جامولای متفاوت
چگونه دندان های خود را سفید کنیم؟  5 درمان خانگی- kidodent

چگونه دندان های خود را سفید کنیم؟ 5 درمان خانگی- kidodent


اگر به دنبال دندان‌های روشن‌تر و سفیدتر هستید، گزینه‌های خانگی وجود دارد که می‌تواند ارزشمند و بسیار موثر باشد.
روش‌های زیبایی برای لبخندی جذاب‌تر می‌تواند از استفاده از محصولات سفیدکننده گرفته تا روش‌ها و ترمیم دندان متفاوت باشد.

برخی از تکنیک‌های سفید کردن دندان برای سفید کردن دندان‌ها برای لکه‌های عمیق‌تر (ذاتی) یا برای لکه‌های سطحی‌تر (خارجی) استفاده می‌شوند.

درمان‌های خانگی طبیعی وجود دارد که ممکن است برای استفاده موقت، دندان‌های سفیدتری را ایجاد کند. از سوی دیگر، محصولات شیمیایی وجود دارند که از موادی مانند پراکسید برای شکستن لکه و سفید کردن دندان‌های شما استفاده می‌کنند.

دندان ها به دلایل زیادی می توانند لکه دار شوند و به رنگ تیره یا زرد تغییر کنند. اگر بدانید چه چیزی باعث زرد شدن دندان‌هایتان می‌شود، بهتر است از دندان‌هایتان در برابر خطرات احتمالی دندان جلوگیری کنید.

شایع ترین دلایل زردی دندان عبارتند از:

  • بهداشت ضعیف دهان
  • مصرف زیاد غذاها و نوشیدنی های شیرین و وعده های مکرر رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات
  • نوشیدن نوشابه، قهوه، چای، شراب قرمز، نوشابه، مصرف الکل و مصرف بیش از حد نوشیدنی ها و میوه های حاوی اسید
  • مصرف دخانیات یا سیگار کشیدن
  • سالخورده
  • حفره و پوسیدگی در نتیجه تروما
  • داروهای خاص
  • خشکی دهان (خشکی دهان) و بیماری های مرتبط با اختلالات بزاق
  • روش های مضر تمیز کردن دهان و دندان (مانند مسواک زدن تهاجمی دندان یا دهان شویه های حاوی الکل)
  • مشکلات ژنتیکی

وقتی صحبت از موثرترین روش‌های سفید کردن دندان‌ها می‌شود، ممکن است بخواهید در مورد روش‌های سفید کردن در خانه بدانید. علاوه بر این، هم بلیچینگ در منزل و هم در مطب وجود دارد که دندانپزشک شما می تواند برای ارائه حداکثر نتایج برنامه ریزی کند. همچنین ممکن است به دنبال گزینه های طبیعی و ایمن برای داشتن دندان های سفیدتر باشید که لبخند شما را متحول کرده و ظاهری جوان به شما می بخشد.

در زیر متداول ترین روش های سفید کردن دندان های خود را در خانه با استفاده از چند روش ساده مشاهده خواهید کرد.

رژیم غذایی خود را تغییر دهید

مصرف قند بالا را محدود کنید و مصرف غذاها و نوشیدنی های اسیدی را کاهش دهید. لازم نیست آنها را به طور کامل قطع کنید، اما غذاها و نوشیدنی هایی را که در درازمدت لکه دار می شوند و باعث پوسیدگی دندان می شوند را محدود کنید. قهوه، چای، نوشابه، آبمیوه و شراب عوامل خطر اصلی هستند که رنگ دندان های شما را به راحتی تغییر می دهند.

مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی قند بالا عامل اصلی پوسیدگی دندان است. پلاک روی دندان ها تشکیل می شود و میزبان فعالیت باکتریایی است که مینای دندان را از بین می برد و به مرور زمان تغییر رنگ می دهد.

علاوه بر این، نوشیدنی ها یا میوه های پر اسید می توانند رنگ دندان های شما را به دلیل تماس اسید با مینا تغییر دهند. اسید مینای دندان را از بین می برد و حفره هایی روی دندان ایجاد می کند. افرادی که از نوشیدنی‌های حاوی اسید مانند نوشیدنی‌های انرژی‌زا، شراب، نوشابه و مرکبات مانند پرتقال و لیمو استفاده می‌کنند نه تنها فرسایش دندان را تسریع می‌کنند، بلکه به دلیل قرار گرفتن در معرض عاج دندان‌هایشان را زردتر و حتی تیره‌تر نشان می‌دهند.

مصرف دخانیات یکی دیگر از عادت های منفی است که دندان های شما را زرد می کند. عواقب سیگار کشیدن فراتر از دندان های زرد است. بیماری لثه و پوسیدگی دندان نیز با استفاده از محصولات تنباکو مرتبط است. در مجموع، یک عادت غذایی ناسالم همراه با عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، سلامت دندان و ظاهر دندان های شما را تشدید می کند. قبل از اینکه خیلی دیر شود، هر چه زودتر تغییرات را اعمال کنید.

محصولات سفید کننده OTC مبتنی بر پراکسید را امتحان کنید

پراکسید هیدروژن و پراکسید کاربامید دو عامل سفید کننده اصلی در سفید کننده هستند. برای سفید کردن دندان در خانه، این دو عامل در ترکیبات مختلف موجود هستند. معمولا در محصولات سفید کننده دندان از 10 تا 20 درصد پراکسید کاربامید و تا 6 درصد پراکسید هیدروژن استفاده می شود. ژل ها، خمیرها و سایر محصولات سفید کننده دندان بدون نسخه موجود می توانند دارای غلظت های مختلفی از پراکسید باشند تا بسته به هر لکه به نتایج موفقیت آمیزی دست یابند.
اخیراً قلم سفید کننده به یک روند تبدیل شده است که با محصول مبتنی بر پراکسید عرضه می شود. اگر کاندیدای مناسبی هستید، می توانید حداکثر اثرات سفید کنندگی را داشته باشید و از شر لکه های روی دندان های خود با کیت های OTC خلاص شوید. علاوه بر این، می‌توانید به محصولات سفیدکننده دندان بدون نسخه با سینی‌هایی که روی دندان‌هایتان قرار می‌گیرند دسترسی داشته باشید.
در یک مثال رایج، بلیچینگ خانگی OTC به صورت ژل موجود است و دارای سینی سفارشی مخصوصی است که روی دندان شما قرار می گیرد. ژل را داخل سینی فشار می دهید و روی دندان هایتان می گذارید. گاهی اوقات، می توانید سینی خود را با جوشاندن در آب داغ و قالب زدن روی دندان های خود درست کنید. کیت های OTC می توانند شامل دسته نور LED باشند. کیت نوری که همراه محصول ارائه می‌شود برای انجام فرآیند سفید کردن سریع‌تر با فعال کردن ژل از طریق تغییر دما است.
سپس مقدار توصیه شده ژل را داخل سینی قرار داده و سینی را مانند محافظ دهان روی دندان های خود قرار دهید. به طور معمول، سینی را با استفاده از ژل از 20 تا 30 دقیقه در هر بار استفاده می‌پوشید و آن را یک یا چند بار در روز تکرار می‌کنید. بسته به نوع لکه‌ها (مثلاً لکه‌های تیره‌تر تتراسایکلین نیاز به کاربرد بیشتری دارند)، می‌توانید سینی را فقط برای چند روز یا چند هفته و ماه بپوشید. ایده این است که دندان های خود را در معرض محصولات مبتنی بر پراکسید قرار دهید تا به درخشندگی مطلوبی برای دندان های خود دست یابید.

یک نکته مهم:

همیشه توصیه می شود قبل از استفاده از روش های بلیچینگ خانگی از دندانپزشک خود سوال کنید. به خاطر داشته باشید که هرگز نباید در استفاده از محصولات سفید کننده دندان های خانگی زیاده روی کنید، زیرا می تواند بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر دارد. برخی از افراد ممکن است حساسیت دندان ها یا حتی سوزش لثه ها را احساس کنند. دندانپزشکان قبل از انجام بلیچینگ رادیوگرافی می گیرند و دندان ها و لثه های شما را معاینه می کنند. یا ممکن است قبل از شروع درمان بلیچینگ، دندان های شما را با حذف پلاک درمان کنند.

با خمیر دندان های جوش شیرین مسواک بزنید

هنگام تمیز کردن ماهیتابه، خمیر دندان ساینده شبیه تفلون است. کربنات سدیم (جوش شیرین) رایج ترین ماده ساینده برای سفید کردن دندان است. این یک عامل ساینده ملایم است.
جوش شیرین با ماده فلوراید سازگار است و در خمیر دندان استفاده می شود. برخی از خمیردندان های تجاری دارای نام “کنترل جرم یا پلاک” هستند و حاوی پراکسید و جوش شیرین به عنوان بخشی از مواد تشکیل دهنده هستند.
بنابراین، به جای استفاده از جوش شیرین به تنهایی برای مسواک زدن دندان، استفاده از خمیردندان حاوی جوش شیرین که دارای مهر پذیرش ADA است، ایمن و عاقلانه است. در خمیر دندان، ماده بسیار ساینده دیگری به نام سیلیس وجود دارد که همچنین یک ماده صیقلی است که دندان های شما را سفید می کند و ظاهری درخشان به شما می بخشد.
برای از بین بردن لکه و زردی دندان ها می توانید از خمیر دندان حاوی جوش شیرین و پراکسید استفاده کنید. شما همچنین می توانید خمیر خود را با پراکسید و جوش شیرین برای مسواک زدن دندان های خود درست کنید.
به خاطر داشته باشید که استفاده بیش از حد از مواد ساینده باعث ایجاد حساسیت در دندان ها می شود. بنابراین، به دلیل خطرات فرسایش مینای دندان و تضعیف ساختار دندان، نباید از محصولات ساینده برای مدت طولانی استفاده کنید.

استخراج نفت

گفته می شود که روغن نارگیل که به روغن کشی معروف است، می تواند پلاک و جرم دندان را از بین ببرد. نام روغن کشی را می توان برای سایر روش های روغن کشی اعمال کرد.
اگرچه شواهد علمی برای اثرات سفید کنندگی روغن کشی وجود ندارد، اما افراد حداقل نتایج کوتاه مدتی را مشاهده کرده اند.
در میان مردم سنتی هند، روغن کشی برای اقدامات ضد باکتریایی و بهداشت دهان مورد استفاده قرار گرفته است. روغن های رایج دیگری مانند روغن آفتابگردان و روغن کنجد وجود دارد که افراد برای سفید شدن دندان های خود دهان خود را با آنها شستشو می دهند.
می توانید مخلوطی از آب و 1 یا 2 قاشق غذاخوری از روغن ها را در یک لیوان آب درست کنید. سپس مخلوط را حدود 15-20 دقیقه بچرخانید. سعی کنید روغن را بین دندان ها فشار دهید و تف کنید.
مراقب باشید روغن را نخورید زیرا ممکن است سمی باشد. از تف کردن مخلوط در لوله ها خودداری کنید زیرا ممکن است جامد شود و لوله های خانه را مسدود کند.
از آنجایی که روغن کشی یک راه طبیعی خانگی و یک عمل ایمن است، ارزش امتحان کردن را دارد. استفاده از روغن‌ها ممکن است مانند سایر محلول‌های شیمیایی، دندان‌های سفیدتر و درخشان‌تری به شما ندهد، اما می‌تواند باکتری‌های مضر دهان را کاهش دهد.

دندان های خود را مرتب مسواک بزنید

بارها در مورد مسواک زدن دندان شنیده اید و ممکن است به نظر یک نکته جدید یا یک ایده مدرن نباشد. افرادی که اقدامات بهداشتی دهان و دندان را رعایت می کنند، خطر لکه شدن دندان های خود را به حداقل ممکن کاهش می دهند. هدف آنها دو چیز است: هم سلامتی دندان و هم دهان و دندان در کنار داشتن دندان های سفید جذاب و البته نه خیلی سریع.
مسواک زدن به منظور از بین بردن پلاک به صورت مکانیکی از روی دندان شما است. مسواک زدن منظم هیچ شانسی برای چسبیدن پلاک روی سطح دندان ایجاد نمی کند.
مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن بی خطرترین راه برای حفظ سلامت دندان های شماست. در حالی که لکه شدن دندان یک پدیده اجتناب ناپذیر است، می توانید با مسواک زدن منظم احتمال آن را کاهش دهید. هر چند وقت یکبار از محصولات خوراکی ضد باکتری و رفع پلاک استفاده کنید تا دهان و دندان های خود را از هر گونه باکتری پاک کنید. با توجه به رژیم غذایی و عادات غذایی خود، به داشتن ظاهری سفیدتر و درخشان تر برای دندان های خود کمک می کنید.

حرف آخر

مراجعه به دندانپزشک برای بلیچینگ در مطب یا حتی برنامه هایی برای بلیچینگ در منزل، روند سفید شدن دندان شما را بسیار سریعتر می کند. دندانپزشکان می توانند با یک برنامه درمانی منظم بر اساس لکه دندان از غلظت های مختلف مواد سفید کننده استفاده کنند. علاوه بر این، دندانپزشک شما می تواند مشکلاتی مانند حساسیت دندان ها را مدیریت کند.

برخی از گزینه های سفید کننده ممکن است برای شما کارساز باشند و برخی دیگر ممکن است به دلیل نوع لکه یا وضعیت دندان شما نباشند. باید به خاطر داشته باشید که هیچ سفید کردن دندان برای همیشه ماندگار نیست و فقط برای یک دوره زمانی موقت است. پس از آن، دندان های شما با خوردن و آشامیدن دوباره شروع به لک شدن می کنند. بنابراین، آنچه شما باید انجام دهید حفظ سلامت دهان و دندان خود به طور معمول است.

به یاد داشته باشید که برخی از افراد ممکن است از نتایج راضی نباشند یا برخی دیگر می توانند با چند تمرین معمولی دندان های سفیدتری داشته باشند. هر کاری که انجام می دهید، دندانپزشک و متخصص بهداشت دندان شما می توانند بهترین روش سفید کردن دندان را که برای شما مناسب است و انجام آن ایمن تر است، توصیه کنند.

اگر دندان های شما تحت تاثیر پوسیدگی و پوسیدگی قرار گرفته اند، گزینه های ترمیم دندان در نظر گرفته می شود. دندانپزشک شما پر کردن، اینله یا اینله، روکش یا باندینگ دندانی را برای بازیابی دندان های آسیب دیده قبل از هر کار سفید کردن دندان توصیه می کند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *