی دندان های از دست رفته
  • درمان ارتودنسی به منظور اصلاح ناهماهنگی فک و مال اکلوژن دندان
  • درمان های فیزیکی برای بهبود عملکرد فک و کاهش تنش TMJ
  • تکنیک های آرامش بخش برای کمک به آرامش ذهن و تسکین استرس عاطفی

و در نهایت، اگر وضعیت شما شدید است و به درمان های محافظه کارانه پاسخ نمی دهد، می توان جراحی را توصیه کرد.

نتیجه

اگر گوش درد دارید دلایل زیادی وجود دارد که یکی از آنها مشکلات TMJ است. با دندانپزشک یا پزشک خود صحبت کنید و ارزیابی های لازم را برای تأیید اینکه آیا از اختلال عملکرد TMJ رنج می برید انجام دهید.

گوش درد علاوه بر علائم مختلف، تنها یک علامت است. این می‌تواند شامل درد فک، صداهای صدای کلیک و صدا زدن فک، مشکل در باز کردن یا بستن دهان و همچنین درد صورت یا گردن باشد.

سوالات متداول

آیا اختلالات TMJ می تواند باعث پری گوش، زنگ زدن یا فشار شود؟

اختلالات TMJ نه تنها بر مفصل فک و ماهیچه ها بلکه گوش ها و سایر قسمت های مجاور را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. اختلال عملکرد TMJ و تحریکات عصبی مرتبط با آن می تواند باعث گوش درد، احساس پری و فشار، سرگیجه و همچنین صدای زنگ در گوش (همچنین وزوز گوش) شود.

چگونه بفهمیم گوش درد شما TMJ است یا عفونت؟

برای رد عفونت گوش بهتر است به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. گوش درد مربوط به TMJ شما می تواند عود کند یا ادامه یابد و می تواند یک درد مبهم، مداوم یا تیز باشد. فشردن دندان ها، فعالیت های شدید فک و کشیدگی عضلات یا لمس ناحیه ای که با TMJ مرتبط است می تواند منجر به درد صورت، سردرد، درد پشت چشم و همچنین گوش درد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *