جامولای متفاوت
دندان باله: مزایا و معایب این دندان مصنوعی پارسیل

دندان باله: مزایا و معایب این دندان مصنوعی پارسیل


اگر دندان های خود را از دست داده اید، مطمئناً به دنبال جایگزینی برای دندان از دست رفته برای حفظ لبخند خود هستید. یک راه حل سریع استفاده از دندان فلیپر است که قابل جابجایی، مقرون به صرفه است و حتی می تواند بسته به نیاز شما به عنوان یک درمان موقت و دائمی عمل کند تا زمانی که تصمیم خود را بگیرید.

دندان فلیپر چیست؟

دندان باله، معروف به پروتز جزئی متحرک اکریلیک، یک نگهدارنده متحرک است که روی فک پایین قرار می گیرد یا در امتداد سقف دهان (کام) با تعدادی دندان مصنوعی متصل به آن قرار می گیرد.

از آنجایی که دندان فلیپر یک پروتز جزئی متحرک است، ممکن است بخواهید بدانید که پروتز پارسیل چیست؟ پروتز پارسیل، همانطور که از نامش پیداست، قسمتی از دهان شما را که دندان ها از بین رفته اند، با دندان مصنوعی و پایه اکریلیک که با رنگ لثه شما مطابقت دارد، می پوشاند. از آنجایی که دندان باله یک پروتز جزئی متحرک است، دندانپزشک یا متخصص پروتز می تواند یک دندان یا تعدادی دندان را برای جایگزینی دندان های از دست رفته طراحی کند.

دندان باله می تواند به شما خدمت کند

  • زمانی که دندان های خود را به دلیل آسیب، کشیدن، حفره ها و پوسیدگی از دست داده اید.
  • به عنوان یک راه حل دائمی برای دندان های از دست رفته شما
  • به عنوان جایگزینی موقت دندان تا تصمیم نهایی شما
  • هر کسی که خواهان لبخندی زیبا با ظاهری آرایشی است
  • هر فردی که خواهان جایگزینی راحت، متحرک و کاربردی است
  • به عنوان یک راه حل موقت قبل از انجام مراحلی مانند ایمپلنت دندان. به عنوان مثال، کودکانی که خیلی جوان هستند یا بزرگسالانی که نیاز به عمل های بیشتری مانند پیوند استخوان دارند. حتی انجام ایمپلنت دندان نیاز به زمان بهبودی دارد، بنابراین دندان فلیپر یک پروتز زیبایی موقت و عملی عالی است که می‌توانید برای پوشاندن شکاف‌ها تا پایان بهبودی از آن استفاده کنید.

فواید دندان باله ای دندان

با یک گزینه پروتز جذاب مانند دندان باله، می توانید از لبخند بهبود یافته ای لذت ببرید که مزایای بسیاری دارد از جمله:

مقرون به صرفه:

دندان باله در میان انواع دیگر پروتزها، دندان مصنوعی ارزانتر است. همچنین در مقایسه با ایمپلنت های دندانی مقرون به صرفه هستند.

بهبود ظاهر و ظاهر طبیعی:

با دندان‌های مصنوعی که دقیقاً هم از نظر رنگ و هم از نظر شکل با دندان‌های طبیعی مشابه هستند، دندان باله‌گر طبیعی به نظر می‌رسد و لبخند و ظاهری زیباتر ارائه می‌دهد. نه تنها جای خالی و دندان های از دست رفته پر می شود، بلکه ظاهری زیبا نیز به دست می آید.

قابل جابجایی و پوشیدن آسان:

دندان فلیپر راحت است. آنها را به راحتی جدا می کنید و هر زمان که بخواهید آن را در دهان خود باز می گردانید. این بدان معناست که در خوردن و جویدن آنچه می خواهید مشکلی ندارید.

پایداری دندان های اطراف:

زمانی که دندانی از دست رفته باشد، دندان های دیگر می توانند به ناحیه بی دندانی (محل از دست رفته دندان از دست رفته) بیفتند. این امر باعث می شود که سایر دندان ها بچرخند و به زوایای غیر طبیعی رشد کنند، در اکلوژن اختلال ایجاد کرده و باعث کمبود فضای کافی در دندان های از دست رفته برای قرار دادن دائمی بعدی دندان می شود. بنابراین، دندان فلیپر برای این نیازها مناسب است.

فرآیند ساخت و ساخت آسان:

به محض اینکه قالب خود را برای ساخت باله به دست آورید، زمان زیادی از شما نمی گیرد. همان روز یا روز بعد، دندانپزشک شما دندان باله ای شما را آماده می کند.

یک گزینه عالی در طول درمان از روش های دندانپزشکی:

بهبودی برخی از روش های دندانپزشکی مانند کشیدن دندان گاهی ممکن است ماه ها طول بکشد. دندان باله‌گر شکاف‌ها را پر می‌کند و روی زخم در حال بهبودی شما از کشیدن دندان یا روش‌هایی مانند پیوند استخوان می‌نشیند. به این ترتیب، شما زمان دارید تا برای یک راه حل دائمی تر و ثابت تر مانند ایمپلنت های دندانی آماده شوید.

آیا می توانم با دندان باله ای غذا بخورم؟

بله، شما می توانید مانند زندگی عادی روزانه خود با دندان باله ای غذا بخورید و بجوید. اما این بدان معنا نیست که شما به شدت گاز می‌گیرید و به شدت جویده می‌شوید. از آنجایی که دندان باله یک نوع پروتز و یک دندان مصنوعی است، نیاز به مراقبت و توجه در خوردن دارد. حتی با یک دندان باله، در مقایسه با زمان هایی که دندانی برای جویدن وجود نداشت، بسیار راحت غذا می خورید.

معایب دندان فلیپر

اگرچه دندان فلیپر مقرون به صرفه است و جایگزینی سریعتر دندان است، معایب و معایبی وجود دارد از جمله:

نظافت و مراقبت:

همانطور که برای هر دندان مصنوعی صادق است، غذاها می توانند بین و زیر دندان باله ای گیر کنند، بنابراین تمیز کردن منظم ضروری است. حتی دندان های طبیعی هم نیاز به مراقبت دارند، اما برای وسایل پروتز توجه شما لازم است. برای داشتن دهانی سالم و اطمینان از باقی ماندن باقیمانده مواد غذایی در اطراف دندان باله ای، نباید فراموش کنید که دندان باله ای خود را تمیز کنید.

ماندگاری:

برخی از دندان‌های فلیپر ارزان‌تر ممکن است از موادی استفاده کنند که بادوام نیستند. مواد با کیفیت پایین می توانند باعث شکستگی و ترک بیشتر شوند. بنابراین، شما باید دندان فلیپر را ترمیم کنید یا یک دندان جدید بسازید.

درد و ناراحتی:

با پوشیدن دندان باله ای برای اولین بار، ممکن است احساس راحتی نکنید. احساس یک جسم خارجی روی دندان ممکن است باعث تحریک و ایجاد شرایط ناراحت کننده شود که باید به آن عادت کنید یا مدتی صبور باشید.

خطرات سلامت دهان و دندان:

دندان باله روی قسمتی از لثه و کام دهان شما قرار می گیرد، بنابراین با لثه ها و همچنین با سایر دندان های مجاور تماس مستقیم دارد. وقتی دندان باله را به طور مرتب تمیز نکنید، خطر بیماری لثه، پوسیدگی دندان و رشد قارچ افزایش می یابد. برای جلوگیری از هر گونه خطری برای سلامت دهان و دندان، باید دندان مصنوعی خود را تمیز و ضدعفونی کنید.

شل کردن و تنظیم مجدد:

اگر دندان باله ای برای مدت طولانی استفاده شود، ممکن است لق شود و در موقعیتی محکم قرار نگیرد که قبلاً دور دندان های موجود شما را می گرفت. دندانپزشک شما باید قطعات دستگاه دندان فلیپر را دوباره تنظیم یا تعمیر کند تا دوباره به خوبی جا بیفتد.

مهمترین مزایا و معایب دندان فلیپر را در جدول زیر می توانید در یک نگاه مشاهده کنید:

طرفداران

  • ارزان تر
  • آماده سازی سریعتر
  • زیبایی شناسی بالا
  • راحت
  • حفظ منطقه از دست رفته

منفی

  • ناراحتی اولیه
  • ممکن است بشکند
  • لثه های ناسالم اگر تمیز نشوند
  • نگهداری
  • بیشتر به عنوان راه حل موقت استفاده می شود

هزینه دندان فلیپر

شما می توانید از یک محدوده قیمت انتظار داشته باشید 300 دلار به 500 دلار برای دندان باله هزینه می تواند متفاوت باشد و به مواد مورد استفاده، تعداد دندان های مصنوعی ساخته شده و عوامل دیگر بستگی دارد. بررسی کنید که آیا طرح بیمه دندانپزشکی بخشی از هزینه ها را پوشش می دهد یا خیر.

دندان باله یک نوع پروتز جزئی است و داشتن پوشش بیمه ای برای دندان مصنوعی می تواند به شما در مدیریت هزینه کمک کند. به خاطر داشته باشید که در صورت لق شدن یا آسیب دیدن دندان باله باید آن را ترمیم یا تنظیم کنید. بنابراین، شما باید هزینه های اضافی پرداخت کنید.

چگونه از دندان باله ای خود مراقبت کنیم؟

از آنجایی که دندان فلیپر نوعی پروتز است و شبیه نگهدارنده است، تمیز کردن آن نیز مانند این وسایل دندانپزشکی است. ممکن است بخواهید برای جزئیات بیشتر نحوه مراقبت از دندان مصنوعی را بخوانید.

مراحل مراقبت و نگهداری زیر را به طور منظم دنبال کنید تا از سلامت دهان و باله ای پایدار اطمینان حاصل کنید:

  • هر شب که می خواهید بخوابید، دندان باله خود را بیرون بیاورید
  • در صورت عدم استفاده از یک لیوان آب سرد برای نگهداری استفاده کنید تا دندان باله را مرطوب نگه دارید و از تاب برداشتن آن جلوگیری کنید
  • دندان باله خود را بعد از هر وعده غذایی زیر آب جاری تمیز کنید. از یک برس دندان مصنوعی، صابون و سایر محلول های پاک کننده ایمن برای ضدعفونی کردن و خلاص شدن از بقایای مواد غذایی استفاده کنید.
  • هر چند وقت یکبار در طول هفته (2 یا 3 بار)، دندان فلیپر را به مدت یک شب در محلول پاک کننده دندان مصنوعی قرار دهید. با این کار رشد قارچ و باکتری روی پروتز دندان خود را از بین می برید.
  • فراموش نکنید که قبل از قرار دادن دندان باله ای، دهان خود را تمیز کرده و سایر دندان ها را مسواک بزنید.
  • از استفاده از آب داغ یا محصولات سفید کننده منزل برای تمیز کردن خودداری کنید زیرا به دستگاه دندانی آسیب می رساند.

جایگزین های دندان باله ای

گزینه های دائمی:

گاهی اوقات، دندانپزشک شما ممکن است یک راه حل دائمی ارائه دهد زیرا به خوبی برای شما مناسب است و لبخند به بهترین شکل ساخته می شود. بنابراین، یک گزینه طولانی تر و بادوام می تواند به خوبی جای دندان های شما را بگیرد.

ایمپلنت دندان: داشتن ایمپلنت دندان با اختلاف پایدارترین و طولانی ترین جایگزینی دندان از دست رفته است. شما فقط باید از بودجه خود فراتر بروید و از کیفیت استخوان کافی برای قرار دادن ایمپلنت در استخوان فک خود برخوردار باشید.

بریج های دندانی: بریج دندان یکی دیگر از گزینه های ثابت است که هم زیبایی و هم کاربردی است. به جای پایه اکریلیک که لثه های شما را لمس می کند، مانند باله، دندان مصنوعی قرار می گیرد و با استفاده از دندان اطراف آن ثابت می شود. دندانپزشکان از روکش روی دندان های مجاور یا ایمپلنت برای لنگر انداختن دندان مصنوعی در بین آن استفاده می کنند که به آن پونتیک می گویند. آنها همچنین می توانند سیمان کنند و از مواد باندینگ برای قرار دادن دندان مصنوعی شما استفاده کنند.

گزینه های موقت:

اگر به دنبال گزینه ای مقرون به صرفه تر در مقایسه با تعمیر دائمی هستید، می توانید پروتزهای پارسیل ثابت را انتخاب کنید که گرانتر از دندان فلیپر است. یا ممکن است روکش های لبخند اسنپ را انتخاب کنید که قیمت پایین تری دارند.

پروتزهای جزئی ثابت: دندان مصنوعی جزئی برای دندان های نیمه از دست رفته استفاده می شود. این پروتزها ثابت هستند و نمی توان آنها را خارج کرد مگر اینکه دندانپزشک آنها را برای شما خارج کند. دندانپزشک/متخصص پروتز شما از چارچوب فلزی، کلاپ یا وسایل دیگر روی دندان ها یا ایمپلنت های سالم باقی مانده شما استفاده می کند تا دندان مصنوعی را محکم کند. بسته به تعداد دندان هایی که نیاز دارید، دندان مصنوعی به شما چسبانده می شود تا ظاهری طبیعی و زیبا به شما بدهد.

لبخند تکان دهنده: لبخند محکم یا روکش‌های DIY گزینه دیگری برای دندان‌های از دست رفته است که دندان‌های شما را می‌پوشاند و نه لثه یا کام مانند پروتزهای مصنوعی. آنها لبخندی زیبا به ارمغان می آورند و برای همه افراد صرف نظر از سن مفید هستند. آنها را روی دندان های طبیعی خود قرار می دهید و شکاف ها، فضاها را می پوشانند و هرگونه تغییر رنگ روی دندان را می پوشانند.

حرف آخر

دندان باله ای یک گزینه مقرون به صرفه و آسان برای ساخت است که پروتز دندانی مناسب و زیبایی است. اکثر مردم این پروتز پارسیل را برای پر کردن شکاف دندان های از دست رفته خود انتخاب می کنند، زیرا هزینه کمتر و قابلیت جابجایی دارد.

دندان فلیپر در ابتدا برای استفاده موقت توصیه می شد، اما بیشتر افراد ممکن است بخواهند بیشتر از آن استفاده کنند تا لبخند خود را حفظ کنند. این به طور گسترده برای بچه ها قبل از اینکه بتوانند ایمپلنت دندان در سنین بعدی دریافت کنند استفاده می شود. این یک روش موقتی محبوب برای پوشاندن شکاف دندان از دست رفته به دلیل کشیدن یا زمانی که باید منتظر بهبودی لثه باشید است. به هر دلیلی، دندانپزشک همیشه می تواند به شما کمک کند تا بهترین درمان را پیدا کنید که مطابق با ترجیحات و شرایط شما باشد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *