جامولای متفاوت
عقب نشینی لثه: علامت یک مشکل جدی تر است

عقب نشینی لثه: علامت یک مشکل جدی تر است

عقب‌رفتگی لثه‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که لثه‌های شما فرسوده شوند یا از اطراف دندان‌ها عقب‌نشینی کنند و در نتیجه بیشتر دندان‌ها یا ریشه‌های دندان شما نمایان شود. وقتی لثه‌ها عقب می‌روند، دندان‌ها بیشتر در معرض خطر پوسیدگی و حساسیت هستند.

بهداشت نامناسب دهان و دندان دلیل اصلی تحلیل رفتن لثه است. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان با بیماری های پریودنتال همراه است و علامت هشدار دهنده ای از یک مشکل اساسی است. عقب نشینی لثه علامت شایع پریودنتیت است که نیاز به درمان حرفه ای دارد. در میان دیگر علل عقب‌رفتگی لثه، مسواک زدن تهاجمی یک عامل خطر قابل توجه است. مسواک زدن سخت یا مسواک زدن بیش از حد می تواند باعث آسیب به دندان ها و بافت های لثه شود.

به طور معمول، لثه ها 1 میلی متر بالاتر از محل اتصال سیمان را می پوشانند. مینای دندان از قسمت بالایی دندان محافظت می کند و سیمان قسمت تحتانی یا ریشه دندان را می پوشاند. ناحیه ای که مینا و سمنتوم در خط لثه قرار دارد، محل اتصال سیمان مینا نامیده می شود. هنگامی که لثه ها کوچک می شوند، سمنتوم یا ریشه دندان ها نمایان می شود. این وضعیت دندان ها را در برابر پوسیدگی و محرک های حساسیت بسیار مستعد می کند.

تحلیل لثه معمولاً افراد بالای 30 سال را تحت تأثیر قرار می دهد، اما بسته به بیماری های پریودنتال یا به دلیل ضربه به لثه، عقب نشینی لثه می تواند جمعیت جوان تر را نیز هدف قرار دهد. قبل از بدتر شدن باید به دنبال درمان باشید. عقب رفتن لثه غیرقابل برگشت است اما با درمان و پیشگیری اولیه، دندانپزشک شما همه چیز را تحت کنترل خواهد گرفت.

علائم عقب نشینی لثه چیست؟

عقب‌رفتگی لثه‌ها می‌تواند مورد توجه قرار نگیرد، زیرا این روند تدریجی است. اما هنگامی که به دندانپزشک خود مراجعه کنید، آنها متوجه خواهند شد که آیا لثه شما عقب رفته است یا خیر. برخی از علائم و نشانه‌ها مستقیماً با عقب‌رفتگی لثه‌ها مرتبط هستند، مانند:

  • لثه ها فرسوده شده اند و دندان ها بلندتر از حد معمول به نظر می رسند.
  • نمایان شدن ریشه دندان که نشان می دهد ریشه دندان یا دندان ها نمایان است و حساسیت دندان، پوسیدگی ریشه و سایر مشکلات قابل احساس و تشخیص است.
  • لثه های زخم، متورم و خونریزی. داشتن لثه های زخم، متورم و خونریزی از علائم بارز التهاب لثه است که مرحله اولیه بیماری لثه است. پس‌رفتگی لثه‌ها ممکن است در این مرحله خفیف‌تر باشد، بنابراین درمان‌ها نه تنها از پیشرفت بیشتر بیماری لثه جلوگیری می‌کنند، بلکه خطرات بیشتر عقب‌رفتگی لثه‌ها را زودتر کاهش می‌دهند.
  • لق شدن دندان/دندان. یکی از علائم پریودنتیت عقب نشینی لثه است. این بیماری جدی لثه که شامل عفونت باکتریایی و تشکیل پاکت پریودنتال می شود، منجر به آسیب های شدید به استخوان و بافت های نگهدارنده دندان می شود.

چه چیزی باعث عقب نشینی لثه می شود؟

یکی از شایع ترین علل تحلیل رفتن لثه، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. پلاک‌هایی که به دندان‌ها و باکتری‌های میزبان می‌چسبند، روی سطح دندان‌ها جمع می‌شوند و امکان رشد بیش از حد عفونت‌های باکتریایی را فراهم می‌کنند. بنابراین، دندان ها باید هر روز از هرگونه باقیمانده مواد غذایی و پلاک تمیز شوند. مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن به شما کمک می کند پلاک را از بین ببرید و از پوسیدگی دندان یا مشکلات لثه جلوگیری کنید.

افرادی که سلامت دهان و دندان ضعیفی دارند، سلامت خود را در معرض خطر بیماری های پریودنتال قرار می دهند. بهداشت ضعیف دهان و دندان عامل خطر اصلی التهاب لثه یا التهاب لثه است. در صورت عدم درمان، تجمع پلاک روی دندان ها به زیر خط لثه نفوذ می کند. لثه های شما از دندان ها جدا می شوند و پاکت پریودنتال یا شکاف هایی که عفونت های باکتریایی میزبان ایجاد می شود. این زمانی است که پریودنتیت رخ داده است و تحلیل لثه تنها یک پیامد جدی است.

سایر عوامل خطر اصلی برای عقب نشینی لثه عبارتند از:

مسواک زدن تهاجمی.
مسواک زدن بیش از حد یا تمیز کردن شدید دندان ها باعث آسیب به دندان ها و لثه ها می شود. با شستشوی خشن، نیروی بیش از حد یا حتی برس های سفت، مینای دندان را از بین می برد و باعث عقب نشینی لثه ها می شود.
استعمال دخانیات و تنباکو.
سیگار کشیدن و استفاده از تنباکو کیفیت لثه را تغییر می دهد و خطرات متعدد دیگری برای سلامت دهان و دندان دارد. تنباکو جریان خون را برای رسیدن به بافت های لثه محدود می کند. لثه ها مواد مغذی را دریافت نمی کنند و خراب می شوند. این ترکیب با بیوفیلم پلاک، افراد سیگاری را مستعد ابتلا به بیماری های پریودنتال و تحلیل لثه نسبت به افراد غیر سیگاری می کند.
موقعیت غیر طبیعی دندان ها.
گاهی اوقات لثه ها می توانند نازک تر از حد طبیعی باشند به دلیل موقعیت نامناسب، پیچ خورده و نامنظم دندان ها. این باعث می شود لثه ها حساس شوند و عقب نشینی لثه یک مشکل محتمل است.
دندان قروچه.
بارها و فشارهای بیش از حد روی دندان ها یکی دیگر از دلایل تحلیل رفتن لثه است. افرادی که به طور مداوم دندان های خود را به هم فشار می دهند یا عادت به دندان قروچه در طول خواب دارند (براکسیسم) احتمالاً دچار عقب نشینی لثه می شوند.
تغییرات هورمونی.
در طول چرخه های زندگی خاص مانند بلوغ، بارداری و یائسگی، بدن انسان تحت تغییرات هورمونی قرار می گیرد. این نوسانات بر لثه ها و به طور کلی سلامت دهان و دندان تأثیر می گذارد. بنابراین خطر ابتلا به ژنژیویت پیشرفته و عقب نشینی لثه زیاد است.
سوراخ کردن لب یا زبان.
سوراخ کردن لب یا زبان باعث مالش مداوم بافت لثه می شود. این زیورآلات دهانی باعث ایجاد مشکلاتی در سلامت دهان و دندان می شود و تحلیل لثه یکی از پیامدهای منفی آن است.

چگونه از رکود لثه جلوگیری کنیم

بهداشت خوب دهان و دندان بهترین نکته پیشگیری است که می توانید با انجام برخی کارهای ساده در خانه انجام دهید. دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید و روزانه از نخ دندان استفاده کنید. به این ترتیب پلاک های دندانی را از بین می برید و از آسیب های مضر ناشی از تجمع پلاک جلوگیری می کنید. هنگامی که پلاک روزانه برداشته می شود، فرصتی برای رسوب جرم (حساب، پلاک سخت شده است که تارتار نیز نامیده می شود) روی دندان ها ایجاد نمی شود.

برای جلوگیری از صدمه به لثه ها و دندان ها، استفاده از مسواک با موهای نرم و استفاده از مسواک های نرم بسیار مهم است. مسواک های برقی را امتحان کنید زیرا این کار تمیز کردن دندان های شما را بسیار آسان می کند. فراموش نکنید که به کودک خود مسواک زدن را به آرامی آموزش دهید. مسواک زدن تهاجمی مخصوصاً در کودکان به دلیل بافت ظریف لثه باعث آسیب به بافت نرم می شود.

اگر شما یک دندان آسیاب هستید، دندانپزشک می تواند به شما توصیه کند از محافظ دهان (نگهبان شب) استفاده کنید. می تواند از احتمال عقب رفتن لثه های ناشی از ضربه ناشی از فشار بیش از حد جلوگیری کند.

برای کسانی که نیاز به ارتودنسی دارند، دندانپزشک شما ممکن است علت عقب‌رفتگی لثه‌ها را در دندان‌های نامرتب و نامرتب پیدا کند. برای رفع موقعیت دندان ها و ناهماهنگی های فک، دندانپزشک شما می تواند شما را برای یک دوره برنامه ریزی شده از درمان ارتودنسی به متخصص ارتودنسی ارجاع دهد.

شاید برخی از عادات سبک زندگی در عین رعایت اقدامات بهداشتی دهان و دندان، لثه ها و دندان های سالم تری را تضمین کنند. اگر می‌خواهید لثه‌هایتان در برابر فعالیت باکتری‌ها یا دندان‌هایتان در برابر پوسیدگی ایمن باشند، باید مصرف قند را محدود کنید، سیگار را ترک کنید و از سایر محصولات تنباکو دوری کنید.

همیشه به خاطر داشته باشید که بیماری های لثه چه در ژنژیویت خفیف تر و چه در پریودنتیت بسیار پیشرفته باید فوراً درمان شوند. ممکن است ندانید که به بیماری لثه مبتلا هستید، اما معاینه معمول دندانپزشکی بهترین راه برای اطمینان از معاینه دهان و دندان شما از نظر علائم و نشانه های احتمالی است.

راه های درمان عقب نشینی لثه چیست؟

برای درمان تحلیل لثه، ابتدا دندانپزشکان سعی می کنند از پیشرفت بیشتر بیماری ها و علائم جلوگیری کنند.

هدف دندانپزشک شما ارائه یک برنامه بهداشت دهان و دندان به عنوان پیشگیری است. آنها می توانند تمیز کردن عمیق را انجام دهند که شامل یک سری فرآیند حذف پلاک است. این کار را می توان با جرم گیری دندان ها برای از بین بردن پلاک یا جرم از سطح دندان ها و زیر خط لثه انجام داد. دندانپزشکان می توانند روت پلنینگ را انجام دهند که در آن ریشه دندان های در معرض دید صاف می شود تا از رشد باکتری ها جلوگیری شود و تجمع پلاک کاهش یابد.

در عقب‌رفتگی لثه، پوسیدگی ریشه و حساسیت بیش از حد عاج (حساسیت دندان‌ها) یکی از شایع‌ترین عوارض است. این به دلیل ریشه های باز است، بنابراین دندانپزشکان ممکن است فلورایدتراپی یا دهانشویه های فلوراید را برای تقویت دندان ها و ریشه های دندانی که مستعد پوسیدگی ریشه هستند توصیه کنند.

دندانپزشک شما می تواند دندان های آسیب دیده را با باندینگ دندانی ترمیم کند، جایی که مواد رزین کامپوزیت روی دندان های فرسوده اعمال می شود. این روش زیبایی و ظاهری زیبایی را به ظاهر شما باز می گرداند.

در نهایت، دندانپزشک یا پریودنتیست (دندانپزشکان متخصص در درمان بیماری های پریودنتال) می توانند به روش های جراحی برای درمان تحلیل لثه متوسل شوند. جراحی پیوند لثه درمان انتخابی است. در این روش، بافت‌های لثه از یک اهداکننده یا از ناحیه سالم‌تر خود بیمار در دهان (مثلاً سقف دهان) گرفته می‌شود و با جراحی در محل لثه‌های در حال عقب‌نشینی قرار داده می‌شود. این برای جایگزینی بافت های از دست رفته لثه و کمک به بازسازی لثه است.

در اینجا برخی از سوالات متداول در مورد لثه های عقب رفته وجود دارد

آیا عقب نشینی لثه می تواند باعث حساسیت دندان ها شود؟

پاسخ این است که بله، عقب نشینی لثه علت اصلی دندان های حساس است.
زمانی که لثه ها شروع به عقب رفتن می کنند، ریشه دندان ها نمایان می شود. سیمان لایه ای نازک تر از مینای دندان است که قسمت ریشه دندان را می پوشاند. با گذشت زمان، پوسیدگی دندان، سیمان و مینای دندان را از بین می برد. این منجر به قرار گرفتن عاج زیرین در معرض هر محرکی در دهان می شود. عاج قسمت نرمتر دندانها از جمله توبولهای ریز عاجی است. تغییرات دمایی ناشی از نوشیدنی ها/غذاهای سرد و گرم و فعالیت باکتری ها به راحتی به اعصاب دندانی داخل دندان منتقل می شود. بنابراین، شما احساس درد و حساسیت تیز و تیراندازی در دندان های خود خواهید داشت.

آیا افزایش سن باعث عقب نشینی لثه می شود؟

افزایش سن به طور مستقیم باعث تحلیل لثه نمی شود. دلیل شایع بودن عقب‌رفتگی لثه در جمعیت پیر این است که آسیب شروع به رشد و انباشته شدن در اضافه کاری می‌کند. بهداشت ضعیف دهان و دندان، مسواک زدن بدون مسواک زدن روزانه یا مسواک زدن نامناسب منجر به شکست در حذف پلاک شده است. این شرایط در سنین بعد شروع به تأثیر بر سلامت دهان و آسیب های مضر زیادی می کند.
عقب‌رفتن لثه‌ها می‌تواند نشانه‌ای برای بیماری‌های لثه (لثه و پریودنتیت) باشد. علائم و نشانه های این بیماری های پریودنتال را می توان در سنین پایین تر یافت. با افزایش سن، علائم بسیار جدی مانند عقب نشینی لثه ها یکی یکی ظاهر می شوند. مراجعه به دندانپزشک و مراقبت از دندان در مراحل اولیه بیماری های لثه بسیار مهم است. این عارضه نه تنها تحلیل لثه را تشدید می کند، بلکه آسیب های جدی تری به استخوان و بافت هایی که دندان ها را در جای خود نگه می دارند، می کند.

آیا عقب‌رفتگی لثه می‌تواند دوباره رشد کند؟

خیر، لثه های عقب رفته دوباره رشد نمی کنند. هنگامی که لثه ها شروع به عقب رفتن می کنند، آسیب غیر قابل برگشت است. هدف در وهله اول مهار و کنترل رکود لثه است. دندانپزشک یا متخصص دندان‌پزشکی می‌تواند به بازسازی بافت لثه از طریق عمل‌های جراحی مانند پیوند لثه کمک کند. در اینجا، بافت لثه یا کام دهان به ناحیه عقب‌رفته لثه پیوند زده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *