جامولای متفاوت
اینله و آنله دندان: هزینه آنها چقدر است

اینله و آنله دندان: هزینه آنها چقدر است


هنگامی که حفره‌هایی روی دندان‌های شما ایجاد می‌شود یا دندان‌های شما پوسیده شده‌اند، دندانپزشکان نواحی آسیب‌دیده را تراشیده و دندان را با مواد مخصوص دندان پر می‌کنند. این همان چیزی است که وقتی می شنوید ترمیم دندان با پر کردن دندان در ذهن شماست.

با این حال، ممکن است به دلیل پوسیدگی و شکستگی دندان، حفره های بزرگتر و وسیع تری داشته باشید. یا ممکن است برخی از قسمت های سالم دندان خود داشته باشید که هنوز آسیب ندیده اند. بنابراین، پرکردن دندان با اینله و آنله دندان در این مواقع بر پرکردن معمولی ترجیح داده می شود.

اینله و تنها ترمیم دندان به عنوان بهترین جایگزین برای پر کردن و همچنین یک گزینه محافظه کارانه به جای روکش است. اینله و آنله بیشتر از ساختار دندان شما را نسبت به پرکردن از بین می برد، اما همچنان در مقایسه با تاج دندان کمتر از دندان شما تراشیده می شود.

منبت چیست؟

اینله دندانی روشی برای ترمیم دندان برای حفره های داخلی بزرگتر و پوسیدگی های دندان است که پرکردگی در خارج از دهان تهیه می شود و در جای خود سیمان می شود. اینله دندان نوعی پرکننده از پیش قالب‌گیری شده است که با استفاده از سرامیک/چینی همرنگ دندان یا آلیاژهای فلزی مانند طلا آسیب‌های وارده به دندان‌ها را ترمیم می‌کند.

اینله ها بر اساس برداشتی که از حفره آماده شده شما از دندان آسیب دیده شما گرفته می شود ساخته می شود. همانطور که از نام آن پیداست، اینله برای آسیب های مرکزی در دندان هایی استفاده می شود که دارای قسمت های آسیب ندیده در طرفین یا قسمت های بالایی هستند.

آنله چیست؟

آنله دندانی نیز یک پرکننده از پیش ساخته شده است که کاسپ یا سطح گاز گرفتن دندان شما را ترمیم می کند. مشابه اینله ها، انله ها در آزمایشگاه ساخته می شوند و در ناحیه آماده شده دندان شما نصب می شوند. انله‌ها نه تنها قسمت داخلی را پر می‌کنند، بلکه سطح جویدنی دندان‌ها، نوک یا قسمت‌های دندان بالایی که به نام کاسپ شناخته می‌شوند را ترمیم می‌کنند.

تفاوت بین آنله و اینله

اینله های دندانی برای پر کردن قسمت مرکزی دندان آسیب دیده استفاده می شود، اما دندانپزشکان از انله برای ترمیم سطوح جانبی یا سطح جویدن دندان نیز استفاده می کنند. به این قسمت های گزنده یا جونده کاسپ می گویند. بسته به میزان آسیب، دندانپزشک شما ممکن است کل کاسپ یا فقط یک کاسپ در انله را بازیابی کند.

اینله یا آنله چگونه تهیه می شود؟

بر خلاف پرکردن‌های معمولی که از قبل آماده شده و در همان نوبت اعمال می‌شوند، اینله و آنله دندان نیاز به کار آزمایشگاهی و مراحل بیشتری برای نصب در شیارها و حفره‌های دندان شما دارند. برای خاتم و آنله قالبی از ناحیه مرمت لازم است و ابتدا با قالب گیری انجام می شود.

یک نکته مهم:

امروزه طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) و ساخت به کمک کامپیوتر (CAM) زمان و سختی کار دندانپزشکی را کاهش داده است. دندانپزشکانی که از سیستم‌های CAD و CAM جدید استفاده می‌کنند، می‌توانند اینله و آنله پرکننده شما را در عرض چند ساعت تحویل دهند.

کیدودنت

مراحل آماده سازی اینله و آنله عبارتند از:

  • دندانپزشک قسمت آسیب دیده دندان شما را سوراخ می کند
  • برداشت از محل کنده کاری شده است
  • قالب برای ریخته گری مواد فلزی، سرامیکی یا کامپوزیت به آزمایشگاه فرستاده می شود تا قالب ترمیم به دست آید.
  • این مواد در معرض گرما یا نور شدید و سایر کارهای آزمایشگاهی قرار می گیرند تا یک اینله و آنله بسیار بادوام و قوی بسازند.
  • شما برای یک قرار آزمایشی فراخوانده می شوید و اینله یا آنله ها در محل سیمان یا چسبانده می شوند.
  • کار تکمیل و پرداخت بیشتر انجام می شود. دندانپزشک شما اطمینان می دهد که هیچ لبه ناصافی وجود ندارد و سطح پرکردگی شما در جای خود صاف است و با دیگر ساختار دندان طبیعی هم تراز است.
اینله دندان در مقابل آنله

تفاوت بین اینله/آنله دندان، پر کردن دندان و تاج دندان

پوسیدگی های دندانی، حفره ها و تروما همگی می توانند آسیب های جبران ناپذیری به دندان های شما وارد کنند. وقتی نوبت به درمان می رسد، دندانپزشک شما مناسب ترین ترمیم را انتخاب می کند که هم خوشایند و هم مقرون به صرفه باشد.

پرکردن دندان

درمان با پر کردن دندان سریع ترین و کم هزینه ترین ترمیم های دیگر است. دندانپزشک شما قسمت پوسیده دندان شما را سوراخ می کند و حفره ها را با مواد همرنگ دندان مانند رزین کامپوزیت یا مواد نقره ای رنگ معروف به پرکننده آمالگام پر می کند.

پرکردن دندان در مورد حفره های کوچکتر یا متوسط ​​یا زمانی که پوسیدگی به اندازه کافی برای سوراخ کردن بسیاری از ساختارهای دندان بزرگ نیست نشان داده می شود. این فرآیند یک بار ویزیت دندانپزشکی انجام می شود.

منبت و آنله

ترمیم دندان با اینله یا آنله نیاز به برداشتن دندان بیشتری دارد. زمانی که بخشی از دندان شما هنوز سالم است و پوسیده نشده است بهترین گزینه است. اینله و آنله دندان را ترمیم غیرمستقیم می نامند زیرا این روش به کار اضافی برای آماده سازی مواد در آزمایشگاه نیاز دارد. به دلیل این روش های آماده سازی مواد، ترمیم بسیار بادوام است. درمان با اینله یا آنله حداقل به دو نوبت نیاز دارد. اولین ویزیت، سوراخ کردن قسمت های پوسیده یا آسیب دیده دندان و برداشتن اثر است. شما منتظر می مانید تا آماده سازی فیلینگ با اندازه سفارشی ساخته شود. بازدیدهای دوم یا بعدی در اطراف فرآیندهای برنامه، امتحان کردن و تکمیل است.
اینله دندانپزشکی می تواند هزینه های آزمایشگاهی اضافی داشته باشد، بنابراین شما باید بیش از یک پر کردن دندان معمولی هزینه کنید. متداول ترین مواد اینله و آنله دندان چینی/سرامیک، کامپوزیت و آلیاژهای فلزی مانند طلا است.

تاج دندان

داشتن تاج مانند قرار دادن کلاهک روی تمام دندان است. تاج دندان گسترده ترین ترمیم از همه است، به این معنی که دندانپزشک شما تمام لایه بیرونی دندان شما را برمی دارد.
ترمیم تاج زمانی نشان داده می شود که دندان شما به دلیل پوسیدگی یا پوسیدگی دندان، ضربه و سایر عوامل خطر به شدت فرسوده شده باشد.
دندانپزشک شما به همان اندازه لایه ساختار بیرونی دندان شما را سوراخ می کند تا جایی که قسمت سالم داخلی دندان شما باقی بماند. Impressions برای به دست آوردن یک کلاه مناسب سفارشی گرفته می شود که بعداً روی دندان شما نصب می شود.
درست مانند ترمیم دندان با اینله یا آنله، تاج دندان در لابراتوار دندانپزشکی با استفاده از روش های بسیار حرفه ای برای آماده سازی ساخته می شود. در حالی که منتظر ساخت تاج دائمی خود هستید، تاج موقت به شما داده می شود تا از حساسیت یا آسیب به دندان حک شده جلوگیری شود.
تاج دندان از تمام سرامیک، چینی ذوب شده به فلز یا مواد تمام فلز ساخته شده است. در نهایت تاج روی دندان شما قرار می گیرد. شما می توانید انتظار هزینه های بیشتری را داشته باشید اما از یک دندان کاملا جدید لذت خواهید برد.

مزایای منبت و آنله

بادوام. اینله و آنله در برابر فشارها و نیروهای اکلوزال بسیار بادوام و قوی تر هستند. آنها یک انتخاب عالی ارائه می دهند که قسمت دیگر باقی مانده از دندان شما را حفظ می کند.

مناسب و محکم مهر و موم. اینله ها و اینله ها باعث پر شدن محکم و مهر و موم شدن حفره های دندان ها از متوسط ​​تا گسترده می شوند. به دلیل سهولت در تمیز کردن و آب بندی سطح دندان هایتان نشت باکتری و تجمع پلاک نخواهید داشت. اینله‌ها و اینله‌ها قبل از استفاده از فناوری پیشرفته و کار بیشتری برخوردار هستند. به این ترتیب، شما یک پرکردگی سخت دریافت می کنید که دندانپزشک شما زمان و مهارت بیشتری را صرف انجام ترمیم در نسبت های حاشیه و اکلوژن کامل خود کرده است.

ثبات رنگ. پرکننده های اینله مقاوم در برابر لکه هستند و به راحتی تغییر رنگ نمی دهند. تا زمانی که مسواک زدن منظم را رعایت کنید و مراقب خوردن و آشامیدن خود باشید، رنگ سایه اصلی خود را برای سالیان متمادی حفظ خواهد کرد.

زیبا و زیبایی بالا. اینله و آنله به اشکال رنگ دندان موجود هستند که شبیه رنگ طبیعی اصلی دندان شما هستند. پرسلن زیباترین سرامیک است که در مواد شیشه ای جدید موجود است. از سوی دیگر، آلیاژهای فلزی مانند طلا از دیرباز به دلیل ویژگی های استحکام و زیبایی آن استفاده می شده است.

دندان خود را حفظ کنید. گرفتن اینله یا آنله نه تنها دندان های شما را ترمیم می کند، بلکه از سایر قسمت های ضعیف باقی مانده دندان های آسیب دیده نیز محافظت می کند. دندانپزشک شما با تمیز کردن نواحی آسیب دیده از شر پوسیدگی خلاص می شود. آنها بسته به نیاز شما فضایی را برای جایگزینی سفید یا فلزی ایجاد می کنند. اینله نواحی مرکزی را حفظ می کند، در حالی که یک انله کاسپ های قوی با سطح جویدن طبیعی عالی برای دندان های شما ایجاد می کند.

بهداشت دهان و دندان بهتر. ممکن است بدانید وقتی دندان‌هایتان را مسواک نمی‌زنید چه اتفاقی می‌افتد، اما اگر پوسیدگی و دندان‌های پوسیده داشته باشید، ممکن است وضعیت بدتر شود. اینله و آنله این نواحی پوسیده را چه در بالای (کاسپ) و چه در شیارهای مرکزی دندان شما پر می کند. دیگر از سطوح ناهموار و لبه های ناهموار خبری نیست. بنابراین، تجمع پلاک و ذرات غذا به دلیل سهولت تمیز کردن و مسواک زدن راحت روی سطح صاف دندان، شانسی برای نفوذ به ترمیم نخواهند داشت.

چه کسانی می توانند اینله و آنله دریافت کنند؟

زمانی که استانداردهای مناسب را رعایت کنید، اینله و آنله بهترین جایگزین برای پر کردن هستند. همه نمی توانند رویه های inlay/onlay را دریافت کنند. به عنوان مثال، کودکان کاندیدای مناسبی نیستند زیرا قسمت بالایی دندان های آنها (تاج) کاملاً رشد نکرده و ابعاد متناسب کمی دارند.

اگر عادات انقباض و دندان قروچه دارید، ممکن است در نهایت با اینله و انله شکسته مواجه شوید. بنابراین، استفاده از محافظ دهان یا شاید گرفتن تاج گزینه بهتری است.

اینله و آنله مناسب ترین ترمیم دندان خواهد بود اگر:

  • به دلیل حفره ها و پوسیدگی دندان یا جراحات دندانی شکسته، شکسته و کنده شده باشد
  • به دنبال یک روش ترمیمی طولانی مدت هستند
  • می خواهید لبخند خود را با پرکننده های سفیدتر، زیباتر و در عین حال قوی تر بهبود بخشید
  • پرکردگی های آسیب دیده دارید و اگر از تعمیرات مکرر خسته شده اید
  • زمانی که آسیب به دندان بزرگتر و گسترده تر باشد و پرکردن دندان ممکن است دندان باقی مانده را در معرض خطر قرار دهد که نیاز به یک روش ترمیم پایدار دارد.
  • نمی خواهید مقدار زیادی از دندان خود را برای ترمیم تاج بردارید

هزینه اینله و آنله چقدر است؟

به طور متوسط، اینله دندان بدون در نظر گرفتن بیمه می تواند از 600 دلار تا 1200 دلار برای هر دندان و انله حدود 600 تا 1500 دلار هزینه داشته باشد. قیمت منبت و آنله به عواملی مانند:

  • مواد مورد استفاده. طلا یا برخی از انواع چینی می تواند هزینه های ترمیم شما را افزایش دهد.
  • صورت حساب های آزمایشگاهی بسته به میزان کار و تکنیک های مورد نیاز، صورتحساب های آزمایشگاهی ممکن است به هزینه های شما اضافه کند
  • موقعیت مکانی و دندانپزشکان مجرب برخی از دندانپزشکان به دلیل تجربه، کیفیت روشی که ارائه می دهند و موقعیت مکانی و تجهیزاتشان ممکن است قیمت بالاتری داشته باشند.
  • نوع دندان و اندازه اینله/آنله. زمانی که اینله یا آنله شما اندازه های بزرگتری داشته باشد، هزینه بیشتری خواهید داشت، که به معنای حفره های بزرگتر و مواد بیشتر است. ترمیم دندان‌های عقب مانند مولر دشوارتر است، بنابراین می‌توانید انتظار قیمت‌های بالاتری داشته باشید. علاوه بر این، اینکه آیا شما یک Inlay یا Onlay می خواهید، روی قیمت ها نیز تأثیر می گذارد.

آیا بیمه اینله و آنله را پوشش می دهد؟

بسته به نرخ بازپرداخت، شرکت بیمه و منطقه ای که زندگی می کنید، بخشی از هزینه ها به شما بازپرداخت می شود.

اینله ها و انله های دندانی را می توان در مسائل مربوط به سلامت دندان ها مشابه پرکردن دندان های معمولی و سایر خدمات دندانپزشکی معمولی طبقه بندی کرد. این به معنای نرخ بازپرداخت بیشتر و هزینه های کمتر است. درصد خدمات دندانپزشکی معمولی می تواند هزینه شما را تا 50 یا حتی 80 درصد از کل هزینه ها کاهش دهد.

با این حال، برخی از ارائه دهندگان بیمه ممکن است اینله و آنله را در دسته های دیگری مانند خدمات دندانپزشکی زیبایی در نظر بگیرند. در این صورت شما باید تمام هزینه ها را از جیب خود بپردازید.

در هر صورت روش های پرداخت را از دندانپزشک خود بخواهید. دندانپزشک شما ممکن است گزینه های پرداخت قابل کنترل و انعطاف پذیرتری را ارائه دهد که بار مالی ایجاد نخواهد کرد. در حالی که از مزایای دندان سالم و ظاهری جذاب تر برای لبخند خود برخوردار خواهید بود، دندانپزشکان می توانند هزینه هایی را ترتیب دهند که می تواند شما را در حد بودجه شما نگه دارد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *