جامولای متفاوت
فرسایش دندان: علائم، علل و درمان های رایج

فرسایش دندان: علائم، علل و درمان های رایج


فرسایش دندان چیست؟?

فرسایش دندان که به عنوان فرسایش مینا شناخته می شود، از بین رفتن ساختار مینای دندان به دلیل اسیدها است. فرسایش دندان نتیجه عمل شیمیایی اسیدی است و نه عامل باکتریایی مانند پوسیدگی دندان. فرسایش دندان به دلیل اسیدهای اضافی در غذاها و نوشیدنی ها یا قرار گرفتن مکرر در معرض اسیدهای معده اتفاق می افتد.

مینای دندان لایه بیرونی دندان است و از عاج، لایه داخلی محافظت می کند. وقتی اسیدها به مینای دندان حمله می کنند، کم کم ساختار مینای دندان شما حل می شود و از بین می رود. اگر مینای دندان از بین برود، حساسیت دندان یکی از علائم رایجی است که ممکن است تجربه کنید.

چگونه بفهمیم که دچار فرسایش دندان هستیم؟

برخی از علائم و نشانه های رایج وجود دارد که به شما در تشخیص فرسایش دندان کمک می کند. دندان های شما ساختار معدنی را از دست داده اند و مینای باقی مانده روی دندان ها براق به نظر می رسد. از آنجایی که عاج زردتر است، می توانید ببینید که شیارها و سطح زیرین دندان زرد به نظر می رسد. گاهی اوقات به دلیل از بین رفتن بیش از حد مینای دندان، می توانید رنگ صورتی را روی دندان مشاهده کنید.

مهمترین علائم و نشانه های فرسایش دندان عبارتند از:

  • مینای باقی مانده براق و براق روی دندان ها
  • رنگ زرد روی دندان ها که نشانه آشکار شدن عاج است و نه حفره یا پوسیدگی دندان
  • حساسیت و درد روی دندان ها که در اثر تماس اسید روی دندان ها یا حتی آسیب به پالپ شما که نیاز به کانال ریشه دارند ایجاد می شود.
  • دندان های خشن یا فنجانی شکل. دندان‌های شما فرم خود را از دست داده‌اند و لبه‌های ناهموار گوشه‌های دندان تیز به نظر می‌رسند (مانند دندان‌های جلویی) یا سطوح اکلوزال با بیشه‌های زرد رنگی در داخل صاف شده است (مانند دندان‌های عقب).
  • حفظ مینای دندان شبیه به خط سفید روی خط لثه و ظاهر شدن سطح بریده شده یا کاهش یافته در مرحله بعدی. این علامت رایج فرسایش دندان به عنوان حفظ مینای دندان در شکاف لثه شناخته می شود.
  • مرمت برجسته. پرکردگی دندان شما مانند آمالگام یا سایر مواد پرکننده روی دندان‌ها در مقایسه با ساختار اطراف که حل شده و فرسوده شده است، برجسته و برجسته به نظر می‌رسد.

فرسایش دندان باعث می شود

عوامل متعددی وجود دارد که یا به طور مستقیم باعث فرسایش دندان شما می شود. علل فرسایش مینای دندان را به شرح زیر توضیح می دهیم:

مصرف زیاد نوشیدنی ها و مواد غذایی اسیدی:

اگر اسید زیادی مصرف می کنید یا منابع غذایی غنی از اسید دارید، فرسایش دندان به احتمال زیاد دندان های شما را خراب می کند و غیرقابل انکار است. استفاده مکرر از نوشیدنی های انرژی زا، نوشابه های گازدار (مانند نوشابه)، شراب، آب میوه، سرکه و نوشیدنی های حاوی کافئین نوشیدنی های رایجی هستند که باعث فرسایش مینای دندان می شوند.

مرکباتی مانند پرتقال، لیموترش و لیمو از میوه های رایجی هستند که در صورت مصرف زیاد و به خصوص در تماس مستقیم با دندان، مینای دندان را از بین می برند. جویدن قرص های ویتامین مانند قرص های ویتامین C یا آب نبات های حاوی قند یا با طعم میوه نیز یک علت مضر برای بافت های دندان است.

بیماری رفلاکس معده به مری (GERD):

GERD برگشت اسید از معده به مری یا حتی به داخل دهان است. در این اختلال گوارشی، برگشت مداوم اسید باعث احساس درد و سوزش در قفسه سینه می شود که به آن سوزش سر دل می گویند. اسید برگشتی در دهان شما در پشت دندان ها در سطح کام و پشت (پشت) دندان های جلوی شما جمع می شود. بنابراین، فرسایش دندان رخ می دهد.

استفراغ همچنین مستقیماً با برخی از اختلالات گوارشی مرتبط است که مینای دندان را فرسایش می دهد. در هفته های اولیه بارداری، استفراغ شایع است. این استفراغ ناشی از بارداری بر سلامت دندان ها تأثیر می گذارد زیرا اسید معده به سمت بالا پرتاب می شود و مستقیماً با دندان ها تماس پیدا می کند و باعث فرسایش می شود.

استفراغ های مکرر و محتویات حاوی اسید از معده شما منجر به ایجاد سطح شیشه ای تیره و زرد روی سطح پشتی دندان شما می شود که نشانه ای از فرسایش مینای دندان است.

اختلالات بزاق:

بزاق مسئول شستن ذرات غذا، مبارزه با اسیدهای موجود در دهان و داشتن فواید متعدد دیگر است. یکی از مهمترین وظایف بزاق، معدنی سازی مجدد دندان ها است.

بزاق با حمام کردن دندان ها در مایع بزاق یا مثلاً مایع حاوی کلسیم در بزاق، مینای دندان شما را دوباره معدنی می کند.
زمانی که مقدار کمی بزاق به دلیل خشکی دهان، داروها، افزایش سن، سندرم ها و بیماری ها وجود داشته باشد، دهان شما نمی تواند اسیدیته بالا را تحمل کند، بنابراین مینای دندان آسیب می بیند و فرسایش دندان رخ می دهد.

اختلالات اشتها:

برخی بیماری ها و شرایط گوارشی می توانند اشکال شدیدی از اختلالات خوردن ایجاد کنند. پرخوری عصبی و بی اشتهایی عصبی دو اختلال رایج خوردن هستند. افراد مبتلا به این مشکلات غذایی دوره های کنترل نشده ای از خوردن مقادیر زیادی غذا را تجربه می کنند که به آن پرخوری می گویند. آنها همچنین ممکن است دوره‌های پاکسازی داشته باشند، که استفراغ خود القایی یا استفاده از ملین‌ها را برای تخلیه معده انجام می‌دهند.

این فعالیت‌های مکرر مضر در خوردن و استفراغ باعث فرسایش دندان می‌شود و مینای دندان را با تماس بیش از حد اسید معده روی دندان‌ها حساس می‌کند. افراد مبتلا به پرخوری عصبی و بی اشتهایی ترس از افزایش وزن دارند و تصویر بدن خود را به درستی درک نمی کنند. پرخوری عصبی و بی اشتهایی منشأ روانپزشکی دارند که خطرات جدی برای سلامتی ایجاد می کنند.

آیا می توانم مینای از دست رفته خود را برگردانم؟

مینا یکی از سخت ترین بافت های دندان انسان است. زمانی که فرسایش روی دندان باعث آسیب به مینای دندان شود، برگشت ناپذیر است. هیچ چیز نمی تواند مینای از دست رفته شما را بازگرداند، بنابراین باید استراتژی های پیشگیرانه را امتحان کنید یا دندان های آسیب دیده خود را با ترمیم دندان ترمیم کنید یا سایر درمان های دندانی را انتخاب کنید.

چگونه از فرسایش دندان جلوگیری کنیم؟

فرسایش مینای دندان در طول زمان اتفاق می‌افتد و برای جلوگیری از فرسایش یا کاهش سرعت پیشرفت آن، پیشگیری لازم است. تشخیص زودهنگام توسط دندانپزشک شما می تواند از عوارض طولانی مدت جلوگیری کند. شما همچنین می توانید:

  • مصرف غذاها و نوشیدنی های غنی از اسید را کاهش دهید.
    • کمتر از نوشابه ها، آب میوه ها و سایر نوشیدنی های حاوی اسید زیاد استفاده کنید. اسیدها نه تنها باعث فرسایش دندان می شوند، بلکه قند موجود در این نوشیدنی ها و غذاها باعث پوسیدگی و پوسیدگی دندان ها می شوند. در صورت مصرف، برای کاهش تماس طولانی تر با دندان، این نوشیدنی ها را در دهان خود نزنید.
  • آب بیشتری بنوشید.
    • اگر ورزش می کنید یا فعالیت بدنی سختی دارید، برای هیدراته ماندن و اجتناب از نوشیدن نوشیدنی های انرژی زا از آب استفاده کنید. لازم نیست هر بار که احساس تشنگی می کنید، تشنگی خود را با نوشابه رفع کنید.
  • با فلوراید مسواک بزنید خمیر دندان
    • فلوراید به معدنی شدن مینای دندان کمک می کند. این یک عنصر حیاتی است که هنگام انتخاب خمیردندان یا انتخاب سایر محصولات بهداشتی دهان مانند دهانشویه باید به دنبال آن باشید.
  • عادت صحیح مسواک زدن
    • شما نه تنها باید در زمان مناسب مسواک بزنید، بلکه باید به آرامی مسواک بزنید. از مسواک زدن بلافاصله بعد از خوردن یا نوشیدن غذاهای اسیدی خودداری کنید. 30 دقیقه یا یک ساعت صبر کنید. همچنین، مسواک زدن تهاجمی یا استفاده از مسواک های ساینده ساختار مینای دندان های شما را ضعیف می کند.
  • یک انتخاب سالم از رژیم غذایی داشته باشید.
    • خوردن غذاهای سالم و پرهیز از غذاهای فرآوری شده می تواند به پیشگیری از فرسایش دندان کمک کند. به طور مرتب لبنیات مصرف کنید و رژیم غذایی غنی از مواد معدنی را در نظر بگیرید. با خوردن در زمان مناسب و وعده های سالم می توانید از سوزش سر دل و رفلاکس اسید معده که باعث فرسایش دندان می شود جلوگیری کنید.
  • آدامس های حاوی زایلیتول بجوید.
    • شما می توانید آدامس های بدون قند مانند محصولات زایلیتول بجوید تا بزاق بیشتری در دهان شما جریان داشته باشد. بزاق اثرات منفی اسیدها را از بین می برد و به دندان ها کمک می کند تا غنی از مواد معدنی بمانند.

درمان فرسایش دندان

اگر می خواهید فرسایش دندان های خود را درمان کنید، می توانید به دندانپزشک مراجعه کنید تا بهترین راه حل را بخواهید. دندانپزشکان می توانند گزینه های پیشگیرانه یا درمانی لازم را در اختیار شما بگذارند. آنها می توانند اجرا کنند:

  • فلوراید تراپی: در طول فلورایدتراپی، وارنیش فلوراید یا سایر فرآورده های حاوی فلوراید روی دندان های شما زده می شود. فلورایدتراپی اثرات پوسیدگی و پوسیدگی دندان را کاهش می دهد. این می تواند یک راه عالی برای تقویت دندان ها و کاهش فرسایش مینای ضعیف شده باشد.
  • باندینگ و پرکردن دندان. دندانپزشک شما قسمت های از دست رفته، شکسته و فرسوده دندان های شما را با موادی مانند رزین کامپوزیت در حین عمل باندینگ دندان ترمیم می کند. باندینگ دندانی لبخند شما را تقویت می کند و دندان های شما را با مواد قوی همرنگ دندان می سازد. روش پر کردن دندان یکی دیگر از روش های ترمیم دندان است. دندانپزشک می تواند از آمالگام یا مواد پرکننده سفید مانند رزین کامپوزیت یا کامپومر برای ترمیم قسمت های بزرگ فرسایش یافته دندان های شما استفاده کند.
  • تاج دندان. اگر فرسایش مینای دندان صدمات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد و ساختار دندان را از دست داده باشد، دندانپزشک شما باید دندان های شما را با استفاده از روکش دندان ترمیم کند. برای ثبات، شکل و ظاهر کامل، بهترین ماده برای ساخت روکش در آزمایشگاه و چسباندن روی دندان باقی مانده انتخاب می شود.
  • روکش های دندان. برای فرسایش جزئی دندان در سطوح جلویی دندان‌ها، روکش‌های دندانی می‌توانند مفید باشند. روکش های چینی پوسته های نازکی از مواد دندانی شکل و رنگ دندان هستند که روی دندان های شما چسبانده می شوند. ونیرهای کامپوزیت نیز یک انتخاب عالی هستند که از رزین کامپوزیت برای روکش کردن سطح دندان استفاده می کنند. ونیرها ظاهر زیبایی و لبخند ارائه می دهند که دندان های آسیب دیده از هر گونه آسیب دندان از جمله فرسایش دندان را می پوشاند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *