جامولای متفاوت
مسواک زدن دندان های شیری: چه زمانی شروع کنیم، چگونه مسواک کنیم و نکات دیگر

مسواک زدن دندان های شیری: چه زمانی شروع کنیم، چگونه مسواک کنیم و نکات دیگر


دیدن اولین دندان های شیری کودکتان که از لثه بیرون می آیند واقعاً شیرین است. همانطور که شیرین است، می دانید که مراقبت مناسب از همان سنین اولیه به فرزند شما کمک می کند لبخندی درخشان و آینده ای سالم داشته باشد. مسواک زدن زود هنگام برای حفظ سلامت دهان و دندان کودکان مهم است. اما بسیاری از والدین تعجب می کنند که بچه هایشان چه زمانی باید مسواک زدن دندان های شیری را شروع کنند. این مقاله این و موارد دیگر را توضیح می‌دهد، از جمله اینکه در چه سنی و چه مقدار خمیر دندان برای کودکان توصیه می‌شود، نحوه مسواک زدن دندان‌های کودکان و آنچه آنها باید در مورد تمیز کردن لثه‌های نوزاد بدانند.

اهمیت مراقبت از دندان های شیری کودکان

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، پوسیدگی دندان (همچنین به عنوان حفره شناخته می شود) یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در دوران کودکی در ایالات متحده است. همچنین بیان می کند که بیش از نیمی از کودکان 5 تا 8 ساله حداقل در یکی از دندان های شیری (اولیه) خود دچار حفره شده اند. با این حال، والدین و مراقبان باید بدانند که پوسیدگی دندان قابل پیشگیری است.

با رعایت بهداشت دهان و دندان در دندان های شیری، کودک شما از مزایای بسیاری برخوردار خواهد شد که بر سلامت کلی او تأثیر می گذارد، از جمله:

  • خوب غذا خوردن و صحبت کردن
  • دندان های اصلی خود را عاری از حفره نگه می دارند
  • نگه داشتن فضای دندان توسط دندان های شیری تا زمانی که دندان های دائمی جایگزین شوند
  • جلوگیری از از دست دادن زودرس دندان که بر نحوه رشد دندان های دائمی تأثیر می گذارد
  • بهبود توانایی در یادگیری و بازی آنها

از چه زمانی باید مسواک زدن دندان های شیری را شروع کرد؟

پاسخ کوتاه و سریع به این سوال که مسواک زدن کودک را از چه سنی شروع کنیم؟ زمانی است که اولین دندان از لثه بیرون بیاید. اما شما به چیزی بیش از یک پاسخ ساده نیاز دارید.

این جدول زمانی سه مرحله‌ای را دنبال کنید تا یک شروع اولیه خوب برای روتین مراقبت از دندان کودک خود داشته باشید:

تولد تا 1خیابان دندان: مراقبت از لثه

اولین دندان نوزادان احتمالاً در حدود 6 ماهگی ظاهر می شود، اما می تواند در هر زمانی بین 4 تا 12 ماهگی باشد. در این مرحله می توانید شروع به تمیز کردن لثه های کودک خود کنید. می‌توانید لثه‌های آن‌ها را به آرامی با یک پارچه یا گاز مرطوب مرطوب پاک کنید تا باکتری‌ها پس از هر بار تغذیه از بین بروند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید از یک برس انگشتی استفاده کنید که در دسترس است و در انتها دارای موهای سیلیکونی نرم است. تنها چیزی که نیاز دارید این است که دهان کودک خود را تمیز کنید و میکروب ها و تکه های غذا را از بین ببرید.

کودکان زیر 3 سال

طبق گفته آکادمی اطفال آمریکا (AAP)، به محض رویش اولین دندان های کودک، توصیه می شود آن ها را دو بار در روز (صبح و شب) با مقداری خمیر دندان حاوی فلوراید (به اندازه دانه برنج) مسواک بزنید. .

تا زمانی که آنها مهارت مسواک زدن خوبی نداشته باشند، باید در مسواک زدن به کودک خود کمک کنید. همچنین، باید بر آنها نظارت کنید تا مطمئن شوید که یاد می گیرند خمیر دندان را تف کنند و آن را قورت ندهند.

به خاطر داشته باشید که با رویش اولین دندان یا زمانی که کودکان یک ساله می شوند، کودک خود را برای معاینه نزد دندانپزشک یا متخصص اطفال ببرید.

سن 3-6 سال

در سن 3 سالگی، کودکان مجموعه کامل 20 دندان شیری خود را خواهند داشت. دندان های کودک خود را دو بار در روز و هر بار به مدت دو دقیقه مسواک بزنید. همانطور که AAP بیان می کند، والدین باید به اندازه یک نخود از خمیردندان حاوی فلوراید روی مسواک کودک استفاده کنند، زمانی که کودک بیش از 3 سال سن دارد.

با یک لقمه دندان، باید نخ دندان را نیز به عنوان بخشی از بهداشت دهان در نظر بگیرید تا روزانه بین دندان های کودکتان تمیز شود و سلامت لثه ها به طور موثر بهبود یابد.

کودکان ممکن است تا ۶ یا حتی ۸ سالگی به مسواک زدن تسلط نداشته باشند، مطمئن شوید که هم در مسواک زدن و هم در کشیدن نخ دندان به آنها کمک می کنید. به یاد داشته باشید که دندان های شیری سالم به کودک شما کمک می کند صحبت کند، غذا بخورد و لبخندی درخشان داشته باشد. اما مهمتر از آن این است که این دندان های شیری تا زمانی که بیفتند و با دندان های دائمی جایگزین شوند، فضا را حفظ می کنند.

کودکان خردسال چقدر باید از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنند؟

هم انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) و هم آکادمی اطفال آمریکا (AAP) مدت‌هاست که از استفاده از فلوراید به عنوان ایمن و موثر برای کودکان خردسال و همچنین بزرگسالان در پیشگیری از پوسیدگی دندان حمایت کرده‌اند. در واقع، تمام خمیردندان ها برای دریافت مهر پذیرش ADA باید حاوی فلوراید باشند.

توصیه های فلوراید برای کودکان کوچکتر و بزرگتر از 3 سال

با توجه به ADA و AAP، والدین باید به میزان توصیه شده خمیردندان حاوی فلوراید (مقدار اسمیر برای کودکان کمتر از 3 سال و مقداری به اندازه نخود برای کودکان بالای 3 سال) پایبند باشند تا از خطر پوسیدگی (پوسیدگی) در کودکان خود جلوگیری کنند.

با این حال، تشویق کودکان به بیرون ریختن خمیر دندان و اجتناب از قورت دادن آن بسیار مهم است. مصرف بیش از حد فلوراید در طول زمان باعث آسیب به مینای دندان می شود. این وضعیتی به نام فلوئوروزیس دندانی است که در طول سال‌های تشکیل دندان‌های کودک از تولد تا ۸ سالگی رخ می‌دهد.

به یاد داشته باشید که کودکان از طریق نوشیدن آب، غذاها و نوشیدنی ها از فلوراید سود می برند. با در نظر گرفتن این منابع بالقوه فلوراید، ADA مقدار اسمیر خمیردندان حاوی فلوراید را برای کودکان زیر 3 سال و مقداری به اندازه نخود را برای کودکان بالای 3 سال توصیه کرده است. این مقدار خطر ابتلای کودک شما به فلوروزیس را کاهش می دهد. بنابراین، ایمن است و نباید شما را در مورد آن نگران کند.

اگر کودک شما کمتر از 2 سال دارد و نگران مصرف فلوراید هستید، ADA همچنین پیشنهاد می کند که والدین و مراقبان قبل از استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید با دندانپزشک مشورت کنند یا فقط از آب برای مسواک زدن استفاده کنند.

خمیر دندان را دور از دسترس بچه‌ها قرار دهید

علاوه بر این، خمیر دندان حاوی فلوراید را از کودکان بسیار خردسال دور نگه دارید زیرا ممکن است مقدار زیادی از آن را ببلعند. این می تواند سمی باشد و سلامت کودک شما را در معرض خطر جدی قرار دهد.

اگر این اتفاق افتاد، با مرکز ملی سم سرمایه تماس بگیرید یا از ابزار آنلاین آنها استفاده کنید تا در مورد علائم دقیق بیشتر بدانید و آنچه را که می‌گویند انجام دهید.

چگونه دندان های کودک را در صورت امتناع مسواک بزنیم؟

هنگامی که کودک شما هنوز دندان ندارد، یا تازه دندان هایش رشد کرده است، به آرامی لثه ها را با یک پارچه شستشوی نرم پاک کنید و از یک برس انگشتی یا برس نوزاد برای تمیز کردن آن دندان های تیز استفاده کنید.

همانطور که کودکان بزرگتر می شوند، ممکن است از نظر فیزیکی ناسازگار شوند و تمایلی به تمیز کردن دندان ها و دهان خود نداشته باشند. و به عنوان کودکان نوپا، آنها هم می خواهند کمی سرگرمی داشته باشند.

بنابراین در اینجا چند نکته اساسی در مورد مسواک زدن دندان های شیری و ایجاد یک محیط سالم برای وادار کردن آنها به مسواک زدن آورده شده است:

مسواک مناسب اندازه سن را انتخاب کنید

در طول مدتی که کودک شما دندان در می آورد، همیشه می خواهد وسایلی را در دهان خود بچسباند تا ناراحتی خود را از بین ببرد. ایده خوبی است که یک برس با موهای نرم با اشکال خنده دار یا به سبک دندانه دار معرفی کنید. با نظارت شما، آنها ممکن است خودشان شروع به گرفتن برس کنند و در طول زمان بازی از آن برای حفظ بهداشت دهان و دندان خود استفاده کنند.

وقتی نوبت به بهترین مسواک برای کودک نوپا می رسد، مسواک مناسب سن او را انتخاب کنید. مسواک باید سر کوچکی داشته باشد تا کودک شما بتواند آن را در دهان خود جای دهد و مانور تمیز کردن دندان را بهتر انجام دهد. موها باید نرم باشند تا به مینای دندان و لثه های ظریف آن آسیب نرسانند.

در انتخاب مسواک دستی یا برقی راحت باشید. فقط مطمئن شوید که برس مناسب اندازه کودک را خریداری می کنید. هر دو دستی و برقی موثر هستند. با استفاده از برس های برقی، اما، کودک نوپای شما از مزیت تایمر و صدا برخوردار است تا او را برای مدت زمان توصیه شده 2 دقیقه مسواک زدن راهنمایی کند.

آن را سرگرم کننده کنید

همه کودکان از مسواک زدن لذت نخواهند برد. طبیعی است و بسیاری از والدین باید راه هایی برای تشویق فرزندان خود به مسواک زدن بیابند:

در اینجا چند ترفند برای امتحان وجود دارد:

  • رنگ و طرحی را انتخاب کنید که فرزندتان بیشتر از همه در مورد قلم مو دوست دارد. رنگ مورد علاقه آنها و حیوان یا شخصیت کارتونی مورد علاقه، روال مراقبت از دهان آنها را برای آنها هیجان انگیزتر و لذت بخش تر می کند.
  • چند آهنگ شاد مسواک زدن را پخش کنید که باعث می شود بچه های شما مسواک بزنند. ویدیوی قرار داده شده در زیر را تماشا کنید. یک مثال خنده دار است.
  • همانطور که کودکان دوست دارند از دیگران کپی کنند، به نوبت مسواک زدن را انجام دهید یا از دیگر اعضای خانواده بخواهید که نحوه مسواک زدن را به آنها نشان دهند.
  • البته با آوردن یک عروسک و اجازه دادن به کودکتان بدون استفاده از خمیر دندان، همه چیز را خنده دار کنید. سپس آنها را وادار کنید تا این کار را روی دندان های خودشان تمرین کنند، در حالی که مقدار خمیر دندان روی مسواک آنها وجود دارد.

آهنگ Sesame Street “Teathy Teeth, Healthy Me, Brushy Brush” با المو همراه با خانواده و فرزندانشان یکی از گزینه های عالی است:

یک موقعیت مناسب ایجاد کنید

استفاده از موقعیت صحیح به والدین اجازه می دهد تا مسواک زدن را در کودکان خردسال به راحتی انجام دهند.

از کودک خود بخواهید جلوی شما بنشیند یا بایستد تا بتوانید با یک دست سر او را در گهواره قرار دهید و از دست دیگر برای مسواک زدن استفاده کنید. اگر جواب نداد، کودکتان را مجبور کنید روی مبل یا روی زمین بخوابد. در حالی که روی پاهای خود هستید، سر آنها را با یک دست به سمت عقب ثابت کنید. سپس دندان های آنها را مسواک بزنید.

در کودکان دشوارتر، هر دو والدین باید در حین انجام مسواک زدن به یکدیگر کمک کنند. این می تواند کودک را مشغول یک اقدام خنده دار کند یا تلاش برای بی حرکت کردن کودک در موقعیت توسط یکی از والدین باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *