جامولای متفاوت
دندان بریده شده: علل و گزینه های درمان

دندان بریده شده: علل و گزینه های درمان


چه چیزی بیش از حد سفت گاز می‌گرفتید یا به دهان یا صورت آسیب می‌رسید، نتیجه می‌تواند شکستگی یا کنده شدن دندان باشد. اگرچه دندان های ما بسیار قوی هستند، اما بریدگی ها یا ترک ها نسبتاً رایج هستند. مهم نیست که چه اتفاقی می افتد، مراجعه به یک متخصص دندانپزشکی برای بررسی و رفع تراشه یا شکستگی در اسرع وقت ضروری است. خوشبختانه، گزینه های درمانی مختلفی وجود دارد که دندانپزشک می تواند دندان بریده شده را تعمیر کند. برای اطلاع از این روش‌های درمانی و یادگیری علل بالقوه شکستگی یا بریدگی دندان، ادامه مطلب را بخوانید.

علت تراشیدن دندان چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که دندان ها می توانند شکسته یا ترک بخورند. علل شایع عبارتند از:

  • گاز گرفتن چیزی سخت، مانند یخ، آب نبات های سفت، یا قطعات خشن مانند استخوان در غذاها
  • ضربه شدید به دهان، فک یا صورت، به عنوان مثال، هنگام ورزش یا تصادف رانندگی
  • دندان قروچه (براکسیسم)
  • بهداشت ضعیف دهان
  • استفاده از دندان برای باز کردن بسته بندی، بطری یا پاره کردن اشیا

با دندان شکسته یا شکسته اول چه باید کرد؟

اگر دندان شما شکسته یا شکسته است، در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید. صدمات دندانی مانند براده گیری بسیار رایج هستند و برای رفع این مشکل به یک متخصص دندانپزشک نیاز دارند. دندان آسیب دیده شکننده است و ممکن است یک مشکل اساسی برای پالپ دندان ایجاد شود. بنابراین، قبل از مراجعه به دندانپزشکی، مهم است که برای جلوگیری از آسیب بیشتر، افزایش عفونت یا حتی از دست دادن دندان اقدام کنید.

برخی از درمان های خانگی وجود دارد که ممکن است به کاهش درد یا ناراحتی شما قبل از قرار ملاقات کمک کند. تو می توانی:

  • مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن مصرف کنید.
  • برای جلوگیری از عفونت دهان خود را با آب نمک بشویید.
  • در صورت احساس درد مداوم، کیسه یخ را به طور غیرمستقیم (از یک پارچه تمیز بین یخ و دندان آسیب دیده استفاده کنید).
  • اگر قسمت های ناهموار و ناهموار دندان شکسته وجود دارد که می تواند زبان یا دهان شما را بریده یا باعث تحریک زبان یا دهان شما شود، آدامس یا موم دندان را روی دندان تراشیده خود قرار دهید.
  • اگر از دهان شما خونریزی می کند، از یک تکه گاز برای اعمال فشار بر روی نقطه آسیب دیده استفاده کنید.

درمان دندان تراشیده شده

درمان دندان شکسته یا شکسته به شدت آسیب بستگی دارد. دندانپزشک شما می تواند دندان شما را با یک روش ساده مانند باندینگ درست و ترمیم کند. یا ممکن است مجبور شوید برای رفع آن از یک درمان گسترده مانند روکش دندان استفاده کنید.

در اینجا گزینه های درمانی وجود دارد که دندانپزشک شما می تواند برای رفع تراشه های بزرگ یا جزئی از آنها استفاده کند:

پیوند

برای چیپس های کوچک و خفیف، باندینگ دندان عموما توسط دندانپزشک توصیه می شود. دندانپزشک شما ابتدا بهترین رنگ رزین کامپوزیت را متناسب با رنگ دندان های شما انتخاب می کند. سپس مواد رزین کامپوزیت همرنگ دندان بر روی دندان اعمال می شود و شکل می گیرد تا کانتور و ظاهر مناسب به دست آید.

چسباندن فواید زیادی دارد. این یک روش ساده، مقرون به صرفه و سریع است. علاوه بر این، با رعایت بهداشت دهان و دندان ظاهری طبیعی خواهید داشت که سال ها دوام دارد.

روکش های چینی

اگر می‌خواهید ترمیم طولانی‌تر و طبیعی‌تری داشته باشید، روکش‌های چینی گزینه‌ای عالی هستند. آنها ترمیم های پوسته مانندی هستند که بر روی سطح جلویی دندان قرار می گیرند، برخلاف باندینگ که قسمت های مختلف دندان را پر می کند.

قرار دادن روکش نیاز به برداشتن مقداری مینای دندان دارد. این امر باعث می شود ونیرها در مقایسه با باندینگ دندانی یک روش کاملاً غیر قابل برگشت باشند. با این حال، روکش های چینی از سرامیک ساخته می شوند، زیرا پرسلن یک نوع سرامیک قوی است. اگر به خوبی از دندان های خود مراقبت کنید، می توانند تا 10 سال دوام بیاورند.

در حالی که باندینگ می‌تواند تخریب شود و نیاز به تعویض یا لمس بیشتر داشته باشد، روکش‌ها به دلیل استحکام و قابلیت مقاوم در برابر لکه این کار را نمی‌کنند. یک چیز دیگر این است که روکش های چینی به طور کلی گران تر هستند. همچنین، اگر آنها نیاز به تعویض داشته باشند، به اندازه اتصال ارزان نیستند.

روکش های دندان

زمانی که قسمت بزرگی از دندان خود را از دست داده اید و بریدگی یا شکستگی آن به قدری قابل توجه است که با روش های دیگر قابل رفع نیست، دندانپزشک باید روکش بگذارد. برای انجام این کار، دندانپزشک شما باید دندان پوسیده، آسیب دیده و بسیاری از دندان را از تمام سطح بالا و کناری سوهان بکشد تا تاج روی دندان باقی مانده چسبانده شود.

خبر خوب این است که انواع مختلفی از تاج ها وجود دارد که عمدتاً از سرامیک، فلز یا ترکیبی از هر دو ساخته شده اند. با این اوصاف، روکش ها قوی ترین ترمیم و گزینه ارجح برای کمک به ترمیم دندان های بشدت شکسته و شکسته هستند. آنها از دندان محافظت می کنند و برای بازگرداندن عملکرد، اندازه و ظاهر آن عالی عمل می کنند.

یک روش تاج دندان معمولاً 2 بار به دندانپزشکی مراجعه می کند. در مرحله اول، دندان شما آماده می شود و از دندان شما قالب گرفته می شود و سپس برای ساخت تاج شما به آزمایشگاه دندانپزشکی فرستاده می شود. دندانپزشک شما یک روکش موقت برای محافظت از دندان شما می سازد. پس از 2 یا 3 هفته منتظر ماندن، سپس برای قرار ملاقات نهایی خود برای قرار دادن تاج دائمی باز خواهید گشت.

ترمیم دندان ترک خورده، ترک خورده، شکسته با تاج دندان، روکش یا ایمپلنت دندان

برخی از مطب های دندانپزشکی ممکن است تکنولوژی پیشرفته و دستگاه فرز برای ایجاد روکش های یک روزه CEREC را داشته باشند. این روکش‌ها تنها در یک جلسه دندانپزشکی ساخته شده و در جای خود محکم می‌شوند که می‌تواند باعث صرفه‌جویی در وقت شما شود و نیازی به روکش موقت نباشد.

درمان کانال ریشه

اگر تراشه یا ترک دندان عمیق باشد، خطر زیادی وجود دارد که پالپ – بافت نرم داخل دندان حاوی اعصاب و عروق خونی – آسیب دیده و عفونی شده باشد. علائم رایج عبارتند از درد مداوم، حساسیت به نگه داشتن یا سرما، و تغییر رنگ در دندان.

بنابراین، درمان ریشه برای برداشتن پالپ عفونی مورد نیاز است. این روش می تواند توسط دندانپزشک عمومی یا متخصص ریشه انجام شود.

کانال ریشه شامل برداشتن پالپ مرده، ضدعفونی کردن و شکل دادن به کانال های ریشه، پر کردن ریشه ها با مواد مخصوص و آب بندی آن است.

بسته به آسیب، ممکن است یک روکش برای پوشاندن دندان شما پس از انجام درمان ریشه توصیه شود.

ایمپلنت های دندانی

اگر دندان شما به شدت تراشیده شده باشد، دندانپزشک شما ممکن است برداشتن دندان و جایگزینی آن را با ایمپلنت دندان توصیه کند. این آخرین گزینه است و زمانی که دندان کمی برای ترمیم های دیگر وجود داشته باشد می توان آن را در نظر گرفت.

دندانپزشک شما دندان را می کشد و به محل اجازه می دهد تا بهبود یابد که ممکن است هفته ها یا چند ماه طول بکشد. برای جلوگیری از جابجایی دندان‌های مجاور به سمت فضای خالی، می‌توان یک روکش موقت روی محل بهبودی قرار داد. پس از پایان بهبودی، دندانپزشک شما ایمپلنت را در لثه شما قرار می دهد و روی آن را با تاج می پوشاند.

کاشت ایمپلنت ممکن است پرهزینه باشد، اما منجر به یک عمر پایداری، بهبود سلامت دندان و ظاهری شبیه به زندگی می شود.

سوالات متداول

هزینه تعمیر دندان تراشیده چقدر است؟

تراشه‌های کوچک عمدتاً با باندینگ تعمیر می‌شوند که می‌تواند بین 200 تا 600 دلار هزینه داشته باشد. با این حال، بسته به میزان دندانی که باید آماده شود و میزان آسیب، دندانپزشک شما ممکن است روش‌های دیگری مانند روکش یا روکش دندان را توصیه کند. قیمت روکش های پرسلن بین 500 تا 2000 دلار است و روکش ها برای هر ترمیم دندان بین 500 تا 3000 دلار هزینه دارند.

آیا دندان بریده شده نیاز به ترمیم دارد؟

بله حتما. حتی اگر قسمت کوچکی از دندان خود را بشکنید، ناحیه آسیب دیده می تواند دندان شما را در برابر شکستگی، پوسیدگی دندان یا عفونت بیشتر آسیب پذیر کند.
هنگامی که پوشش مینای دندان خود را از دست می دهید، باکتری ها ممکن است به راحتی به عاج، ساختار زیرین دندان نفوذ کنند. در صورت عدم درمان، باکتری ها می توانند وارد پالپ دندان شده و باعث عفونت، آبسه و در نهایت از دست دادن دندان شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *