جامولای متفاوت
حفره دندان / پوسیدگی دندان: علل، علائم، پیشگیری

حفره دندان / پوسیدگی دندان: علل، علائم، پیشگیری


حفره چیست؟

پوسیدگی دندان که پوسیدگی دندان یا پوسیدگی دندان نامیده می شود، ایجاد سوراخ در دندان است. حفره ها با شکسته شدن سطح سخت دندان (مینای دندان) و سپس آسیب به قسمت های داخلی دندان شروع می شوند. سوراخ ها و منافذی در دندان ها ایجاد می کند.

حفره ها یکی از شایع ترین مشکلات سلامتی است که می تواند هر فردی از بزرگسالان، نوجوانان، کودکان و حتی نوزادان را هدف قرار دهد. این بیماری توسط کلونی باکتری ها به نام پلاک بیوفیلم روی دندان ایجاد می شود. پلاک روی سطح دندان جمع می شود و اسید تولید می کند که ساختار دندان را از بین می برد و دندان ها را از بین می برد. مصرف زیاد نوشیدنی ها و غذاهای شیرین، بهداشت نامناسب دهان و دندان، مصرف کم فلوراید برخی از دلایل اولیه هستند.

اگر حفره ها درمان نشوند، بزرگتر می شوند و لایه داخلی دندان در معرض باکتری های موجود در دهان قرار می گیرد و خطرات بیشتری برای سلامت دهان و دندان ایجاد می کند. شما در نهایت با دندان های به شدت فرسوده، اشکال شدید پوسیدگی دندان (پوسیدگی شایع)، از دست دادن دندان، عفونت و بیماری های لثه مواجه می شوید. به عنوان اولین اقدام پیشگیرانه، روزانه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا از شر ذرات غذا و رسوب پلاک روی دندان خلاص شوید. معاینه منظم دندانپزشکی برای معاینه دندان توسط دندانپزشک را فراموش نکنید.

علائم حفره دندان

در ابتدا شما به شکل خفیف پوسیدگی و پوسیدگی دندان دارید. هنگامی که پوسیدگی دندان ادامه دارد و دندان های خود را مسواک نمی کنید یا از اقدامات بهداشتی اجتناب می کنید، پوسیدگی و پوسیدگی به آرامی از لایه بیرونی (مینای دندان) به عمق بسیار بیشتر در دندان ها به عاج شما می رسد و در نهایت پالپ دندان شما را آلوده می کند. پالپ جایی است که اعصاب و عروق خونی وجود دارند. حفره ها در نهایت ایجاد می شوند و منجر به تخریب بخشی از دندان یا از دست دادن کامل دندان می شوند. شایع ترین علائم و نشانه های حفره دندان عبارتند از:

  • دندان درد یا احساس درد در دندان شما.
  • حساسیت دندان ها لایه های زیرین در معرض دندان شما می تواند به شما احساس حساسیت و درد بدهد
  • سوراخ‌ها و شکاف‌هایی روی دندان‌ها که می‌توانند سوراخ‌های ریز، ترک‌ها یا رنگ تیره داشته باشند
  • دندان های لکه دار با رنگ مایل به زرد، سیاه یا قهوه ای در سطح
  • درد ناشی از پالپ آسیب دیده یا عفونی. حفره ها می توانند به قدری شدید باشند که قسمت داخلی دندان (پالپ) را برای عفونت و نفوذ باکتری ها باز بگذارند.

علل پوسیدگی دندان چیست؟

حفره های دندان در اثر پوسیدگی دندان یا پوسیدگی دندان ایجاد می شوند. ممکن است بپرسید که چه چیزی باعث پوسیدگی دندان در وهله اول می شود که منجر به ظاهر شدن حفره ها می شود. پاسخ پلاک دندان است.

پلاک دندانی شروع به تشکیل پلاک روی سطح دندان می کند.

پلاک یک بیوفیلم چسبنده است که سطح دندان ها را جمع می کند و می پوشاند. این شامل باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌هایی است که به دندان‌ها می‌چسبند و از قند و ذرات غذای باقی‌مانده در دهان تغذیه می‌کنند. اگر فردی دندان ها را تمیز نکند یا از روش های مکانیکی مانند مسواک زدن برای برهم زدن پلاک استفاده نکند، به مرور زمان سفت شده و به جرم یا جرم تبدیل می شود. جرم (معروف به تارتار) رسوبات پلاکی است که روی سطح دندان کلسیفیه و معدنی شده است.

پلاک دندان کاری را که قرار است انجام دهد انجام می دهد.

ممکن است بپرسید پلاک چه کاری می تواند انجام دهد. متأسفانه پلاک متابولیسم خاص خود را دارد و مانند سلول های انسان برای زنده ماندن به انرژی نیاز دارد. بنابراین، پلاک دندان انرژی خود را از قندهایی مانند ساکارز یا سایر منابع موجود در غذاهای شما می گیرد. اما همه چیز به همین جا ختم نمی شود زیرا پلاک اسید تولید می کند که مینای دندان را غیر معدنی می کند. کم کم دندان توسط اسیدها از بین می رود و شروع به فرسایش می کند. اسیدها در لایه اول متوقف نمی شوند و به عاج که لایه عمیق تر است آسیب می رسانند.

پوسیدگی و در نهایت حفره ایجاد می شود.

در نتیجه فرسایش دندان توسط اسیدها و همراه با ایجاد پوسیدگی دندان، حفره هایی ایجاد می شود. پوسیدگی و حفره‌های بزرگ‌تر می‌توانند پالپ دندان‌ها، جایی که اعصاب و رگ‌های خونی هستند را آلوده کنند. آسیب پالپ نیاز به درمان ریشه و ترمیم دندان دارد. با تغییر درجه حرارت غذاها و نوشیدنی های سرد یا گرم می توانید دندان درد یا حساسیت بسیار دردناکی داشته باشید.

شما باید دلایل اصلی ایجاد حفره دندان را بشناسید تا خطر ایجاد پلاک یا اسید در دهان خود را کاهش دهید. مهمترین علل ایجاد حفره دندان عبارتند از:

  • غذاها و نوشیدنی هایی که قند بالایی دارند
  • نوشیدنی ها و غذاهای اسیدی
  • بهداشت ضعیف دهان و دندان بدون مسواک زدن روزانه یا نخ دندان کشیدن
  • مصرف کمتر فلوراید
  • خشکی دهان (خشکی دهان) یا اختلالات بزاق
  • بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) یا سایر مشکلات ریفلاکس اسید
  • بیماری های لثه و وضعیت عقب نشینی لثه
  • اختلالات اشتها
  • پوسیدگی دندان در کودکان

عوارض حفره دندان

حفره ها و پوسیدگی دندان بر سلامت کلی شما تأثیر می گذارد و عوارض زیادی ایجاد می کند. اگر در دوران کودکی یا بزرگسالی کاری برای حفره های خود انجام ندهید، با مشکلات جدی سلامتی مواجه خواهید شد. برخی از عوارض حفره دندان عبارتند از:

  • دردهای مکرر در دندان ها که می تواند شدید و چند ساعت طول بکشد
  • تورم و التهاب اطراف دندان شما
  • آبسه دندان که باعث عفونت می شود. این می تواند سلامت شما را در معرض خطرات بالاتر و حتی موقعیت های تهدید کننده زندگی با اشکال جدی عفونت باکتریایی قرار دهد.
  • دندان های ترک خورده، آسیب دیده و فرسوده با تخریب غیر قابل برگشت ساختار دندان که نیاز به ترمیم دندان دارد.
  • از دست دادن دندان، که نه تنها در جویدن یا غذا خوردن مشکل ایجاد می کند، بلکه بر لبخند و ظاهر شما تأثیر می گذارد

در نهایت شما با

  • هزینه های دندانپزشکی چه برای ترمیم دندان آسیب دیده یا جایگزینی آن با یک دندان جدید، هزینه های دندانپزشکی ناخواسته ای برای تغییر شکل دندان های خود و به دست آوردن عملکرد و ظاهر طبیعی برای دندان های خود خواهید داشت.

درمان حفره های دندان

ممکن است حفره‌های دندان‌هایتان را نادیده بگیرید زیرا ممکن است فکر کنید که قابل مشاهده نیستند یا هنوز درد ندارند. مراجعه به دندانپزشک می تواند از پیشرفت بیشتر حفره ها و پوسیدگی دندان جلوگیری کند. شما می توانید بهترین درمان هایی را دریافت کنید که دندان یا دندان آسیب دیده شما را ترمیم می کند.

دندانپزشک شما می تواند درمان های زیر را برای حفره های شما انجام دهد:

فلوراید درمانی

فلورایدتراپی یا درمان با فلوراید هم پیشگیری و هم درمان حفره دندان است. فلوراید یک عنصر حیاتی برای مبارزه با پوسیدگی و پوسیدگی است. از آنجایی که فلوراید به معدنی شدن دندان ها کمک می کند، برای تقویت دندان ها به خمیر دندان ها و سایر محصولات بهداشتی دهان و دندان اضافه می شود.

در فلوراید تراپی، دندانپزشک شما ژل، وارنیش، مایع یا سایر محصولات حاوی فلوراید را به مقدار زیاد روی دندان های شما یا با استفاده از یک سینی سفارشی که روی دندان های خود قرار می دهید، اعمال می کند.

باندینگ یا پرکردن دندان.

دندانپزشکان می توانند شکستگی ها و قسمت های شکسته دندان را از طریق روش باندینگ دندان ترمیم کنند. در این روش از مواد سفید رنگ مانند رزین کامپوزیت که با رنگ دندان شما همخوانی دارد برای ترمیم دندان استفاده می کنند. اگر حفره ها سوراخ های بزرگی در دندان ایجاد کرده باشند، دندانپزشکان حفره آماده شده را با مواد همرنگ دندان مانند پرسلن یا رزین کامپوزیت یا مواد تیره تر مانند پرکننده آمالگام پر می کنند.

تاج دندان.

گاهی اوقات، حفره های دندان می توانند دندان را به شدت خراب کنند، به طوری که قسمت بالایی دندان شما از بین می رود و پوسیده می شود. دندانپزشک شما قسمت های آسیب دیده را مته می کند و یک تاج جدید برای دندان شما می سازد. آنها می توانند تاج دندان شما را با استفاده از موادی مانند پرسلن، رزین کامپوزیت، تاج های تمام فلزی یا چینی ذوب شده به فلز بسازند.

عصب کشی.

حفره ها و پوسیدگی دندان ممکن است به قسمت های داخلی دندان شما نفوذ کرده باشد، بنابراین ممکن است پالپ داخل آن عفونی و آسیب دیده باشد. آسیب پالپ می تواند منجر به از دست دادن کامل دندان شود. بنابراین، دندانپزشک شما برای نجات دندان شما درمان ریشه را انجام می دهد. در این روش، دندانپزشکان یک سوراخ از بالای دندان ایجاد می کنند تا پالپ آسیب دیده را خارج کنند. سپس کانال های ریشه تمیز می شوند و سپس با مواد لازم دندانپزشکی پر می شوند. بعداً، دندانپزشک کل قسمت بالایی دندان شما یا فقط نواحی آسیب دیده پوسیدگی را ترمیم می کند. شما بدون نیاز به کشیدن دندان خود را به عقب برگردانید.

کشیدن دندان.

. دندانپزشکان وقتی می بینند که دندان قابل ترمیم نیست و حتی با درمان ریشه دندان قابل بازگرداندن نیست، دندان را می کشند. پوسیدگی و حفره ها دندان را از بین برده اند، بنابراین دندان کشیدن را انجام می دهند. پس از کشیدن دندان، برای چند هفته یا شاید چند ماه به یک دوره بهبودی نیاز دارید. سپس می توانید انتخاب کنید که چگونه دندان یا دندان های از دست رفته خود را جایگزین کنید. دندانپزشکان می توانند گزینه های مختلفی مانند دندان مصنوعی، بریج یا ایمپلنت دندان را به شما پیشنهاد دهند.

ایمپلنت دندان.

اگر دندان به دلیل حفره های شدید و پوسیدگی دندان از بین رفت، باید آن را کشیده و جایگزین کرد. ایمپلنت دندان یک راه حل عالی به عنوان جایگزین است. دندانپزشک شما استخوان فک را سوراخ می کند و ایمپلنت را به عنوان ریشه دندان شما حک می کند. سپس قسمت تاج دندان شما ساخته می شود.

برای جلوگیری از پوسیدگی چه کاری می توانید انجام دهید؟

شاید بخواهید بدانید که چگونه از پوسیدگی جلوگیری کنید. آگاهی از این همه تخریب مضر توسط پوسیدگی و حفره های دندانی باید شما را متقاعد کند که حتی در مراحل اولیه به دنبال کارهای پیشگیرانه باشید. می توانید چند نکته ساده مانند:

  • دندان های خود را روزانه با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید
  • دهان خود را با دهانشویه های ضد باکتری که حاوی فلوراید در مواد تشکیل دهنده آن هستند، بشویید
  • هر روز نخ دندان بکشید تا ذرات غذایی که بین دندان هایتان گیر کرده خلاص شوند
  • با تغذیه سالم و ترک سیگار، سبک زندگی سالم تری را تمرین کنید
  • از غذاها و نوشیدنی های شیرین پرهیز کنید
  • محصولات لبنی بیشتری را در برنامه غذایی خود بگنجانید و از غذاهای سرشار از کلسیم برای تقویت معدنی شدن استخوان و دندان استفاده کنید.
  • ویتامین D را از قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا از رژیم غذایی خود مانند نان، ماهی، شیر، ماست یا منابع دیگر دریافت کنید.

نکته مهم: ویتامین D یک ماده مغذی ضروری برای رشد اسکلتی و در نتیجه برای دندان ها است. کمبود ویتامین D به خصوص برای کودکان به معنای ابتلا به بسیاری از بیماری ها و مشکلات مانند بدشکلی استخوان یا شرایط دندانی است. این ویتامین جذب کلسیم را تنظیم کرده و معدنی شدن استخوان و دندان را افزایش می دهد.

  • بیشتر از آب عمومی خود استفاده کنید. همچنین در اکثر کشورها فلوراید به سیستم های آب جامعه اضافه می شود، بنابراین نوشیدن آب لوله کشی می تواند فلوراید شما را نیز تامین کند.
  • فیشور سیلانت های دندانی را امتحان کنید. دندان های عقب شما دارای حفره ها و شکاف هایی (شیارها) هستند که می توانند محل خوبی برای پنهان شدن باکتری ها باشند. سیلانت دندان که یک لایه نازک از پوشش مواد دندانی مانند رزین کامپوزیت است، می تواند این حفره ها و شکاف ها را پر کند. به عنوان یک درمان پیشگیرانه برای دندان های شما در برابر پوسیدگی و ایجاد حفره عمل می کند.
  • آدامس های زایلیتول را بجوید. آدامس های حاوی زایلیتول بدون قند هستند و برای تحریک بزاق در دهان عالی هستند. هر چه بزاق بیشتر باشد، خشکی دهان کمتر است. همچنین بزاق به فرآیند معدنی شدن دندان ها کمک می کند و یک شوینده طبیعی دندان و دهان است.

حرف آخر

انجام معاینات منظم دندانپزشکی می تواند به دندانپزشک شما اجازه دهد علائم و نشانه های پوسیدگی دندان را زودتر تشخیص دهد. با استفاده از اشعه ایکس و انجام معاینه دقیق، دندانپزشک شما می تواند حفره ها را تشخیص داده و اقداماتی را برای جلوگیری از آسیب بیشتر به ساختار دندان انجام دهد. مراقبت در منزل همیشه یکسان است: هرگز مسواک زدن را نادیده نگیرید و تمیز کردن روزانه دندان را با توجه بیشتر به تغذیه سالم و اینکه چه بخورید یا از خوردن خودداری کنید انجام دهید. در صورت نیاز به درمان، دندانپزشکان مناسب ترین گزینه را با توجه به وضعیت دندان و محدودیت مالی شما ارائه می دهند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *