جامولای متفاوت
دندان های کج کودکان: علل و راه های مقابله با آن

دندان های کج کودکان: علل و راه های مقابله با آن


دوران کودکی پر از اولین‌هایی است که از راه رفتن و رویش اولین دندان‌ها رخ می‌دهد. دیدن رشد کودک در دندان هایش تجربه شیرینی است که هر والدینی آرزویش را دارد. اما گاهی اوقات نگران این هستید که دندان های شیری به صورت کج و از زوایای مختلف در می آیند.

به طور معمول، کودکان درجاتی از فاصله و بی نظمی دارند. همیشه آنطور که فکر می کنید مشکلی نیست. هر مرحله از رشد دندان ها شامل رویش یک دندان پس از دیگری و افتادن دندان های شیری می شود تا جایی برای دندان های دائمی ایجاد شود.

تا زمانی که دندانپزشک شما رشد طبیعی دندان ها و فک را ببیند، نیازی به نگرانی نیست. دلایلی برای کج شدن دندان های کودکان وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

همچنین، به خصوص در صورت ناهماهنگی شدید فک و اشکال جدی کج بودن، ممکن است شرایط نگران کننده ای وجود داشته باشد. مراجعه به متخصص اطفال برای رد علائم نقص در دندان و فک و تشخیص وجود بیماری های دهان و دندان همیشه ضروری است.

علت کج شدن دندان های فرزندانم چیست؟

دندان های شیری بچه ها کج می آید. حالا چی؟ واقعا مهم است؟ و چگونه می توانم بدانم که این فقط یک اتفاق رایج است و مشکل بزرگی نیست.

اولین چیزی که باید بدانید این است که ناحیه دهان و صورت انسان یکی از پیچیده ترین بخش های آناتومی انسان است. فیزیولوژی فک پایین (فک پایین) و فک بالا (فک بالا) و عادات طولانی مدت مکیدن انگشتان یا پستانک تنها برخی از دلایل اصلی پشت دندان کج هستند که بر رشد دندان های بعدی کودک تأثیر می گذارد.

دندان های کودک شما از عوامل ژنتیکی و محیطی زیادی عبور می کنند تا از یک جوانه به ویژگی های استخوانی آن رشد کنند.

اکنون زمان آن است که در مورد دلایل اصلی کج شدن دندان های کودک صحبت کنیم:

فضای کافی برای رشد طبیعی وجود ندارد

کمبود فضای کافی برای دندان ها می تواند باعث کج شدن دندان های کودک شود. کودکی با اندازه قوس کوچکتر در فک بیشتر احتمال دارد که دندان هایی با فرم های نامنظم رشد کند که می تواند باعث تراکم بیش از حد دندان ها شود. وقتی بین دندان های شیری کودک فاصله های بین دندانی می بینید، نشانه خوبی است. در حدود سنین 5 تا 6 سالگی به دلیل رویش دندان های دائمی، فاصله بین دندان ها کاهش می یابد.

بنابراین فاصله بین دندان ها همیشه نگران کننده نیست و در بین کودکان شایع است. این نشان دهنده فضای کافی دندانی برای رشد طبیعی دندان های دائمی بعدی است.

دندانپزشکان اطفال به شما کمک می کنند تا رشد دندان ها را مدیریت کنید و مشکلات جدی فک را در مراحل اولیه تشخیص دهید. اگر فک کوچک است و مشکلات نیش ممکن است اشکال جدی بدشکلی ایجاد کند، دندانپزشکان اطفال شما را برای برنامه ریزی درمان به متخصص ارتودنسی ارجاع می دهند.

ارتودنتیست ها تکنیک های بسیار خوبی در آستین خود دارند. آنها می توانند از وسایلی مانند گشاد کننده کام برای رشد فک و دندان در موقعیت های عالی استفاده کنند.

دندان های از دست رفته

کودکان ممکن است در رشد دندان های شیری و دائمی دندان های از دست رفته داشته باشند. برخی از دندان ها دیرتر و برخی دیگر زودتر در می آیند، بنابراین دیدن دندان های کج در کودکان طبیعی است. زمانی که کودک شما به 4 سالگی می رسد، دندان های اصلی او کاملاً رشد کرده است. سپس دندان های مختلط می آید که در آن دندان های شیری می افتند و دندان های دائمی شروع به ظاهر شدن می کنند. در نهایت، در سن 20 سالگی، تمام دندان های دائمی به جز دندان های نهفته مانند دندان عقل در می آیند.

اگر کودک به دلیل از دست دادن زودهنگام دندان اولیه، تصادف یا دلایل دیگر، دندان خود را از دست داده باشد، دندان ها می توانند به ناحیه از دست رفته منتقل شوند. این باعث کج شدن دندان ها با پیچ خوردگی و نامرتبی می شود. ناهماهنگی می تواند خفیف یا شدید باشد.

برای دندان های شیری، دندانپزشکان اطفال ممکن است بخواهند تا رویش دندان های دائمی صبر کنند تا ببینند آیا مشکلی ایجاد می کند یا خیر. برای از دست دادن دندان های دائمی، مشکل نیاز به درمان ارتودنسی دارد. ارتودنتیست ها برای مدیریت فضا برنامه ریزی می کنند و از وسایلی مانند نگهدارنده فضا استفاده می کنند تا دندان های کودک شما را به حالت اکلوژن طبیعی هدایت کنند.

مکیدن شست یا استفاده از پستانک

مکیدن شست اثرات مخرب زیادی روی دندان نوزادان دارد. کودک شما ممکن است عادت مکیدن انگشت شست یا انگشتان دیگر یا استفاده از پستانک را برای مدت طولانی در دوران کودکی خود تجربه کرده باشد. والدین برای آرام کردن نوزاد و جلوگیری از گریه آنها، پستانک را به کودکان معرفی می کنند. بسیار خوب، ممکن است ایده بدی به نظر نرسد، اما به خاطر داشته باشید که کودکان نباید این عادت را پس از 2 سالگی ادامه دهند. به طور غریزی، در دوران شیردهی، نوزادان با مکیدن آشنا بودند تا محکم به سینه مادرشان برسند و بهتر تغذیه کنند. به همین ترتیب، به دلیل احساس آرامشی که دارند، به مکیدن پستانک یا انگشتان خود ادامه می دهند. اثرات منفی در سنین بعدی و در بزرگسالی دیده می شود.

یکی از بیماری‌های رایج دندانی که با عادت‌های مکیدن شست مرتبط است، مشکلات بایت مانند اپن بایت است که در آن فضای باز بین دندان‌های جلو وجود دارد.

هر چه زودتر عادت مکیدن انگشت شست را ترک کنید، احتمال اینکه دندان‌های کجی در اثر مکیدن انگشتان ظاهر شود، کمتر می‌شود.

تاخیر در رویش و حفظ بیش از حد دندان های شیری

دندان های شیری کودک ممکن است دیر بیفتند و بیش از حد معمول در جای خود باقی بمانند. از طرفی ممکن است رویش دندان های دائمی کودک شما با تاخیر همراه باشد. همه این مسائل می تواند دندان ها را کج به نظر برساند، که می تواند یک اتفاق رایج باشد و با کمک دندانپزشک اطفال به راحتی با آن برخورد کرد.

تعداد غیر طبیعی دندان ها

همانطور که از دست دادن یک دندان می تواند بر انسداد دندان کودکان تأثیر بگذارد، کودکی که تعداد دندان های منظمی ندارد می تواند دندان های کجی جدی داشته باشد. این مشکلات غیر معمول هستند و نتیجه ژنتیک هستند تا هر عامل خارجی (محیطی).

Hyperdontia (دندان‌های اضافی) نام پزشکی برای دندان‌های بیش از حد است که از فعالیت لامینای دندانی در طول تشکیل دندان ناشی می‌شود.

Hypodontia همچنین نامی برای عدم وجود مادرزادی دندان است. درمان ارتودنسی زودهنگام در کودکانی که تعداد دندان‌های غیرطبیعی دارند به دلیل خطرات جدی برای سلامت دندان ضروری است.

با دندان های کج فرزندانم چه کنم؟

خب، حالا می دانید که کج شدن دندان ها ممکن است برای هر کودکی اتفاق بیفتد و یک اتفاق رایج است.

به عنوان والدین، می توانید به کودک خود کمک کنید تا به طور مرتب بهداشت دهان و دندان را رعایت کند تا از پوسیدگی دندان و سایر خطرات سلامتی جلوگیری کند. به آنها بیاموزید که روزانه مسواک بزنند و بر خوردن آب نبات ها و غذاهای شیرین نظارت کنند. کودک خود را برای معاینه و بررسی سلامت دهان و دندان نزد دندانپزشک اطفال ببرید. بهتر است که در امن باشی تا در تاسف.

برای درمان دندان های کج در کودکان، دندانپزشکان اطفال می توانند این موضوع را فقط یک رشد طبیعی دندان در نظر بگیرند. اگر آنها مشکل را به عنوان مشکلی در نظر بگیرند که می تواند بر سلامت دندان و سلامت عمومی کودک تأثیر بگذارد، قرار ملاقات با سایر متخصصان دندانپزشکی را برای شما ترتیب می دهند. در آنجا استاد صاف کردن دندان ها یعنی ارتودنتیست ها را خواهید یافت.

ارتودنتیست ها دندان های کج و ناهماهنگی در فک ها را صاف می کنند. به همین دلیل است که ارتودنسی کودکان در زمان مناسب بسیار مهم است. برای صاف کردن دندان‌های کج در کودک، ارتودنتیست‌ها معمولاً تا زمانی که دندان‌های دائمی شکسته نشده و به طور کامل رشد کرده باشند، مداخله نمی‌کنند. استثناها زمانی است که کودک مشکلات جدی گاز گرفتن دارد و کودک شما از مشکلات عملکردی مانند تنفس دهانی، وضعیت زبان و عادات دهانی مضر رنج می برد.

ممکن است روش درمانی خاصی وجود داشته باشد که به کودک شما در مورد بلع صحیح، قرار دادن زبان در موقعیت صحیح و حتی ترک عادت بد مکیدن شست آموزش دهد.

چرا اولین ویزیت دندانپزشکی برای فرزندم ضروری است؟

طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) و آکادمی دندانپزشکی اطفال آمریکا (AAPD)، شما باید هنگام رویش اولین دندان یا قبل از اولین سالگرد تولد کودک خود را نزد دندانپزشک اطفال ببرید. ویزیت دندانپزشکی فقط مربوط به دندان ها نیست، لثه ها، زبان و سایر ساختارهای دهان کودک شما همگی بررسی می شوند. پس از بیرون آمدن دندان ها، پوسیدگی و پوسیدگی دندان می تواند سفر آسیب رساندن به دندان های کودکان را آغاز کند. والدین باید برای حفظ سلامت دهان و دندان فرزندانشان تا زمانی که با این طرز فکر بزرگ شوند برنامه ریزی کنند. با رزرو نوبت دندانپزشکی برای کودک خود نه تنها از بیماری های لثه و پوسیدگی دندان جلوگیری می کنید، بلکه بهترین راه را برای رسیدگی به دندان های کج و کج دوست عزیزتان پیدا خواهید کرد.

ویزیت زودهنگام دندانپزشکی می تواند حقایق زیادی را در پشت دندان های کج کودک شما آشکار کند. شما می توانید از هر گونه مشکل دندانی در آینده جلوگیری کنید و از سلامت دهان و دندان کودک خود اطمینان حاصل کنید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *