جامولای متفاوت
ریشه دندان: درباره متخصص کانال ریشه بیشتر بدانید

ریشه دندان: درباره متخصص کانال ریشه بیشتر بدانید


اندودنتیکس چیست؟

ریشه دندان یکی از تخصص های دندانپزشکی در دندانپزشکی است که به درمان پالپ دندان و بافت های اطراف قسمت داخلی دندان می پردازد.

پالپ دندان در داخل دندان شما قرار دارد و از اعصاب، عروق خونی و بافت همبند تشکیل شده است. این چیزی است که دندان شما را از طریق اعصاب و منابع خون زنده می کند. وقتی پالپ به دلیل جراحات، پوسیدگی دندان، فرسایش یا عفونت های باکتریایی آسیب دیده یا عفونی شود، اگر درمان نشود، دندان بیمار می شود یا فرض کنید می میرد.

بنابراین، ریشه دندان با روشی به نام درمان ریشه دندان را احیا می کند. هدف متخصصان اندودنتیست به طور خاص این است که به جای کشیدن دندان، تعداد بیشتری از دندان های طبیعی شما را به هر وسیله ای داشته باشند.

اندودنتیست کیست؟

اندودنتیست متخصص دندانپزشکی است که آموزش های تکمیلی در انجام درمان ریشه و درمان سایر مشکلات داخلی دندان ها دارد. برای تبدیل شدن به اندودنتیست، دندانپزشکان عمومی باید 2 تا 3 سال آموزش بیشتری را در کالج بگذرانند. متخصص اندودنتیست باید به آسیب شناسی و فیزیولوژی مرتبط با پالپ دندان و بافت های اطراف آن (بافت های پری آپیکال) تسلط داشته باشد. این آموزش‌ها باعث می‌شود که یک متخصص ریشه در دندان درد فوق‌العاده باشد و در درمان‌های سخت پالپ دندان آموزش دیده باشد.

متخصص ریشه چه کاری انجام می دهد؟

اندودنتیست ها تمام دوره هایی را که می توانید از دندانپزشک عمومی انتظار داشته باشید گذرانده اند. درمان ریشه یا درمان پالپ دندان بیمار تخصص اصلی آنهاست. دندانپزشکان باتجربه معمولی که در کلینیک های خود موارد ریشه را بررسی کرده اند، درمان ریشه را انجام می دهند. اگر دندانپزشک تجربه زیادی در مورد ریشه دندان نداشته باشد یا این روش نیاز به مداخله پیچیده داشته باشد، شما را به متخصص ریشه ارجاع می دهد.

برای مشکلات دندانی زیر می توانید به متخصص اندودنتیست مراجعه کنید:

درد دندان.

از آنجایی که آن ها در تشخیص درد استاد هستند، اندودنتیست ها به طور دقیق علت درد را تشخیص می دهند و بنابراین درمان مناسبی برای دندان درد شما هستند. مراجعه به متخصص ریشه برای شناخت علت و مدیریت درد دندان کلیدی است.

دردهای مداوم غیرمنتظره در دندان یا فک شما.

ممکن است درد مداوم مبهم داشته باشید که می تواند نشانه آسیب یا عفونی شدن پالپ دندان باشد.

حساسیت دندان ها یا احساس درد در اثر محرک های سرد یا گرم.

حساسیت می تواند یکی از علائم شایع آسیب پالپ باشد.

عفونت و التهاب

تورم و عفونت باکتریایی می تواند علامت آبسه دندان، بیماری لثه یا یک بیماری زمینه ای دندان باشد.

آسیب دندان

صدمات دندانی می تواند باعث شکستگی یا ترک شود و گاهی اوقات دندان شما را از جای خود خارج کند.

پس از گرفتن تصاویر و انجام تست پالپ مخصوص روی دندان آسیب دیده شما، متخصص ریشه علت دقیق درد و حساسیت دندان شما را تشخیص خواهد داد. آنها دقیقاً التهاب و عفونت دندان شما را شناسایی و تشخیص می دهند.

اگر آسیبی منجر به جابجایی و جابجایی دندان شده باشد، متخصص ریشه دندان را در حفره خود ثابت می کند. پس از انجام کلیه کارهای مقدماتی، در صورت لزوم انجام روت کانال اقدام به انجام روت کانال می کنند.

متخصص ریشه در طول درمان ریشه چه می کند؟

کانال ریشه تحت بی حسی موضعی انجام می شود، بنابراین یک روش راحت و بدون درد است. در درمان ریشه، متخصص اندودنتیست شما پالپ عفونی را برمی دارد. سپس کانال های ریشه داخل دندان شما ضد عفونی شده، با مواد مخصوص پر شده و مهر و موم می شوند. این روش ممکن است یک تا دو جلسه طول بکشد.

گاهی اوقات، ممکن است روزها یا هفته ها قبل از دریافت قسمت نهایی عمل صبر کنید. اگر نیاز به ترمیم گسترده باشد، برای ساختن دندان فوقانی خود به یک قرار ملاقات دیگر نیاز خواهید داشت. اندودنتیست شما دندان را نجات داده است و نیازی به کشیدن نیست. اندودنتیست ها همراه با دندانپزشکان عمومی معتقدند که تا حد امکان دندان های طبیعی را حفظ کنند.

اندودنتیست ها در چه موارد دیگری تخصص دارند؟

طبق گفته انجمن اندودنتیست های آمریکا (AAE)، زمانی که درمان ریشه غیرجراحی نمی تواند مشکل شما را حل کند، ممکن است نیاز به جراحی ریشه داشته باشید. کانال ریشه یک روش بسیار موفق است. دندان خود را بدون درد ناگهانی و طولانی دوباره برمی گردانید.

اما شما می توانید انتظار چیزی مانند:

  • بازگشت درد در همان دندانی که کانال ریشه روی آن داشتید.
  • مشکلات ریشه دندان و دردهای ناگهانی که تشخیص آنها برای دندانپزشک عمومی دشوار است یا ممکن است در طول کانال ریشه غیرجراحی تشخیص داده نشود.
  • باریک شدن ریشه به دلیل مسائل کلسیفیکاسیون که نیاز به جراحی ریشه برای انجام کانال ریشه طبیعی دارد
  • و در نهایت، هر سناریویی که نیاز به درمان ریشه و انجام جراحی ریشه برای نجات دندان شما و از بین بردن التهاب اطراف و درد دندان دارد.

AAE توضیح می دهد که اندودنتیست ها در بسیاری از جراحی های ریشه روی دندان شما تخصص دارند. آنها این جراحی های ریشه را برای بازگرداندن دندان شما به وضعیت طبیعی یا به منظور امکان پذیر ساختن عمل ریشه انجام می دهند.

برخی از جراحی های رایج ریشه که توسط متخصص ریشه انجام می شود عبارتند از:

جراحی پری اپیکال.

جراحی پری اپیکال اصطلاحی است که برای یک سری از جراحی ها روی اپکس (نوک ریشه دندان) استفاده می شود. جراحی پری اپیکال شامل آپیکوکتومی یا جراحی انتهای ریشه است. در آپیکوکتومی، انتهای ریشه دندان برداشته شده و سپس با یک ماده پرکننده کوچک در انتهای آن مهر و موم می شود. این اجازه می دهد تا یک کانال ریشه طبیعی انجام شود.

تخلیه آبسه

آبسه در دندان شما می تواند باعث التهاب و اشکال شدید عفونت شود که منجر به درد و ناراحتی شدید می شود. اگر نادیده گرفته شود، آبسه به سایر قسمت های نرم و استخوانی فک شما گسترش می یابد. با این روش، اندودنتیست شما عفونت را از دندان خارج می کند که درد شما را تسکین می دهد. آنها علت آبسه را پیدا کرده و برای درمان مناسب برنامه ریزی می کنند.

کاشت مجدد عمدی

گاهی اوقات، جراحی پری اپیکال یک روش دشوار است یا زمانی که دندان حفره آن است نمی توان آن را انجام داد. اندودنتیست ها کاشت مجدد عمدی یا کاشت مجدد دندان را انجام می دهند. در این روش دندان شما برای درمان ریشه از حفره خارج می شود. سپس پس از جراحی های لازم پری آپیکال، دندان دوباره در جای خود قرار داده می شود.

جراحی اصلاحی

متخصص اندودنتیست شما با استفاده از جراحی های اصلاحی، مشکلات مربوط به تحلیل یا مسائل رویه ای در ریشه و بافت های اطراف آن را درمان می کند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *