جامولای متفاوت
سردرد TMJ: علائم، علل، و درمان

سردرد TMJ: علائم، علل، و درمان


سردرد یکی از علائم شایع اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) است. این مفاصل هستند که به شما اجازه می دهند دهان خود را ببندید و باز کنید و سایر حرکات منحصر به فرد فک را انجام دهید. در واقع، سردرد TMJ به عنوان درد و اختلال در مفاصل گیجگاهی فکی ایجاد می شود که می تواند نه تنها فک شما، بلکه سایر قسمت های صورت، گوش و سر را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در این مقاله، ما در مورد رابطه بین اختلالات TMJ و سردرد، سایر علائم TMJ و آنچه در مورد درمان های موجود باید بدانید صحبت خواهیم کرد.

TMJ چیست؟

TMJ مختصر مفصل گیجگاهی فکی است که دو مجموعه مفصلی است که در هر طرف سر و جلوی گوش شما قرار دارند. این مفاصل فک پایین (فک پایین) شما را به استخوان تمپورال جمجمه متصل می کند. آنها حرکات فک و در نتیجه جویدن، صحبت کردن، خمیازه کشیدن و بلع را فعال می کنند.

اختلالات TMJ که TMD نیز نامیده می شود، به گروهی از شرایطی اطلاق می شود که باعث درد و اختلال در عملکرد مفاصل فک و عضلات کنترل کننده حرکات مفاصل می شود.

چه چیزی باعث سردرد TMJ می شود؟

به سادگی، سردرد TMJ به دلیل مسائل اساسی مربوط به اختلالات TMJ اتفاق می افتد. اگرچه ممکن است علت دقیق TMD اغلب ناشناخته باشد، اما می تواند در نتیجه آسیب فک، دندان قروچه (براکسیسم) یا شرایط آرتریت مانند استئوآرتریت یا آرتریت روماتوئید باشد.

واضح است که درد TMJ فقط به فک محدود نمی شود، زیرا عضلات سر و صورت به هم مرتبط هستند و شبکه ای از اعصاب در بین آنها وجود دارد. هنگامی که عضلات ناحیه مفصل گیجگاهی فکی ملتهب یا منقبض می شوند، درد می تواند به سایر قسمت های سر و صورت شما سرایت کند و باعث سردرد شود.

بنابراین، نه تنها سردرد، بلکه درد صورت، گوش درد و احساس درد پشت چشم نیز در TMD رایج است.

علائم سردرد TMJ چیست؟

سردرد TMJ می تواند یک درد مبهم در یک یا هر دو طرف سر / شقیقه ها و نواحی مختلف صورت شما باشد. درد ممکن است با حرکات فک و برخی فعالیت های فک مانند فشردن یا ساییدن دندان ها تشدید شود.

بسیاری از علائم معمول دیگر اختلالات TMJ وجود دارد که ممکن است نشان دهد سردرد شما با TMJ مرتبط است یا خیر. این شامل:

  • درد فک و صورت
  • سفتی و درد در یک یا هر دو مفصل گیجگاهی فکی (TMJs)
  • درد هنگام جویدن یا هنگام باز کردن یا بستن دهان
  • صدای کلیک یا ترکیدن فک
  • محدودیت حرکات فک
  • گوش درد یا سایر علائم گوش مانند صدای زنگ در گوش (وزوز گوش)
  • دندان های فرسوده و حساس به دلیل عوارض دندان قروچه (دندان قروچه یا فک فک)
  • درد پشت چشم، گردن یا شانه های شما
  • مال اکلوژن یا ناهماهنگی در فک بالا یا پایین

گزینه های درمانی برای سردرد TMJ چیست؟

هنگامی که صحبت از درمان اختلالات TMJ می شود – و در نتیجه تسکین سردرد TMJ – گزینه های مختلفی وجود دارد. دندانپزشک شما درمان توصیه شده را بر اساس شدت اختلال انجام خواهد داد.

به طور معمول، بیشتر درمان ها محافظه کارانه هستند. آنها می توانند از تغییرات ساده در شیوه زندگی گرفته تا روش های درمانی متفاوت باشند. در بیشتر موارد، اختلال عملکرد TMJ خفیف است و علائم با خود مدیریتی ساده از بین می روند. به این دلیل است که اکثر اختلالات TMJ معمولا به اندازه کافی شدید نیستند که نیاز به جراحی داشته باشند.

تغییر سبک زندگی

تغییر عادات خاص در زندگی روزمره می تواند به کاهش درد و بهبود اختلال عملکرد TMJ کمک کند. برخی از این نکات موثر در خانه عبارتند از:

  • داشتن رژیم غذایی نرم و پرهیز از غذاهای سفت یا جویدنی که نیازمند فعالیت شدید فک هستند
  • پرهیز از وضعیت‌ها و حرکات فک مانند تکیه دادن به چانه، باز کردن دهان و جویدن آدامس
  • انجام تمرینات و کشش های فک برای کاهش تنش عضلانی فک، بهبود تحرک فک و کاهش سردرد
  • استفاده از کمپرس یخ و کمپرس حرارتی در ناحیه آسیب دیده

دندانپزشک یا پزشک شما همچنین می تواند داروهایی را برای استفاده موقت برای کاهش و مدیریت درد ناشی از اختلالات TMJ توصیه کند. این ممکن است شامل داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) یا داروهای قوی‌تر مانند شل‌کننده‌های عضلانی یا انواع خاصی از داروهای ضد افسردگی باشد، به‌ویژه اگر درد شدید فک و سردرد TMJ دارید.

درمان های رفتاری و فیزیکی

فیزیوتراپی و برنامه های شناختی رفتاری روشی مطمئن و موثر برای مدیریت TMD بوده است. هدف از درمان های رفتاری کاهش استرس یا اضطراب و کاهش تنش عاطفی از طریق تکنیک های آرام سازی است. با فیزیوتراپی، به بازیابی عملکرد مفصل فک، کاهش التهاب مفاصل و از بین بردن درد عضلانی کمک می کنید.

در اینجا آنچه ممکن است درمانگر شما برای تسکین علائم اختلالات TMJ از جمله سردردهای TMJ توصیه کند آورده شده است:

  • تکنیک‌های آرام‌سازی برای مدیریت استرس یا کاهش تنش در بدن مانند کار ذهن آگاهی، یوگا و میانجیگری
  • فیزیوتراپی های منظم برای کشش و تقویت مفاصل و ماهیچه های فک و همچنین کار بر روی وضعیت بدنی خوب
  • طب سوزنی
  • بیوفیدبک

درمان های دندانپزشکی و ارتودنسی

گاهی اوقات ممکن است به درمان‌های دیگری همراه با درمان‌ها و درمان‌های خانگی خودمراقبتی نیاز داشته باشید. استفاده از وسایل دهان مانند محافظ دهان یکی از موثرترین اشکال درمان TMJ است. اگر دندان قروچه می کنید محافظ های دهان از دندان های شما محافظت می کنند. آنها همچنین به تنظیم مجدد فک شما کمک می کنند و گاز شما را در موقعیتی آرام و بهینه تنظیم می کنند.

محافظ دهان برای درمان سردرد TMJ

دندانپزشک شما هم تراز بودن دندان ها و فک شما را بررسی می کند. برای اصلاح بایت، ممکن است به راه حل های دائمی تری مانند روش های دندانپزشکی یا حتی ارتودنسی نیاز داشته باشید.

دندانپزشکان و ارتودنتیست ها شدت اختلالات TMJ شما را بررسی می کنند. بر این اساس، آنها درمان مناسب را برای کاهش درد TMJ شما در حین بازیابی عملکرد صحیح فک و دندان تعیین می کنند. این درمان ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • محافظ دهان برای جلوگیری از دندان قروچه
  • محافظ های دهان (آتل های دهان) برای تنظیم مجدد نیش شما
  • قرار دادن تاج دندان یا استفاده از پرکردن برای ترمیم دندان های آسیب دیده
  • ایمپلنت و پروتز برای جایگزینی دندان های از دست رفته
  • درمان های ارتودنسی (بریس یا اینویزیلاین) برای اصلاح مال اکلوژن در فک یا نامرتبی دندان ها

درمان های جراحی

اگر علائم شما بدتر شد یا به سایر اشکال درمان پاسخ نداد، باید با دندانپزشک یا متخصص TMJ خود صحبت کنید. مداخله جراحی به ندرت برای اختلالات TMJ استفاده می شود. در واقع، بیشتر مردم با درمان‌های محافظه‌کارانه و مدیریت مناسب در خانه تسکین پیدا می‌کنند.

با این حال، اگر یک رویکرد تهاجمی برای درمان اختلالات TMJ شما و در نتیجه تسکین سردرد TMJ شما ضروری باشد، پزشک راه‌هایی را برای کاهش درد شما پیدا خواهد کرد. درمان های جراحی ممکن است از تزریق بوتاکس تا جراحی های جدی تر مانند جراحی مفصل باز یا آرتروسکوپی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *