جامولای متفاوت
آیا اتصال کامپوزیت به راحتی می شکند؟

آیا اتصال کامپوزیت به راحتی می شکند؟


باندینگ دندانی کامپوزیت یا باندینگ دندان، یک عمل زیبایی محبوب است که عملکرد و ظاهر دندان ها را بهبود می بخشد. با فواید و کاربردهای فراوان، برخی افراد ممکن است تعجب کنند که آیا دندان باند شده کامپوزیت می شکند یا تراشه می کند. در این مقاله، ما توضیح خواهیم داد که چه چیزی ممکن است باعث آسیب باندینگ دندان شود و چه کارهایی می‌توانید برای محافظت از دندان‌تان انجام دهید، وقتی که دندان باند شده شما بریده شد و افتاد.

باندینگ دندان چیست؟

باندینگ دندان یک روش کمتر تهاجمی و نسبتا سریع است که در آن دندانپزشکان از مواد رزین کامپوزیت همرنگ دندان برای تعمیر دندان های شکسته، ترک خورده یا شکسته استفاده می کنند. برای بستن شکاف های جزئی بین دندان ها و پوشاندن تغییر رنگ و لکه ها استفاده می شود.

باندینگ کامپوزیت ظاهری بسیار زیبا و طبیعی را برای لبخند ایجاد می کند. تقریباً از ساختار طبیعی دندان قابل تشخیص نیست و آن را به یکی از محبوب ترین روش های دندانپزشکی زیبایی تبدیل می کند.

فرآیند باندینگ دندان معمولاً 30 تا 60 دقیقه طول می کشد تا هر دندان کامل شود. این شامل چندین مرحله است. ابتدا دندان آسیب دیده تمیز و آماده می شود. سپس دندانپزشک شما از عامل باندینگ برای کمک به چسبیدن کامپوزیت به سطح دندان استفاده می کند. در مرحله بعد، دندانپزشک شما رزین کامپوزیت را روی دندان اعمال می کند و از نور خاصی برای سفت شدن مواد استفاده می کند.

در نهایت، کامپوزیت برای دستیابی به بهترین کانتور برای دندان شما شکل و تراشیده می شود. آخرین بخش درمان شما شامل پولیش کامپوزیت است. این به دندان یا دندان شما ظاهری براق طبیعی می دهد که لبخند شما را متحول می کند.

آیا پیوند کامپوزیت به راحتی می شکند؟

این یک واقعیت است که مواد رزین کامپوزیت مورد استفاده در باندینگ دندان به اندازه مینای دندان طبیعی شما قوی نیست. همچنین با روکش های چینی و سایر مواد همرنگ دندان که در روکش های دندان استفاده می شود مقایسه نمی شود. پیوند دندان به خصوص با دندان قروچه کردن مکرر یا هنگام گاز گرفتن یا جویدن غذاهای سفت ممکن است دچار پارگی یا شکستگی شود.

با این حال، اگر یک کامپوزیت از بین برود یا بشکند، این معمولاً مشکل بزرگی نیست. به راحتی می توان آن را در یک جلسه دندانپزشکی تعمیر کرد.

عوامل خاصی می توانند بر شکستن و برش دندان باند شده تأثیر بگذارند، مانند:

صدمات یا عادات

اگر فردی چیزهای سخت را گاز بگیرد یا در هنگام ضربه زدن به دندان، مانند آسیب های دهانی در حین ورزش یا انجام فعالیت های دیگر، دندان باند شده ممکن است آسیب ببیند یا بشکند. همچنین، داشتن عاداتی مانند دندان قروچه یا ناخن جویدن همگی می توانند باعث شوند که پیوند شما زودتر از آنچه انتظار داشتید از بین برود یا از بین برود.

بهداشت ضعیف دهان

عدم مراقبت از دندان ها منجر به ایجاد پوسیدگی دندان می شود که مستقیماً روی باندینگ تأثیر می گذارد. مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن ناکافی و مصرف غذاها و نوشیدنی های با رنگدانه یا قند بالا به دندان های طبیعی و همچنین باندینگ کامپوزیت آسیب می رساند.

همه این عوامل خطر می توانند باعث لکه شدن باند، ضعیف شدن پیوند بین دندان های طبیعی و مواد باندینگ شوند و در نهایت آن را مستعد شکستگی کنند.

نوع مواد مورد استفاده

بدیهی است که کامپوزیت با کیفیت بهتر نسبت به مواد بی کیفیت دوام بیشتری خواهد داشت. کامپوزیت در رنگ های مختلف برای مطابقت با دندان های طبیعی موجود است. اگرچه به اندازه سرامیک بادوام نیست، اما استفاده از ترکیب کامپوزیت مناسب و کیفیت مواد بر طول عمر آن تأثیر می گذارد.

باندینگ دندانی که به درستی ساخته نشده است

اگرچه باندینگ دندان یک روش ساده است، اما تکنیکی حساس برای دندانپزشکان است. یک روش باندینگ نامناسب – چه با دندان های مقابل همخوانی نداشته باشد، چه خیلی بالا باشد یا به خوبی باند نشده باشد – مطمئناً بیشتر مستعد آسیب است.

مهم است که دندانپزشکی را انتخاب کنید که به آن اعتماد دارید تا از درمان باندینگ کامپوزیت طولانی‌تر اطمینان حاصل کنید.

پیوند چقدر طول می کشد؟

به طور متوسط، باندینگ دندان می تواند بین 5 تا 8 سال طول بکشد. اگر مراقبت بیشتری انجام دهید و سلامت دهان و دندان را رعایت کنید، می توانید طول عمر دندان های باند شده را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

در واقع، دندان‌های باندینگ کامپوزیت زمانی که مراقب آنها نباشید نیاز به لمس و ترمیم مکرر دارند.

اگر تراشه های باندینگ کامپوزیت شما ترک خورد یا ترک خورد چه باید کرد؟

باندینگ دندانی ممکن است به دلیل ضربه، بهداشت نامناسب دهان و دندان یا ساییدگی طولانی مدت از بین برود یا بریده شود. اگر این اتفاق افتاد، نگران نباشید. خوشبختانه باندینگ کامپوزیت به راحتی جایگزین و ثابت می شود.

بنابراین، برای جلوگیری از خطر عفونت و هر گونه ناراحتی آتی، به دندانپزشک مراجعه کنید و آن را در اسرع وقت تعمیر کنید. در اینجا مراحلی وجود دارد که باید هنگام تجربه شکستن یا افتادن پیوند کامپوزیت انجام دهید.

با دندانپزشک خود تماس بگیرید

اگر باندینگ دندان شما افتاد یا ترک خورد، باید در اسرع وقت وقت بگیرید و به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشک شما یا باندینگ را تعویض می کند یا آن را تعمیر می کند.

با از بین رفتن پیوند یا بریدگی، برخی از نواحی دندان شما در معرض باکتری قرار می گیرند. بدون محافظت ماندن ناحیه برای مدت طولانی تری باعث عفونت در دندان زیرین می شود.

بر خلاف سایر درمان های ترمیمی که عمدتاً در آزمایشگاه پردازش می شوند، باندینگ کامپوزیت یک ترمیم با روش مستقیم است. این بدان معناست که دندانپزشک بدون نیاز به چندین ویزیت یا کار آزمایشگاهی، دندان ناقص را به طور مستقیم بازسازی، شکل داده و به عملکرد کامل خود باز می گرداند.

ویدئوی زیر به شما نشان می دهد که چگونه دندانپزشک با استفاده از درمان باندینگ دندان بریده شده را تعمیر می کند.

سعی نکنید پیوند شل را از بین ببرید

اگر باندینگ شما شل است و هنوز برخی از قطعات به دندان متصل هستند، سعی نکنید آن را کاملاً جدا کنید. آن را نگه دارید تا زمانی که متخصص دندانپزشکی خود را ببینید. کشیدن یا تلاش برای جدا کردن پیوند شکسته باقی مانده می تواند به دندان شما آسیب برساند و منجر به حساسیت یا درد شود.

دندان های خود را تمیز کنید و از آسیب بیشتر جلوگیری کنید

اگر دندان باند شده کامپوزیت شما افتاده یا به نوعی آسیب دیده است، بهتر است آن ناحیه را تمیز نگه دارید و از جویدن هر چیزی که به آن آسیب بیشتری می رساند خودداری کنید. مطمئن شوید که اطراف آن ناحیه را به آرامی مسواک بزنید تا باکتری ها تجمع نکنند.

این کاری است که می توانید انجام دهید تا زمانی که یک قرار ملاقات تعیین کنید و به دندانپزشک خود اجازه بررسی و رفع مشکل را بدهید.

چگونه از دندان های باند شده خود محافظت کنیم؟

باندینگ کامپوزیت مزایای زیادی دارد. در واقع، این یک روش موثر و مقرون به صرفه است که ممکن است بسته به شرایط و نیاز دندان شما بهترین گزینه باشد. بنابراین، به دندان های باند شده کامپوزیت خود کمک کنید قوی و سالم بمانند.

در اینجا چند نکته اساسی مراقبت برای محافظت از پیوند شما وجود دارد:

  • حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید و روزانه از نخ دندان استفاده کنید. حتما مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و به آرامی و به طور کامل استفاده کنید. حفظ سلامت دهان و دندان با مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن به سلامت دندان ها و لثه ها کمک می کند.
  • به طور خاص در مورد خوردن و گاز گرفتن غذاهای سفت مراقب باشید. از غذاهای بسیار چسبنده، سفت و جویدنی که می توانند به پیوند آسیب برسانند، خودداری کنید.
  • از دندان قروچه و جویدن یخ یا وسایل سفت مانند خودکار خودداری کنید. اگر دندان‌سرو هستید، با دندان‌پزشک خود صحبت کنید تا از محافظ دهان استفاده کنید.
  • برای چک آپ و تمیز کردن حرفه ای دندان ها به طور مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در طی این ویزیت‌ها، دندانپزشک شما دندان‌ها و لثه‌ها و همچنین وضعیت باند کامپوزیت را برای هر گونه ترک یا بریدگی بررسی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *