جامولای متفاوت
آیا بعد از روت کانال به تاج نیاز دارید؟

آیا بعد از روت کانال به تاج نیاز دارید؟


هر دو کانال ریشه و تاج دندان دو روش جداگانه هستند. شما می توانید یکی را بدون نیاز به دیگری دریافت کنید. وقتی می خواهید روکش دندان بگیرید، ممکن است این سوال را بپرسید: “آیا می توانم روکش بدون کانال ریشه بگیرم؟” پاسخ ساده این است که گرفتن تاج همیشه به کانال ریشه نیاز ندارد. با این حال، اگر پالپ دندان شما عفونی شده باشد، قبل از گرفتن روکش باید کانال ریشه را انجام دهید. در این مقاله به بررسی رابطه بین تاج و کانال ریشه می پردازیم. ما توضیح خواهیم داد که در چه شرایطی ممکن است نیاز به تاج دندان بعد از کانال ریشه یا برعکس باشد.

آیا تاج دندان بعد از روت کانال ضروری است؟

تاج دندان کلاهکی به شکل دندان است که دندانپزشک روی دندانی که آسیب ساختاری قابل توجهی را تجربه کرده است قرار می دهد. روکش ها اندازه، شکل، عملکرد و ظاهر دندان آسیب دیده، پوسیده یا به شدت تغییر رنگ داده شده را بازیابی می کنند.

از طرف دیگر، کانال ریشه روشی برای درمان و برداشتن پالپ عفونی یا ملتهب داخل دندان شما است. در زیر مینای سخت و لایه نرم عاج، پالپی وجود دارد که تا نوک ریشه هر دندان امتداد دارد. پالپ حاوی اعصاب، عروق خونی و بافت همبند است.

دندانپزشک شما یا اندودنتیست – دندانپزشکی که در کانال ریشه تخصص دارد – پالپ عفونی یا ملتهب را برمی دارد، داخل کانال ریشه را تمیز می کند و شکل می دهد و در نهایت آن را پر و مهر می کند. برای اینکه دندان شما به عملکرد کامل خود برسد، اکنون یک دندانپزشک باید یک تاج یا سایر انواع ترمیم روی دندان قرار دهد.

در اینجا دلایلی وجود دارد که یک متخصص ریشه یا دندانپزشک ممکن است بعد از درمان ریشه شما روکش را توصیه کند:

تقویت دندان شکننده

فرآیند سوراخ کردن و برداشتن ساختار دندان در طول عمل کانال ریشه ممکن است باعث ضعیف شدن دندان شود. به منظور محافظت از دندان شکننده و ایجاد ثبات و عملکرد طولانی مدت، دندانپزشک احتمالاً به جای پرکردن، روکش قرار می دهد.

به یاد داشته باشید که به احتمال زیاد دندان هایی که نیاز به درمان ریشه دارند در حال حاضر به شدت شکسته و پوسیده شده اند. بنابراین بهترین گزینه برای ترمیم دندان تاج است.

جلوگیری از عفونت های مکرر

پوسیدگی گسترده، حفره ها، آسیب های عمیق (ترک یا بریدگی)، و حتی اقدامات مکرر دندانپزشکی، همگی دلایلی هستند که باکتری ها می توانند به پالپ دندان نفوذ کنند و باعث عفونت شوند.

برای رفع این مشکل، دندانپزشک شما ابتدا یک کانال ریشه روی دندان آسیب دیده انجام می دهد تا سلامت آن را بازگرداند و سپس یک تاج برای بازسازی دندان ایجاد می کند. روکش محافظت بسیار خوبی از دندان شکسته می کند و خطر عود مجدد عفونت را به حداقل می رساند.

از دندان در برابر حساسیت محافظت می کند

دندان شما پس از کانال ریشه مانند معمول عمل می کند. با این حال، اگر دندان شما به شدت آسیب دیده باشد و ساختار دندان کافی نباشد، خطر حساسیت به دمای سرد و گرم افزایش می یابد. روکش دندان برای بازگرداندن یکپارچگی ساختاری دندان توصیه می شود. این به محافظت از عصب دندان باقی مانده کمک می کند. و احتمال حساسیت یا درد را که به دلیل عدم وجود محافظت کافی افزایش می یابد، کاهش می دهد.

رندر سه بعدی فک با دندان و ترمیم تاج دندان در زمینه سفید

آیا می توان بدون کانال ریشه تاج گرفت؟

بله، تو میتونی. گرفتن تاج لزوما نیازی به کانال ریشه ندارد. اما بدون شک دندانپزشک شما اگر پالپ دندان آسیب دیده باشد یا خطری وجود داشته باشد که به نوعی آسیب ببیند، کانال ریشه را توصیه می کند. در اینجا مواردی وجود دارد که برای گرفتن تاج نیازی به کانال ریشه نیست:

  • تراشه ها یا ترک های جزئی وجود دارد و هیچ حفره عمیقی وجود ندارد که ممکن است به پالپ دندان رسیده باشد و عصب دندان را درگیر کرده باشد.
  • گاهی اوقات روکش ها به عنوان اهداف زیبایی برای پوشاندن دندان تغییر رنگ و لکه دار عمل می کنند.
  • در صورتی که تاج شما روی ایمپلنت را پوشانده باشد یا از پل دندانی پشتیبانی کند

چگونه می دانید که آیا به یک کانال ریشه نیاز دارید یا فقط یک تاج دندان؟

تاج ها در انتخاب ترمیم بعد از کانال ریشه فواید زیادی دارند. آنها دندان را تقویت می کنند و اثر تقویتی و ماندگاری زیادی دارند. دندانپزشک یا متخصص ریشه شما تعیین می کند که آیا روکش قرار دهید یا نه.

همچنین اگر پالپ دندان شما عفونی شده باشد، گرفتن کانال ریشه تنها راه نجات دندان شما است. اینها نشانه هایی هستند که به این معنی است که ممکن است قبل از گرفتن تاج، کانال ریشه داشته باشید:

  • درد شدید هنگام جویدن یا گاز گرفتن
  • حساسیت دندان ها به گرما یا سرما
  • لثه های حساس یا متورم
  • یک دندان ترک خورده، بریده شده یا به شدت پوسیده شده است
  • تغییر رنگ دندان

در حالی که تاج همیشه لازم نیست، برخی از عوامل باعث می‌شود که تاج به دست بیاید، مانند:

  • وضعیت دندان. هنگامی که دندانی به شدت آسیب دیده یا عفونی می شود، به احتمال زیاد به روکش دندان نیاز خواهید داشت. حفره‌های عمیق، شکستگی‌های جدی و ترک‌ها به جای پر کردن فقط به تاج نیاز دارند.
  • دندان های عقب یا جلو. دندان‌های پشت – دندان‌های آسیاب و پرمولر – برای جویدن مورد نیاز هستند. این دندان ها در مقایسه با دندان های جلویی مانند نیش و دندان های ثنایا که برای جویدن استفاده نمی شوند، باید فشار بیشتری را تحمل کنند. بنابراین، احتمال اینکه دندان های عقب بعد از کانال ریشه شما به روکش نیاز داشته باشند، بیشتر از دندان های جلویی است.
  • تکرار عمل یا ترمیم روی همان دندان. اگر دندان شما قبلا تحت عمل جراحی یا ترمیم قرار گرفته باشد، شانس دریافت روکش افزایش می یابد. گاهی اوقات، ممکن است کانال ریشه قبلی از کار بیفتد یا پرکردگی قدیمی شما شکسته شود، بنابراین دندان برای حفظ عملکرد و ظاهر خود بهتر است روکش داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *