جامولای متفاوت
پروتزهای جزئی: انواع، هزینه ها و مزایا و معایب هر کدام

پروتزهای جزئی: انواع، هزینه ها و مزایا و معایب هر کدام


هنگامی که دندان های خود را از دست داده اید، گزینه های جایگزینی دندان وجود دارد که می تواند ظاهری زیبایی و لبخندی بهبود یافته ارائه دهد.

پروتزهای پارسیل یکی از آن انتخاب های عالی هستند که برای جایگزینی دندان های نیمه از دست رفته طراحی شده اند. بنابراین، اگر چندین دندان از دست داده اید یا هنوز تعدادی دندان سالم در دهان شما باقی مانده است، پروتز پارسیل می تواند جایگزین دندان مورد نظر شما را ارائه دهد.

پروتز پارسیل چیست؟

پروتزهای جزئی یا جزئی، پروتزهایی برای جایگزینی چندین دندان از دست رفته هستند. طبق تعریف، پروتزهای پارسیل پروتزهایی هستند که از دندان های طبیعی باقیمانده، بافت های نرم دهان (مانند لثه ها) یا حتی یک ایمپلنت برای ماندن در جای خود استفاده می کنند. پروتزهای جزئی می توانند جای دندان های از دست رفته شما را در هر دو قسمت فوقانی یا پایینی که تا حدی از دست رفته در دهان شما با استفاده از طرح های پروتز ثابت یا متحرک بگیرند.

نام دندان مصنوعی بر انواع و طرح های مختلفی دلالت دارد که هر کدام در جای خود مناسب هستند.

برای افرادی که به دنبال جایگزینی مقرون به صرفه برای بهبود جویدن یا صحبت کردن با مزایای عملکردی و آرایشی هستند، قطعات جزئی گزینه بسیار خوبی است.

پروتزهای جزئی متحرک

پروتزهای متحرک جزئی (RPD) سالهاست که در دندانپزشکی برای پر کردن شکاف دندان های از دست رفته استفاده می شود.

پروتز پارسیل متحرک از گیره ها یا نگهدارنده های فلزی در اطراف دندان های طبیعی باقی مانده در کنار ناحیه از دست رفته برای حفظ دندان مصنوعی استفاده می کند. این دندان های طبیعی اباتمنت نامیده می شوند و دندانپزشکان اباتمنت مجاور را از قبل آماده می کنند تا پروتز پارسیل شما را حفظ کنند. قطعات جدا شونده دارای پایه رزین اکریلیک رنگی هستند که روی لثه شما قرار می گیرد. بر روی این پایه اکریلیک، دندان های مصنوعی بسته به تعداد دندان های از دست رفته متصل می شوند. همانطور که از نام آن پیداست، پروتزهای جزئی متحرک را می توان توسط خودتان برداشت. رایج ترین طرح ها عبارتند از:

پروتز جزئی فلزی ریخته گری

پروتز پارسیل چدنی رایج ترین پروتز پارسیل متحرک است. این شامل یک اتصال دهنده اصلی و کانکتورهای فرعی و همچنین پایه رزین اکریلیک نرم به رنگ صمغ است.

اتصال دهنده اصلی چارچوب فلزی است که مانند پایه ای برای پروتز پارسیل شما عمل می کند. از کروم کبالت یا آلیاژهای دیگر مانند تیتانیوم ساخته شده است. کانکتور جزئی دیگر قطعات فلزی هستند که در اطراف دندان های مجاور شما می پیچند. کانکتور مینور شامل نگهدارنده، گیره، پایه، میله فلزی و سایر قطعات است که برای حداکثر پایداری و نگهداری استفاده می شود. پس از آماده سازی چارچوب، اکنون پایه اکریلیک-رزین می آید. برای جلوگیری از تحریک بافت نرم و چسباندن دندان های مصنوعی روی قسمتی از چارچوب به دور قسمتی از چارچوب پیچیده می شود.

مزایای:

  • حداکثر پایداری و ماندگاری را دارد
  • سخت و سفت در برابر شکستگی
  • به طور گسترده برای جایگزینی بسیاری از دندان هایی که یک پروتز پارسیل می تواند نگه دارد استفاده می شود

معایب:

  • نمای فلزی بیشتری دارد و ممکن است زیبایی خاصی نداشته باشد
  • کسانی که به فلز حساسیت دارند یا از تماس فلز در دهان خود احساس ناراحتی می کنند، مورد علاقه نیست

پروتز پارسیل انعطاف پذیر

پروتز پارسیل انعطاف پذیر

پروتزهای جزئی انعطاف پذیر از مواد نایلونی ترموپلاستیک سبک تر و نازک تر ساخته شده اند. زیبایی پروتز پارسیل انعطاف پذیر بهبود یافته است زیرا دیگر هیچ گیره فلزی یا بازوهای نگهدارنده قابل مشاهده ای برای پیچیده شدن در اطراف دندان شما وجود ندارد. از سوی دیگر، در طراحی آن از مواد پلاستیکی حجیم‌تر برای جلوگیری از شکستن پلاستیک و ایجاد ثبات در دهان استفاده شده است. اگرچه پروتزهای پارسیل انعطاف پذیر زیبا هستند و با ظاهر دندان شما ترکیب می شوند، اما ممکن است راه حلی دائمی برای جایگزینی دندان نباشند.

مزایای:

  • زیبایی و عدم دید فلز
  • مناسب برای کسانی که به فلز و سایر آلیاژهای فلزی حساسیت دارند

معایب:

  • ثبات کمتر
  • احتمال ترک خوردن زیاد است و پروتز سختی نیست

پروتز پارسیل اکریلیک (معروف به باله دندان)

باله دندان

پروتز پارسیل اکریلیک که باله دندان نیز نامیده می شود، یکی دیگر از انواع پروتز پارسیل محبوب است. باله دندان دارای گیره هایی برای پیچیدن به دور دندان های طبیعی شما و یک پایه اکریلیک برای نشستن روی لثه ها و بافت های نرم دهان شما است. باله دندان یک گزینه بسیار مقرون به صرفه و راحت برای جایگزینی دندان های از دست رفته است. در ابتدا به عنوان یک دندان مصنوعی موقت برای پوشاندن دندان های از دست رفته جلویی طراحی شد. اگرچه دندان فلیپر دندان مقرون به صرفه است، نباید انتظار ثبات و ویژگی های طولانی مدت مانند پروتزهای پارسیل فریم ورک فلزی را داشته باشید.

مزایای:

  • مقرون به صرفه و ارزان تر در مقایسه با سایر پروتزهای پارسیل
  • حذف آسان و ساخت آسان

معایب:

  • عمدتا برای استفاده موقت و نه برای استفاده طولانی مدت

ممکن است به ویژه هنگامی که با مواد با کیفیت پایین ساخته شده است شکسته شود

پروتزهای جزئی ثابت

پروتزهای جزئی ثابت (FPD) که به عنوان پل های دندانی نیز شناخته می شوند، یکی دیگر از پروتزهای پارسیل پرکاربرد هستند که باند، سیمان شده یا به صورت مکانیکی در محل ثابت می شوند. پروتزهای پارسیل ثابت با نام پل های دندانی شناخته می شوند و طرح های زیادی برای رفع نیازهای شما دارند. دندانپزشک شما از دندان های طبیعی باقی مانده یا حتی ایمپلنت ها به عنوان تکیه گاه برای نگه داشتن دندان مصنوعی استفاده می کند. هیچ چارچوب فلزی وجود ندارد که در پروتزهای پارسیل متحرک استفاده شود. در عوض، دندانپزشک شما از تمام فلز، تمام سرامیک یا پرسلن ذوب شده به فلز به عنوان روکش برای اباتمنت شما استفاده می کند یا از روکش های ساخته شده از فلز یا چینی استفاده می کند که همگی به دندان های طبیعی در کنار ناحیه دندان های از دست رفته چسبانده شده و سیمان شده اند. سپس پونتیک ها که دندان های مصنوعی شما هستند با ماده لحیم کاری یا باندینگ به هم متصل می شوند. در نهایت، دندان‌های مصنوعی روی پایه‌ای به رنگ لثه روشن‌تر نصب می‌شوند یا فقط در جای خود سیمان می‌شوند.

پروتز جزئی ثابت معمولی (پل های سنتی)

بریج های ثابت معمولی که بریج های سنتی نیز نامیده می شوند، از دندان های طبیعی در هر انتهای فضای از دست رفته به عنوان تکیه گاه برای رفع دندان های مصنوعی در بین آن ها استفاده می کنند. به همین دلیل است که دندان مصنوعی جزئی ثابت نام بریج را به خود اختصاص داده است. پرسلن یا سایر آلیاژهای فلزی روی پشت یا سایر سطوح ضروری دندان‌های طبیعی شما چسبانده می‌شوند که به آنها روکش می‌گویند. برای دندان هایی که ضعیف هستند، می توان یک روکش فلزی یا سرامیکی کامل روی دندان های طبیعی ساخت که مانند یک نگهدارنده عمل می کند و دندان های مصنوعی را محکم در دهان شما ثابت می کند.

مزایای:

  • حفظ پایدار و خوب
  • اگر چندین دندان در بین آنها باقی مانده باشد یا اگر ایمپلنت در فک قرار داده شده باشد، تا آنجا که می توانید دندان را جایگزین کنید.

معایب:

  • ممکن است هزینه بیشتری داشته باشد
  • کار دندانپزشکی بیشتر
  • برای فضاهای بی دندانی بزرگتر در یک ردیف استفاده نمی شود (فقدان تعداد بیشتری از دندان ها)

پل کنسولی

بریج کنسولی یکی از انواع پروتزهای جزئی ثابت است که فقط از یک دندان برای حمایت از دندان مصنوعی استفاده می کند. هیچ تفاوت دیگری با دندان مصنوعی پارسیل معمولی وجود ندارد. بنابراین دندانپزشک به جای دو اباتمنت، یک دندان طبیعی در سمت دندان های از دست رفته آماده می کند.

مزایای:

  • فرآیند و ساخت آسان
  • ارائه طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی برای جایگزینی دندان های از دست رفته
  • زمانی که با ایمپلنت های دندانی ترکیب یا پشتیبانی می شود، گزینه ای عالی است

معایب:

  • ثبات ضعیف
  • درمان طولانی مدت نیست

پروتز پارسیل ثابت باندر رزین (پل prepless)

یکی دیگر از پروتزهای جزئی ثابت رایج، پروتزهای پارسیل باند شده با رزین است که عمدتاً برای جایگزینی 1 یا 2 دندان از دست رفته استفاده می شود. یکی از انواع رایج پل مریلند است. پارسیل باند رزین محافظه کارانه ترین پروتز پارسیل ثابت است زیرا برای آماده سازی دندان پایه نیازی به کار دندانی زیادی روی مینا ندارد. در عوض، لایه نازکی از آلیاژهای فلزی روی مینای دندان‌های مجاور برای حفظ دندان‌های مصنوعی چسبانده می‌شود.

مزایای:

  • طبیعی است و بدون فرم حجیم زیبا است
  • مورد علاقه کودکان و نوجوانان و یک راه حل موقت عالی است

معایب:

  • برای چندین دندان از دست رفته استفاده نمی شود
  • به عنوان جایگزین طولانی مدت دندان دائمی استفاده نمی شود

پروتزهای متکی به ایمپلنت

ایمپلنت دندان پایدارترین و طبیعی ترین راه برای جایگزینی دندان های از دست رفته است. ممکن است بخواهید به دنبال ایمپلنت دندان برای جایگزینی دندان های از دست رفته خود باشید، اما ممکن است به دلیل کیفیت پایین استخوان فک و هزینه بیشتر ایمپلنت، امکان کاشت ایمپلنت برای همه دندان هایتان وجود نداشته باشد. بنابراین دندانپزشک شما بهترین مکان و حداقل تعداد ایمپلنت را برای ثابت نگه داشتن پروتز پارسیل انتخاب می کند. به این ترتیب، شما از داشتن یک پروتز محکم در دهان خود بدون لکه های دردناک و تحریک لذت خواهید برد.

مزایا و معایب پروتز پارسیل

طرفداران

  • بهبود ظاهر و افزایش لبخند. هیچ کس نمی خواهد دندان های شکافی با نواحی بزرگ از دست رفته دندان از دست رفته را داشته باشد. پروتزهای پارسیل به طرح ها و انواع مختلفی تبدیل شده اند تا لبخند شما را با مناسب ترین گزینه ها مطابق با ترجیحات شما زیبا کنند.
  • عزت نفس بالا و شخصیت بسیار با اعتماد به نفس. دندان مصنوعی جزئی ظاهر شما را به بهترین شکلی که می توانید تصور کنید متحول می کند. بنابراین، با پارگی در دهان، از ارتباطات خود با دیگران لذت می برید و ارتباطات اجتماعی را بدون ترس از ظاهر غیرجذاب دندان های از دست رفته تقویت می کنید.
  • چهره شما جوان تر است. عدم جایگزینی دندان به معنای فرورفتگی گونه ها و افتادگی ماهیچه های صورت است که با قرار گرفتن پروتزهایی مانند پروتزهای جزئی در دهان شما اتفاق نمی افتد.
  • جویدن و صحبت کردن را بهبود بخشید. بدون دندان قطعاً بر نحوه غذا خوردن و صحبت کردن شما تأثیر می گذارد، بنابراین دندان مصنوعی جزئی مشکلات جویدن و صحبت کردن را به طور چشمگیری برطرف می کند.
انواع پروتز پارسیل

منفی

  • ناراحتی اولیه. در ابتدا، دندان مصنوعی جزئی ممکن است باعث تحریک و لکه‌های درد شود. بسته به پروتزهای متحرک یا ثابت، مشکلات ممکن است کمتر یا بیشتر باشد. شما باید به اشیاء جدید در دهان خود عادت کنید و دندان مصنوعی خود را بپذیرید. اگر به نظر می رسد درد، سوزش یا ناراحتی حتی پس از هفته ها یا ماه ها ادامه دارد، برای معاینه دقیق دهان و مشکلات مربوط به دندان مصنوعی به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • نیاز به تمیز کردن دقیق. پروتزهای مصنوعی از هر نوع که باشند نیاز به تمیز کردن دقیق روزانه دارند تا از رشد باکتری ها، عفونت های قارچی و آسیب به دندان های باقی مانده جلوگیری شود. اگر از دندان مصنوعی جزئی ثابت استفاده می کنید، باید مانند دندان های طبیعی خود از طریق نخ دندان و مسواک زدن از شر ذرات غذا خلاص شوید. ممکن است از دندان مصنوعی متحرک استفاده کنید که تمیز کردن را آسان تر می کند. دندان های مصنوعی را روزانه بشویید، آنها را در محلول پاک کننده دندان مصنوعی غوطه ور کنید، با یک مسواک غیر ساینده مسواک بزنید و سایر نکات بهداشتی لازم را انجام دهید. برای اطلاعات دقیق در مورد دستورالعمل های بهداشت پروتز، نحوه تمیز کردن دندان مصنوعی را بخوانید.
  • شکستگی و تعمیر. اگر پروتز پارسیل شما در موقعیتی خطرناک قرار گیرد، ممکن است بشکند. این به معنای بودجه و زمان بیشتر برای بازسازی مجدد است. برای جلوگیری از شکستن و پرداخت هزینه های تعمیر، به پروتزهای پارسیل خود توجه بیشتری داشته باشید. ورزش کردن، انجام کارهای بدنی، دندان قروچه یا عادات دندان قروچه همگی برخی از عوامل خطر هستند که باید از محافظ دهان استفاده کنید یا پروتزهای مصنوعی را خارج کنید (در صورت متحرک شدن).

هزینه پروتز جزئی و پوشش بیمه ای

برای پروتزهای پارسیل متحرک می توانید قیمتی بین 400 تا 2500 دلار داشته باشید. قیمت باله دندان معمولاً کمتر از 500 دلار است. پروتز پارسیل ریخته گری می تواند 1200 دلار تا حدود 1700 دلار برای هر پروتز پارسیل پایین یا بالایی هزینه داشته باشد.

از طرف دیگر، پروتزهای جزئی ثابت یا بریج می توانند قیمت بالاتری داشته باشند. هزینه بریج ها بسته به نوع بریج و تعداد زیاد دندان های از دست رفته می تواند 1000 تا 5000 دلار و بیشتر باشد.

عواملی که می توانند قیمت جزئی را تغییر دهند عبارتند از:

  • تعداد دندان های از دست رفته
  • چه برای فک بالا یا پایین دندان مصنوعی بخواهید
  • تعداد ایمپلنت ها
  • مواد مورد استفاده
  • دندانپزشک حرفه ای یا محل مطب را انتخاب کنید
  • پوشش بیمه

برای کاهش هزینه های خود می توانید به شرایط بیمه نامه خود نگاهی بیندازید و متوجه شوید که آیا خدمات دندانپزشکی شامل دندان مصنوعی می شود یا خیر. در بهترین طرح پوشش، 50 درصد قیمت توسط بیمه شما پوشش داده می شود که به شما در مدیریت هزینه ها کمک می کند. اگر بیمه برای خدمات دندانپزشکی مربوط به پروتز و سایر وسایل دندان مصنوعی اعمال نمی شود، می توانید از دندانپزشک خود روش های پرداخت انعطاف پذیر را بخواهید یا شاید دندانپزشکان تخفیف هایی ارائه دهند.

حرف آخر

ممکن است به دلیل پوسیدگی، افزایش سن، ضربه، بیماری یا دلایل دیگر دچار از دست دادن دندان شوید. پروتزهای پارسیل در طول سالیان متمادی توسط دندانپزشکان یا متخصصان پروتز کامل شده و روی آنها کار شده است. پروتزهای جزئی، متحرک یا ثابت، هم یک راه حل زیبایی و هم کاربردی برای دندان های از دست رفته شما ارائه می کنند.

هرگز نباید زیبایی و ظاهر جذابی که با پروتزهای پارسیل به وجود می آید را نادیده بگیرید. برخی از قطعات مقرون به صرفه هستند و برخی دیگر ممکن است هزینه بیشتری داشته باشند. در هر صورت، دندانپزشک شما مناسب ترین گزینه های دندان مصنوعی پارسیل را ارائه می دهد که لبخند شما را بهبود می بخشد و ظاهری ایده آل می دهد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *