جامولای متفاوت
دندان ترک خورده: علائم، انواع و درمان

دندان ترک خورده: علائم، انواع و درمان


اگر دندان ترک خورده را تجربه می کنید، می توانید چنین علائمی از درد هنگام جویدن غذا تا درد و حساسیت زمانی که دندان شما در معرض دمای سرد یا گرم قرار می گیرد داشته باشید. اگر فکر می کنید ممکن است در دندان خود ترک داشته باشید، مهم است که در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. هر چه ترک زودتر تشخیص داده شود، احتمال درمان آن بیشتر است و می توان از گسترش بیشتر آن جلوگیری کرد. در این مقاله با علائم ترک خوردگی دندان، علل آن، انواع ترک هایی که ممکن است در دندان ایجاد شود و اینکه دندانپزشک برای رفع آن چه گزینه های درمانی را توصیه می کند آشنا خواهید شد.

علائم چیست؟

علائم ترک خوردگی دندان بسته به نوع ترک و شدت آن می تواند متفاوت باشد. گاهی اوقات، ممکن است بدون هیچ علامتی وجود داشته باشد و شما حتی متوجه وجود آن نشوید. اما این همیشه درست نیست. علائم اصلی عبارتند از:

  • درد هنگام جویدن یا گاز گرفتن. درد ممکن است بیاید و برود و به ویژه در هنگام جویدن و گاز گرفتن چیزی احساس می شود. می توانید متوجه شوید که وقتی گاز می گیرید و نیش خود را رها می کنید.
  • حساسیت به دمای سرد یا گرم یا شیرینی. بسته به وسعت ترک و اینکه پالپ دندان شما در معرض دید قرار گرفته باشد، ممکن است حساسیت داشته باشید. این احساس گزگز حساسیت ممکن است شبیه یک واکنش عصبی تیز باشد که می تواند با درد ضربان دار همراه باشد. حساسیت زمانی رخ می دهد که شما غذاها و نوشیدنی های سرد یا گرم و همچنین با خوردن شیرینی ها می خورید یا می نوشید.
  • درد متناوب. درد ناشی از ترک خوردگی دندان به سختی یک درد مداوم است. درد می آید و می رود و همانطور که گفتیم با گاز گرفتن یا با گرما یا سرما ایجاد می شود. با این حال، حتی ممکن است این درد متناوب را بدون هیچ گونه محرک یا فشاری روی دندان خود داشته باشید، بسته به میزان آسیب دیدگی پالپ.
  • تورم لثه. تورم لثه علامتی از عفونت زمینه ای در دندان شما است. به دلیل ترک، باکتری ها به پالپ نفوذ کرده اند. پالپ دندان شما عفونی شده است، بنابراین در لثه اطراف دندان آسیب دیده تورم خواهید داشت.

دلایل ترک خوردگی دندان چیست؟

ترک یا شکستگی دندان می تواند نتیجه عوامل خطر بسیاری باشد. آنها ممکن است به طور ناگهانی یا به دلیل ساییدگی و پارگی تدریجی ظاهر شوند. در اینجا دلایل اصلی ترک خوردن دندان وجود دارد:

  • گاز گرفتن غذاهای سفت، یخ یا اجسام سخت
  • عادات دندان قروچه یا دندان قروچه – که فک معمولی فک فک و دندان قروچه در شب است.
  • آسیب های تروماتیک به دهان و دندان ها که می تواند در حین سقوط غیرمنتظره، تصادف رانندگی یا یک فعالیت ورزشی رخ دهد.
  • خوردن یا نوشیدن چیزی بسیار گرم یا سرد که باعث تغییر دمای ناگهانی در دهان و در نتیجه ترک خوردن دندان می شود.
  • سن، که در آن دندان‌ها می‌توانند فرسوده شوند و مینای دندان بیشتر مستعد آسیب می‌شود و منجر به ترک خوردن دندان در افراد مسن می‌شود.

انواع ترک دندان چیست؟

انواع مختلفی از شکستگی ها یا ترک هایی که در دندان ایجاد می شوند وجود دارد. دندانپزشکان معمولاً دندان های ترک خورده را به شرح زیر طبقه بندی می کنند:

خطوط جنون (ترک های خط مو)

اینها ترک های کوچک و کم عمق در مینای خارجی دندان هستند. آنها بدون درد هستند و باعث نگرانی نمی شوند. با این حال، بسته به اندازه آن، ترک می تواند محلی باشد که در آن پلاک تجمع می یابد و منجر به لکه شدن یا پوسیدگی می شود.

معمولاً نیازی به درمان نیست، اما دندانپزشکی زیبایی می تواند ظاهر را بهبود بخشد. دندانپزشک شما می‌تواند با استفاده از درمان‌های رایج مانند باندینگ یا روکش‌های چینی، آن را پاک کند یا نقص را پنهان کند.

دندان ترک خورده

این یک ترک است که به صورت عمودی از سطح جونده به پایین گسترش می یابد. ترک هنوز دندان را تکه تکه نکرده است، اما اگر درمان نشود، می تواند پیشرفت کند.

اگر ترک به خط لثه نرسیده باشد اما روی پالپ تأثیر بگذارد، قابل درمان است. با این حال، اگر ترک به زیر خط لثه و ریشه گسترش یابد، دندان را نمی توان نجات داد و ممکن است نیاز به کشیدن داشته باشد.

شکافتن دندان

هنگامی که دندان ترک خورده به زیر خط لثه کشیده می شود، ممکن است باعث شود دندان به دو قسمت تقسیم شود. این زمانی است که دندان شکافی رخ داده است که اغلب کمتر احتمال دارد دندان را نجات دهد.

اما بسته به اندازه و موقعیت ترک، دندانپزشک شما ممکن است قسمت آسیب دیده دندان را درمان کرده و با درمان ریشه به ترمیم آن کمک کند.

کاسپ شکسته

کاسپ شکسته زمانی است که بخشی از سطح جویدنی (کاسپ) دندان می شکند و تراشه می کند. این ترکی است که بیشتر اوقات در اطراف پرکردگی دندان ایجاد می‌شود که می‌توان آن را با یک پرکننده یا تاج دندان جدید ترمیم کرد.

معمولاً دردی احساس نمی‌کنید زیرا کاسپ شکسته به سختی به پالپ آسیب می‌زند – بافت نرم داخل دندان با اعصاب و عروق خونی.

شکستگی عمودی ریشه

این نوع ترک از زیر خط لثه از ریشه دندان شروع می شود و تا قسمت بالایی دندان گسترش می یابد. ممکن است ابتدا هیچ علامتی نداشته باشد و مورد توجه قرار نگیرد. اما دندان عفونی می تواند علائم عفونت مانند تورم در لثه و استخوان اطراف را ایجاد کند.

چگونه دندان ترک خورده را تعمیر کنیم

درمان ترک خوردگی دندان

دندانپزشک یا اندودنتیست شما درمان را بر اساس نوع، محل و شدت ترک در دندان شما توصیه می کند. درمان دندان ترک خورده می تواند یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

پیوند کامپوزیت

باندینگ کامپوزیت کم تهاجمی ترین و ساده ترین روش درمانی است که در آن دندانپزشک شما با استفاده از رزین کامپوزیت دندان را ترمیم می کند. از مواد کامپوزیت همرنگ دندان برای پرکردن و آب بندی ترک استفاده می شود. علاوه بر این، اگر قسمتی از دندان بریده شده و شکسته شود، باند کامپوزیت آن را پر کرده و به عملکرد طبیعی بازمی‌گرداند.

تاج پادشاهی

یک روکش دندان را می توان روی دندان ترک خورده قرار داد تا از آن محافظت کند. آنها از مواد مستحکمی مانند چینی یا فلز ساخته شده اند که به شما امکان می دهد حداکثر محافظت را روی دندان ترک خورده یا بریده شده ارائه دهید.

پروسه گرفتن تاج می تواند چند هفته طول بکشد. دندانپزشک شما باید ابتدا دندان شما را آماده کند و از دندان های شما قالب بگیرد تا آن را به آزمایشگاه دندانپزشکی که تاج سفارشی شما در آنجا ساخته می شود بفرستد. این همه در قرار اولیه انجام می شود.

سپس 2 تا 3 هفته صبر کنید تا تاج برای قرار دادن آماده شود. در نوبت دوم، دندانپزشک تاج را روی دندان شما سیمان می کند.

روکش ها

روکش یک پوشش نازک و دندان مانند است که به سطح جلویی دندانی که دارای ایراداتی روی آن است متصل می شود. روکش های چینی یک گزینه آرایشی برای زمانی است که ترک جزئی باشد و فقط روی دندان های جلویی قابل مشاهده باشد.

بنابراین، اگر از نظر زیبایی در مورد ظاهر خود نگران هستید، ونیرهای چینی دارای ویژگی مقاوم در برابر لک و ظاهری طبیعی هستند تا لبخندی زیبا را به شما هدیه دهند که سال ها ماندگاری دارد.

عصب کشی

اگر ترک به داخل پالپ دندان شما کشیده شود، دندانپزشک یا متخصص ریشه دندان باید برای جلوگیری از ضعیف شدن و بدتر شدن بیشتر دندان، عمل ریشه دندان را انجام دهد.

کانال ریشه شامل برداشتن پالپ آسیب دیده است. این یک روش ضروری برای پاکسازی دندان شما از عفونت و جلوگیری از مشکلات جدی دندان مانند آبسه دندان است. سپس دندانپزشک شما به احتمال زیاد روی دندان را با روکش کلاهک می‌کند یا آن را با پر کردن ترمیم می‌کند.

استخراج

در نهایت، اگر دندان شما به حدی شکسته است که نمی توان آن را نجات داد، برداشتن آن تنها گزینه است. دندانپزشک شما دندان را می کشد، اجازه می دهد ناحیه بهبود یابد و در صورت تمایل یک ایمپلنت دندانی قرار می دهد. ایمپلنت ها مادام العمر ماندگار هستند و به بهبود سلامت دهان و دندان شما کمک زیادی می کنند.

نتیجه

پس از آسیب دیدگی دندان ضروری است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در صورت عدم درمان، ترک ها می توانند منجر به مشکلات جدی دندانی شوند. شکستگی بیشتر، عفونت و در نهایت از دست دادن دندان همگی پیامدهای احتمالی هستند.

به خاطر داشته باشید که برای محافظت از دندان ها در برابر پوسیدگی، پوسیدگی و البته ترک، یک تمرین بهداشتی خوب داشته باشید. اگر چه دندان ترک خورده یک مشکل رایج دندانی است، اما می توانید در وهله اول از بروز آن جلوگیری کنید. با اجتناب از خوردن غذاهای سفت، کاهش مصرف شیرینی جات، و اگر دندان ساینده هستید، با استفاده از محافظ دهان، مطمئن شوید که لبخند و دندان های شما سالم تر و ایمن تر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *