جامولای متفاوت
دندان قروچه (براکسیسم) در کودکان: آنچه باید بدانیم

دندان قروچه (براکسیسم) در کودکان: آنچه باید بدانیم


دندان قروچه یا دندان قروچه به ساییدن یا فشردن غیر ارادی دندان ها گفته می شود. در کودکان نسبتاً شایع است و معمولاً به موقع از این عادت خارج می شوند. اگر دندان قروچه برای مدت طولانی ادامه یابد، می تواند منجر به سایش و سایش قابل توجه دندان های شیری و دائمی شود. مینای دندان کودک شما ممکن است فرسوده شود و معمولاً در دندان‌ها، صورت و فک احساس درد می‌کند. در ادامه بخوانید تا بدانید چرا کودکان در شب دندان قروچه می کنند و چه کاری می توانید برای کودک خود انجام دهید.

دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه عبارت است از ساییدن، قروچه یا فشردن مکرر دندان ها. کودکان و همچنین بزرگسالان اغلب ممکن است در شب دندان قروچه کنند. به این نوع دندان قروچه، دندان قروچه در خواب گفته می شود. دندان قروچه بیدار نیز وجود دارد که اغلب با فشردن دندان ها همراه است و همیشه ساییده نمی شود.

طبق گفته آکادمی پزشکی خواب آمریکا (AASM)، حدود 14 تا 17 درصد از کودکان دندان قروچه دارند. این می تواند از همان اوایل دندان درآوردن کودک شروع شود، زمانی که دندان های بالا یا پایین فقط از طریق لثه فشار می آورند. مطالعات تخمین می زند که 36.8 از کودکان پیش دبستانی، 1 بار یا بیشتر در هفته دندان های خود را در شب دندان قروچه می کنند.

علائم دندان قروچه در کودکان

درست مانند بزرگسالان، بچه ها ممکن است ندانند که دندان قروچه می کنند، مگر اینکه خواهر و برادر یا والدین متوجه این موضوع شوند. این عادت می تواند به اندازه کافی پایدار باشد که به دندان ها و عضلات فک کودک آسیب برساند. بنابراین، مراجعه به دندانپزشک یا پزشک قبل از وقوع ترک خوردگی یا ترک خوردن دندان بسیار مهم است.

در اینجا برخی از علائم وجود دارد که باید به دنبال آنها باشید:

  • صدای ساییدن هنگام خواب کودک. می تواند به اندازه کافی بلند باشد که بشنوید.
  • مینای دندان آسیب دیده یا فرسوده شده است
  • سردرد
  • دندان های حساس
  • درد در صورت، فک یا گوش
  • کودک از درد فک یا درد صورت پس از بیدار شدن شکایت دارد

علل دندان قروچه در کودکان

اگرچه مشخص نیست که چه چیزی باعث دندان قروچه می شود، برخی افراد مشکوک به احتمال زیاد وجود دارند. در حالی که دندان درآوردن، نامرتبی دندان ها و رویش دندان های دائمی باعث می شود کودک هنگام خواب دندان ها را به لثه ساییده و دندان قروچه کند، سایر کودکان ممکن است این کار را برای تسکین استرس یا اضطراب خود انجام دهند.

دلایلی که کودک شما دندان قروچه می کند می تواند به شرح زیر باشد:

استرس یا اضطراب

چه برای بزرگسالان و چه برای کودکان، به نظر می رسد استرس و اضطراب با دندان قروچه خواب ارتباط دارد. احساس ناامیدی، ترس یا بی قراری ممکن است باعث ساییدن یا فشردن دندان ها شود.

اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است، اما کودکانی که رویدادهای آسیب‌زای خانوادگی، قرار گرفتن در معرض استرس در مدرسه، یا کسانی که دارای اختلالات عاطفی مانند اضطراب جدایی هستند، بیشتر در معرض ابتلا به دندان قروچه هستند.

سن

برای کودکان در هر سنی ممکن است دندان قروچه در خواب داشته باشند. در نوجوانی، این بیماری ممکن است از بین برود و ناپدید شود. بسته به سن کودک، عادت خرد کردن می تواند نتیجه عوامل مختلفی باشد.

  • نوزادان. اولین دندان های کودک شما معمولاً در 6 ماهگی و برخی زودتر در 4 ماهگی در می آیند. در طول ماه‌های بعد، کودک دندان‌های بیشتری خواهد داشت که از طریق لثه فشار می‌آورند. دندان قروچه در این مرحله می تواند واکنشی برای تسکین درد دندان درآوردن آنها باشد.
  • کودکان نوپا. اکثر کودکان تا سن 3 سالگی مجموعه کامل دندان های شیری خود را خواهند داشت. کودکان نوپا تغییر را در دهان و گاز گرفتن خود احساس می کنند که ممکن است باعث دندان قروچه شود. مهمتر از آن، استرس یا اضطراب ناشی از آسیب های عاطفی مانند طلاق و اضطراب جدایی می تواند از عوامل خطر برای دندان قروچه خواب در کودکان نوپا باشد.
  • بچه های سن مدرسه. بین 6 تا 7 سالگی دندان های شیری یکی یکی شروع به ریختن می کنند و دندان های دائمی جایگزین آنها می شود. این می تواند احساساتی ایجاد کند که در آن کودک ممکن است با دندان قروچه در طول خواب به دندان های جدید یا موقعیت بایت پاسخ دهد. همچنین، کودکان در سن مدرسه می توانند تنش های جدید و استرس های روزانه را در مدرسه تجربه کنند و احتمال دندان قروچه در خواب را افزایش دهند.

شرایط روانی زمینه ای یا اختلالات مرتبط با خواب

تحقیقات نشان داده است که کودکانی که دندان قروچه دارند، تمایل به استرس، اضطراب و بیش فعالی دارند. بنابراین، ارتباطی بین مشکلات رفتاری مانند اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) وجود دارد، اما شواهد روشنی مبنی بر اینکه آیا ADHD باعث دندان قروچه می شود وجود ندارد.

کودکان مبتلا به اختلالات مرتبط با خواب مانند آپنه انسدادی خواب (OSA) مشکلات تنفسی را در طول خواب تجربه می کنند.

به دلیل انسداد در فک بالا، کودک شما راه هوایی را به صورت مکانیکی باز نگه می دارد. این منجر به فعالیت دندان‌ها، فک و جویدن (جویدن) و در نتیجه دندان قروچه در خواب می‌شود. تنفس دهانی و خروپف می تواند از علائم رایجی باشد که باید به دنبال آن باشید.

برخی دیگر از شرایط سلامتی وجود دارد که ممکن است با دندان قروچه خواب در کودکان مرتبط باشد. این می تواند شامل اختلالات خواب مانند پاراسومنیا یا خروپف مزمن، و همچنین شرایط پزشکی مانند میگرن و اختلالات رشد عصبی باشد.

مشکلات ارتودنسی

گاهی اوقات، فشردن یا ساییدن دندان ها می تواند به نامرتبی دندان ها و مشکلات بایت مربوط باشد.

مراجعه به متخصص ارتودنسی برای بررسی اینکه آیا کودک شما به درمان ارتودنسی نیاز دارد یا خیر، مهم است. اگر دندان‌های کودک شما به درستی روی هم قرار نگیرند یا مشکل بایت وجود داشته باشد، از انسداد طبیعی دندان‌ها و فک‌ها جلوگیری می‌کند. بنابراین، کودک شما احتمالا از طریق دهان نفس می کشد، که خطر ابتلا به دندان قروچه را افزایش می دهد.

زمان تماشای صفحه نمایش و رژیم غذایی سرشار از قند

مطالعات نشان می دهد که رابطه قوی بین استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی و مصرف زیاد قند با دندان قروچه خواب در کودکان وجود دارد. اینها رفتارهای رایج در کودکان است که انتقال خودکار دوپامین را در کودک شما تغییر می دهد و خطر ساییدن دندان ها در هنگام خواب را افزایش می دهد.

دود دست دوم

کودکانی که در خانه در معرض سیگار کشیدن یا استعمال دخانیات قرار دارند، بیشتر در معرض دندان قروچه هستند. دود دست دوم احتمال آپنه انسدادی خواب (OSA) را در کودکان افزایش می دهد. از سوی دیگر، آپنه انسدادی خواب معمولاً با دندان قروچه همراه است. بنابراین، قرار گرفتن در معرض دود یکی دیگر از عوامل خطر است که می تواند دلیل دندان قروچه کردن یا فشار دادن کودکان را توضیح دهد.

درمان دندان قروچه در کودکان

درمان دندان قروچه به جلوگیری از آسیب دندان های کودک کمک می کند و عوارض جانبی مانند درد و سردرد را کاهش می دهد. استفاده از محافظ دهان، کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب از روش های توصیه شده اصلی این درمان ها هستند.

محافظ های دهان

اگر متوجه شدید که کودک شما ممکن است در شب دندان قروچه کند، یک قرار ملاقات با دندانپزشکی تعیین کنید.

دندانپزشک شما می تواند برای کودک شما یک محافظ دهان (که نایت گارد نیز نامیده می شود) یا آتل برای استفاده در شب قرار دهد. این دهانی ها از دندان های کودک شما در هنگام خواب محافظت می کنند. در مورد آتل ها، فک برای هدایت آن به موقعیت مورد نظر تغییر مکان می دهد.

تسکین استرس یا اضطراب

اگر دندان قروچه در کودک شما نتیجه استرس است، به مدیریت استرس او کمک کنید تا دندان قروچه او کاهش یابد.

کودکان در سن مدرسه ممکن است در مورد نمرات خود، همسالان یا افرادی که در مدرسه با آنها ارتباط برقرار می کنند، دچار نوعی ناراحتی شوند. با مشاور مدرسه در مورد فرزند خود صحبت کنید و مطمئن شوید که اگر موردی وجود دارد که کودک شما را نگران کرده است با یک مشاور بهداشت روان مشورت کنید.

کمک به خواب بهتر فرزندتان

خواب شبانه توصیه شده برای کودکان پیش دبستانی 11 تا 13 ساعت است. بنابراین، مهم است که کودک شما به اندازه کافی بخوابد و در عین حال به او کمک کند تا خواب خود را بهبود بخشد.

در اینجا چند نکته توصیه می شود:

  • با آماده کردن کودک خود برای خوابیدن در یک ساعت مشخص، یک روال قبل از خواب ایجاد کنید.
  • آنها را وادار به مسواک زدن کنید.
  • به کودکتان اجازه ندهید قبل از خواب غذاها و نوشیدنی های شیرین یا کافئین دار بخورد یا بنوشد. از مصرف شکلات، قهوه یا غذاها و نوشیدنی‌های حاوی شکر باید اجتناب شود.
  • استفاده از وسایل الکترونیکی (کامپیوتر، تلفن همراه) را محدود کنید و از برنامه های تلویزیونی که مناسب سن آنها نیست خودداری کنید.
  • سعی کنید با خواندن داستان ساعات خواب را تعاملی کنید و تماشای تلویزیون را کاهش دهید.
  • اتاقی تاریک و ساکت را برای خواب کودک خود در نظر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *