جامولای متفاوت
آنچه در خمیر دندان وجود دارد: مواد مفید و مضر

آنچه در خمیر دندان وجود دارد: مواد مفید و مضر


برای انتخاب خمیردندان مناسب مشکل دارید؟ تو تنها نیستی! با گزینه های بسیار زیادی که وجود دارد، می تواند مانند پیمایش در پیچ و خم باشد. به تبلیغات مختلف خمیردندان اشاره نکنیم – مثل این است که هر دندانپزشکی نظرات متضادی دارد! اما نترسید، زیرا ما راهنمای جامعی را در اختیار شما قرار خواهیم داد تا به شما کمک کند در مورد خمیر دندان مناسب خود تصمیم بگیرید. ما با برخی از دندانپزشکان برتر دورانگو، CO مشورت کرده ایم تا به شما در رمزگشایی دنیای مرموز خمیر دندان کمک کنیم. بیایید خوب، بد و زشت مواد تشکیل دهنده خمیردندان را تجزیه کنیم.

مواد اولیه

خمیر دندان، ماده جادویی که دهان شما را تمیز و شاداب نگه می دارد، یک ماموریت مستقیم دارد: درخشان نگه داشتن سفیده های مرواریدی شما، جلوگیری از بوی بد دهان و جلوگیری از بیماری های دندانپزشکی. اما فریب گزینه‌های خمیردندان را نخورید. فرقی نمی‌کند به طعم‌های تازه نعنایی علاقه داشته باشید یا از استفاده از خمیردندان دم‌شده با زغال لذت ببرید، همه برندهای خمیردندان حاوی چند ماده اساسی هستند. بیایید نگاه دقیق تری بیندازیم، درست است؟

ساینده ها

سیلیکات ها، کربنات کلسیم، و سایر مواد ساینده، مسئول بیرون ریختن باقی مانده غذا از دهان و از بین بردن لکه ها از روی دندان ها هستند. اما با قدرت های آنها زیاد غافل نشوید! اگرچه آنها به عنوان مواد “غیر فعال” در نظر گرفته می شوند، اما اگر هنگام مسواک زدن خیلی محکم مسواک خود را فشار دهید، می توانند آسیب قابل توجهی به دندان های شما وارد کنند. شما نمی خواهید در نهایت با مینای دندان آسیب دیده و لثه های تحریک شده مواجه شوید!

مواد شوینده

تولید کنندگان خمیردندان مواد شوینده را اضافه می کنند تا مسواک زدن را سرگرم کننده و کف کند. این مواد حبابی مانند سدیم لوریل سولفات (SLS) به پخش خمیر دندان روی دندان‌ها و فعال کردن مواد فعال کمک می‌کنند. اما مراقب باشید، برخی از افراد اثرات نامطلوب SLS مانند تحریک و خشکی را تجربه می کنند. خوشبختانه، گزینه‌های خمیردندان با مواد شوینده جایگزین مانند کوکویل گلوتامات سدیم، گلیسیریزین و لوریل گلوکوزید وجود دارد.

طعم دهنده

سازندگان خمیردندان می دانند که هیچ کس نمی خواهد از خمیری استفاده کند که مزه کثیفی داشته باشد. به همین دلیل برای تحمل پذیری خمیردندان طعم دهنده اضافه می کنند. می توانید از آنها به خاطر موادی مانند ساخارین و سوربیتول که مسواک زدن دندان های شما را کمی بدتر می کند تشکر کنید. نگران نباشید، ممکن است شیرین باشند، اما مانند شکر واقعی دندان های شما را پوسیده نمی کنند.

مرطوب کننده ها

مرطوب کننده های خمیردندان ممکن است اصطلاح علمی فانتزی به نظر برسد، اما آنها فقط موادی هستند که از خشک شدن خمیر دندان شما مانند یک تکه نان کهنه جلوگیری می کنند. سوربیتول، گلیکول و گلیسرول برخی از مرطوب کننده های رایجی هستند که می توانید در خمیر دندان پیدا کنید. بنابراین، نیازی به نگرانی در مورد تبدیل خمیر دندان خود به یک آشغال پوسته نیست!

مواد مفید

بیایید به تالار مشاهیر مواد تشکیل دهنده خمیر دندان شیرجه بزنیم! این مواد MVP های بهداشت دندان هستند که سفیدهای مرواریدی شما را سالم و شاد نگه می دارند:

آب اکسیژنه

این ماده برای کاهش لکه های سرسخت عمل می کند و دندان های شما را براق و درخشان می کند. نگران زیاده‌روی کردن آن نباشید – خمیردندان با پراکسید هیدروژن فقط حاوی حداقل مقادیر است، بنابراین لازم نیست نگران آسیب به مینای دندان خود باشید. مطالعه‌ای که در سال 2022 انجام شد نشان داد که هر چه غلظت پراکسید هیدروژن در خمیردندان بیشتر باشد، لکه‌های بیشتری می‌تواند به خمیردندان وارد شود.

نیترات پتاسیم

اگر دندان هایی دارید که حساسیت آنها افزایش یافته است، خمیردندان حاوی نیترات پتاسیم ممکن است راه حلی برای شما باشد. از نظر علمی ثابت شده است که به کاهش حساسیت کمک می کند، و اگر به طور مداوم از آن برای چند هفته استفاده کنید، متوجه تفاوت خواهید شد. با این حال، نیترات پتاسیم کمی یک تسویه حساب است، به این معنی که تنها هدف آن کاهش حساسیت دندان ها است.

کربنات کلسیم

این ساینده موثر در از بین بردن لکه های سرسخت و تمیز نگه داشتن دندان های شما حرفه ای است. فقط مطمئن شوید که با احتیاط از آن استفاده کنید، زیرا مسواک زدن بیش از حد می تواند باعث آسیب شود. اما نگران نباشید، مطالعات نشان داده‌اند که خمیردندان‌های حاوی کربنات کلسیم، پلاک‌های بیشتری را نسبت به خمیردندان‌های بدون آن از بین می‌برند و هیچ آسیبی به بافت لثه شما وارد نمی‌کنند.

سیترات روی

با استفاده از خمیردندان حاوی سیترات روی می توانید با باکتری ها و پلاک ها خداحافظی کنید. این ماده به کاهش لایه چسبناک روی دندان‌ها و لثه‌ها که محل نگهداری باکتری‌ها هستند کمک می‌کند. به علاوه، یک مطالعه نشان داد که استفاده از خمیردندان با سیترات روی به مدت شش ماه، پلاک و التهاب لثه را تا حد زیادی کاهش می دهد.

فلوراید

خمیر دندان بدون فلوراید کامل نیست! فلوراید ضروری است زیرا به محکم و بادوام دندان های شما کمک می کند. این کار را با سفت کردن مینای دندان، که به عنوان زره بیرونی دندان های شما عمل می کند، انجام می دهد. علاوه بر این، خمیر دندان حاوی فلوراید توسط بسیاری از مقامات دندانپزشکی برای کسانی که می خواهند از ایجاد حفره ها جلوگیری کنند، توصیه می شود.

مواد مضر

خمیر دندان همچنین می‌تواند دارای برخی مواد نامطلوب باشد که می‌تواند برای بهداشت دهان و دندان شما مضر باشد. هنگام انتخاب خمیر دندان مراقب این مواد باشید:

تریکلوزان

تریکلوزان مانند مشکل ساز مواد تشکیل دهنده خمیر دندان است. مطمئنا، می تواند باکتری ها را از بین ببرد، اما همچنین شناخته شده است که هورمون ها را مختل می کند و منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی می شود. FDA حتی در سال 2017 آن را از صابون های دستی و شوینده های بدن ممنوع کرد، اما تولیدکنندگان خمیردندان هنوز آن را پنهانی وارد می کنند.

سدیم لوریل سولفات (SLS)

SLS ممکن است برای کف کردن خمیر دندان عالی باشد، اما برای پوست و غشاهای مخاطی برخی افراد چندان عالی نیست. می تواند باعث تحریک لثه و ایجاد آفت شود. بعلاوه، حتی ممکن است با جوانه های چشایی شما هم بهم بخورد و طعم غذاهای مورد علاقه تان را برای مدتی بعد از مسواک زدن عجیب و غریب کند.

شیرین کننده های مصنوعی

تولید کنندگان خمیردندان شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام و ساخارین را اضافه می کنند تا بدون ایجاد پوسیدگی دندان، طعم بهتری به خمیر دندان بدهد. با این حال، مطالعات نشان داده اند که این شیرین کننده ها ممکن است اثرات منفی بر سلامتی داشته باشند، مانند افزایش خطر ابتلا به سرطان.

نتیجه

انتخاب یک خمیر دندان عالی می تواند یک چالش واقعی باشد، اما اگر بدانید که به چه موادی باید توجه کنید، می توانید به طور موثرتری گزینه های خود را محدود کنید. به دنبال خمیردندانی با مواد مفید مانند فلوراید، کربنات کلسیم، پراکسید هیدروژن، نیترات پتاسیم و سیترات روی باشید تا دندان های خود را درخشان نگه دارید. از خمیر دندان با مواد مضر مانند تریکلوزان، SLS و شیرین کننده های مصنوعی دوری کنید، که می تواند سلامت شما را خراب کند. و به یاد داشته باشید که دو بار در روز مسواک بزنید، هر بار حداقل به مدت دو دقیقه، و به طور منظم برای معاینه و تمیز کردن دندان‌ها به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا لبخند خود را در بهترین حالت نگه دارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *