جامولای متفاوت
مزایا و معایب و انواع

مزایا و معایب و انواع


اگر هنوز تصمیم خود را در مورد اینکه کدام نوع بریس از نظر زیبایی برای شما مناسب است، تعیین نکرده اید، باید بدانید که بریس های مختلفی در ارتودنسی وجود دارد که بسته به نوع درمان و سن هر فرد می تواند دندان ها را صاف کند. کودکان ممکن است به سراغ کراوات های الاستومری رنگارنگ یا بریس های Mini-Twin بروند. نوجوانان همچنین می‌توانند بریس‌های زیبایی با سیم‌های شفاف و ترازهای شفاف قابل جابجایی را انتخاب کنند.

از طرف دیگر، بزرگسالان معمولاً به دنبال نوعی بریس هستند که نامرئی هستند و نشان نمی‌دهند که تحت درمان هستند. حتی ممکن است خیلی دور بروند و از بستن بریس دست بکشند و درمان ارتودنسی خود را دنبال نکنند. بریس های سرامیکی، الاینرهای شفاف و بریس های لینگوال از جمله راه های ارتودنسی برای درمان بی نظمی و مال اکلوژن دندان هستند. در این مقاله قصد داریم در مورد بریس لینگوال در ارتودنسی صحبت کنیم.

بریس های لینگوال چیست؟

بریس‌های لینگوال مجموعه‌ای از بریس‌ها هستند که روی سطح پشتی دندان‌ها، سمتی به سمت زبان شما ثابت می‌شوند. این بریس‌ها با بریس‌های معمولی که اغلب افراد استفاده می‌کنند، متفاوت هستند و روی سطح جلویی (لابیال) دندان‌ها متصل می‌شوند. می خواهید بریس های زیبایی داشته باشید، بنابراین بریس های لینگوال یک گزینه عالی برای انتخاب هستند! بریس های لینگوال در ارتودنسی در سال های اخیر به دلیل ویژگی های نامرئی بودن این نوع بریس ها محبوبیت پیدا کرده اند. دوستان شما اصلاً نمی دانند که شما از بریس استفاده می کنید مگر اینکه دهان خود را زیاد باز کنید.

ارتودنسی لینگوال چیست؟

ارتودنسی لینگوال به معنای چسباندن بریس های لینگوال در پشت دندان ها است. لینگوال در ارتودنسی به معنای کناری روی زبان و لبیال به معنای کناره به لب است. بنابراین هر زمان که لینگوال می شنوید، به استفاده از دستگاه های ارتودنسی در سطح پشتی دندان ها در دهان اشاره دارد.

انواع بریس لینگوال در ارتودنسی چیست؟

با تکنولوژی جدید سیستم ها و انواع وسایل بهتر و بی نقص در ارتودنسی به وجود می آیند. بنابراین سختی ها و ایرادات گذشته در ساخت بریس های به روز در نظر گرفته شده است.

انواع اصلی عبارتند از:

  • ناشناس
  • سیستم زبانی WIN
  • سیستم زبانی Suresmile
  • هارمونی

مراحل بریس لینگوال چیست؟

مراحل هر بریس ارتودنسی با معاینه دهان توسط متخصص ارتودنسی شروع می شود. وضعیت دندان ها و فک بررسی می شود و از صورت عکس گرفته می شود. متخصصین ارتودنسی اطلاعاتی در مورد نوع درمان، زمان درمان و همچنین نوع دستگاه ارتودنسی به شما خواهند داد. آنها بررسی می کنند که آیا به ارتودنسی متحرک یا بریس های ثابت نیاز دارید یا خیر. ارتودنتیست ها همچنین زیباترین گزینه های پوشیدن بریس را ارائه می دهند و تقاضای شما همیشه در اولویت است.

اگر مانند بیشتر بزرگسالان ارتودنسی لینگوال را ترجیح می دهید، ارتودنتیست ها مراحل بریس های لینگوال را شروع می کنند:

  • اگر کشیدن یا ترمیم دندان خاصی ضروری باشد، دندانپزشک قبل از شروع ارتودنسی دندان را کشیده یا ترمیم می کند.
  • اسکن لیزری از گچ گیری دندان برای نشان دادن موقعیت طبیعی دندان ها و برای قرارگیری کامل بریس های لینگوال انجام می شود.
  • سپس ارتودنتیست ها یک الگوی مومی از دندان ها می گیرند. الگوی مومی امکان ساخت دقیق هر پد براکت و محل سفارشی را فراهم می کند (پدها برای چسباندن براکت ها به سطح دندان ها استفاده می شوند و معمولاً از فلزات گرانبها مانند طلا ساخته می شوند)
  • در بریس های زبانی جدیدتر، از فناوری چاپ سه بعدی در تولید براکت ها و آلیاژهای پد استفاده می شود.
  • اکنون ربات و سیم خم می شود و ابزارهای مختلف برای بریس های زبانی تنظیم می شود
  • در نهایت، بریس های لینگوال برای باند غیر مستقیم روی دندان شما آماده می شوند

مزایای بریس لینگوال:

  • آنها اعتماد به نفس بیشتری به شما می دهند و در انظار عمومی نسبت به بریس های معمولی هیچ ترسی ندارید
  • آنها به سطح پشتی دندان ها چسبیده اند، بنابراین هیچ کس نمی تواند آنها را ببیند
  • بروز ضایعه لکه سفید، که به دلیل دمینرالیزاسیون در اطراف بریس های روی دندان ایجاد می شود، در بریس های لینگوال در مقایسه با سایر بریس ها بسیار کمتر است. دلیل آن می تواند به دلیل جریان بالای بزاق در سمت زبانی دهان باشد
  • ربات های با تکنولوژی بالا برای خم کردن سیم استفاده می شوند که زمان استفاده شما را کاهش می دهد
  • از فناوری چاپ سه بعدی در ساخت بریس استفاده می کند
  • پدهای سفارشی برای حفظ بهتر روی سطح دندان ها استفاده می شود که از آلیاژهای فلزات گرانبها ساخته شده اند

معایب بریس لینگوال:

  • آنها معمولاً گرانتر از بریس های معمولی هستند
  • سوزش زبان یکی از معایب بریس های زبانی است زیرا افراد ناآگاهانه زبان خود را حرکت می دهند و مکررا با براکت ها و سیم ها تماس دارند.
  • اگرچه تمیز کردن دندان ها در زمانی که از بریس های معمولی استفاده می کنید دشوار است، اما برای بریس لینگوال، تمیز کردن سمت لینگوال دندان ها یک چالش است.
  • خوردن و صحبت کردن می تواند دشوار باشد مگر اینکه به آن عادت کنید
  • برای انجام این کار به یک متخصص ارتودنسی آموزش دیده و حرفه ای نیاز دارد
  • نصب آنها گاهی اوقات به دلیل چالش هایی که در این نوع بریس ها در سختی کار و شکل جدیدی از ارتودنسی وجود دارد، زمان بر است.

آیا بریس های لینگوال برای کودکان مناسب هستند؟

در گذشته به دلیل پیشرفت ناقص بریس های لینگوال در ارتودنسی، ارتودنسی لینگوال فقط برای بزرگسالان بود. اکنون این تغییر کرده است و همه گروه‌های سنی از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان می‌توانند از بریس‌های زبانی جدیدتر و بسیار سازگارتر برای حرکت دادن دندان‌های خود به موقعیت طبیعی بهره ببرند.

مشکل اصلی ارتودنتیست‌ها در گذشته این بود که چگونه می‌توانستند براکت‌ها را روی دندان‌های تازه روییده یا سطوح کوچک زبانی دندان‌های کودکان بچسبانند. اما امروزه به لطف طراحی ها و فرآیند ساخت به کمک کامپیوتر، دیگر مانعی برای کودکانی که می خواهند از بریس های زبانی استفاده کنند وجود ندارد. اگر واقعاً بخواهند! زیرا چیزی که باقی می ماند راحتی کودکان و متقاعد کردن آنها به استفاده از بریس است که فقط مشکل بریس های زبانی نیست بلکه برای انواع درمان های ارتودنسی چالش برانگیز است.

آیا بریس های لینگوال بیشتر از بریس های معمولی طول می کشد؟

این بریس‌ها مانند بریس‌های سنتی هستند و در روند حرکت دندان‌ها یکسان عمل می‌کنند. زمان درمان نیز به نوع عمل و شدت مشکل مربوط به دندان شما بستگی دارد. تنها چیزی که ممکن است وقت شما را بگیرد زمان آماده سازی و استفاده از بریس های لینگوال در دهان است. دلیل آن این است که بریس های لینگوال شکل جدیدی از وسایل در ارتودنسی هستند و ممکن است ارتودنتیست ها در برخورد با این نوع بریس ها به خوبی آموزش ندیده باشند.

مانند سایر بریس‌ها، بریس‌های لینگوال ممکن است 18 تا 36 ماه طول بکشد و زمان با توجه به شرایط و سن هر فرد تغییر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *