جامولای متفاوت
علل و درمان التهاب لثه چیست؟

علل و درمان التهاب لثه چیست؟

التهاب لثه چیست؟

ژنژیویت (بیماری لثه) یک اصطلاح پزشکی است که به التهاب لثه (لثه) اشاره دارد که منجر به مشکلات لثه قرمز، متورم و خونریزی می شود. ژنژیویت مرحله خفیف و اولیه بیماری لثه یا بیماری های پریودنتال است. اگر درمان نشود، به بیماری لثه بسیار جدی به نام پریودنتیت تبدیل می شود که منجر به از دست دادن دندان می شود.

بهداشت ضعیف دهان و دندان شایع ترین علت التهاب لثه است. اگر روزی دو بار مسواک بزنید، روزانه نخ دندان بکشید و دندان های خود را به طور مرتب توسط دندانپزشک معاینه کنید، از التهاب لثه پیشگیری کرده و حتی از پیشرفت این نوع بیماری لثه جلوگیری می کنید.

علائم و نشانه های ژنژیویت چیست؟

ژنژیویت می تواند مزمن یا حاد باشد و التهاب می تواند در خط حاشیه لثه، بافت های لثه بین دندانی (ژنژیویت پاپیلاری) یا در نواحی چسبیده لثه ظاهر شود. اگر می خواهید بدانید التهاب لثه چگونه است، به دنبال علائم و نشانه های زیر باشید:

  • لثه های قرمز و دردناک اطراف دندان ها
  • التهاب (تورم) در لثه
  • لثه هایی که به راحتی می توانند با هر تحریکی خونریزی کنند (که ممکن است در حین مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن متوجه آن شوید)
  • لثه های پف کرده که به عنوان هیپرپلازی لثه شناخته می شود
  • پلاک دندانی که بیوفیلم چسبنده روی دندان ها و باکتری های میزبان است
  • درد و حساسیت در لثه های شما
  • بوی بد دهان (هالیتوزیس)
  • عقب رفتن لثه که ریشه دندان را آشکار می کند. به طور معمول، لثه‌ها دور دندان‌ها محکم هستند، اما در موارد جدی بیماری پریودنتال، لثه‌ها از دندان‌ها دور می‌شوند.
  • لق شدن دندان ها

چه چیزی باعث التهاب لثه می شود؟

بهداشت ضعیف دهان علت اصلی التهاب لثه است زیرا منجر به ایجاد پلاک از روی دندان می شود. پلاک یک لایه لایه ای است که به دندان ها می چسبد و میزبان باکتری ها است. در حالی که در حال خوردن یا نوشیدن هستید، باکتری های موجود در پلاک از قند در رژیم غذایی شما تغذیه می کنند و بنابراین به رشد خود ادامه می دهند. اگر پلاک انباشته شده روزانه حذف نشود، سپس به جرم (تارتار) سخت می شود. این پلاک سطح دندان ها به ویژه فضای بین دندان ها و لثه (خط لثه)، فضاهای بین دندانی و تقریباً هر قسمت از دندان ها را که دسترسی به آن ها سخت است را اشغال می کند.

پلاک های پاک نشده باعث پوسیدگی دندان و التهاب در بافت های اطراف لثه اطراف دندان می شود. این زمانی است که التهاب لثه همراه با تورم، قرمزی و تغییر در فرم و بافت لثه شروع می شود.

ژنژیویت درمان نشده سپس به پریودنتیت می رسد، جایی که پاکت های عفونت در بافت های زیرین لثه تشکیل می شود، لثه عقب می رود، ساختار استخوانی پشتیبان لثه تحت تاثیر قرار می گیرد و در نهایت از دست دادن دندان رخ می دهد. دانستن علل و اقدام سریع برای پیشگیری یا درمان التهاب لثه مهم است.

علل عمده ژنژیویت عبارتند از:

مراقبت ضعیف از دهان.
عدم رعایت بهداشت دهان و دندان مضرترین عامل خطر برای ایجاد ورم لثه است. دو بار در روز مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه بهترین راه برای جلوگیری از تجمع پلاک است. تمیز کردن نادرست خطوط لثه و ایجاد پلاک برای جلوگیری از فضای بین لثه ها خطر بزرگتری است که باید از آن آگاه باشید.
استعمال دخانیات/ استعمال دخانیات.
عادات سیگار کشیدن و استفاده از محصولات تنباکو، مانند جویدن تنباکو، از عوامل موثر در بیماری های پریودنتال از جمله التهاب لثه است.
فشار.
استرس بر واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به عفونت ها و بیماری ها تأثیر می گذارد. این شامل عفونت در دهان مانند التهاب لثه است. استرس همچنین به طور مستقیم باعث برخی از انواع التهاب لثه مانند ژنژیویت اولسراتیو نکروزان می شود.
کمبودهای تغذیه ای.
کمبود ویتامین C یکی از دلایل قابل توجه ابتلا به التهاب لثه است.
داروهای خاص.
داروهایی مانند داروهای ضد تشنج فنی توئین (دیلانتین)، داروهای مسدودکننده کانال کلسیم، قرص های ضد بارداری و داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی به عنوان عوامل خطر برای بیماری ژنژیویت نشان داده شده اند.
تغییرات هورمونی.
تغییرات هورمونی در دوران بارداری، بلوغ و یائسگی یا استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی از دیگر علل التهاب لثه است.
وسایل دندانپزشکی غیربهداشتی و نامناسب.
اگر از وسایل دندانپزشکی متحرک استفاده می کنید، باید آنها را مرتب تمیز کنید. اگر دستگاه دندانپزشکی شما به خوبی جا نمی‌شود، تمیز نشده و طبق توصیه‌ها خارج نشود، خطر رشد قارچی و عفونت‌هایی مانند استوماتیت دندان مصنوعی افزایش می‌یابد. این سطح از عفونت عامل خطر موثر برای ژنژیویت خواهد بود.

علل دیگر ژنژیویت هستند:

  • تنفس دهانی
  • دهان خشک
  • دیابت
  • بیماری های نقص ایمنی مانند HIV
  • ژنتیک و عوامل ارثی
  • سالخورده
  • ترمیم های فرسوده یا ترک خورده (مانند پر کردن شکسته)
  • عفونت های ویروسی

ژنژیویت چگونه تشخیص داده می شود؟

دندانپزشک شما می تواند با توجه به موارد زیر تشخیص دهد که آیا ژنژیویت دارید یا خیر.

  • سوال پرسیدن و بررسی سابقه پزشکی
    • که به دندانپزشک شما اجازه می دهد تا در مورد سایر علائم و نشانه ها، مدت زمان، داروهای مورد استفاده و سایر شرایط از قبل موجود بداند.
  • علائم شما که وجود دارد
    • که به دندانپزشک شما کمک می کند تجمع پلاک، التهاب، خونریزی در پروب و اندازه گیری پاکت عمیق تر اطراف لثه و دندان را بررسی کند. این معاینات فیزیکی روش های اصلی هستند که دندانپزشک شما می تواند برای تشخیص ژنژیویت انجام دهد.
  • اشعه ایکس
    • که نشان می دهد بافت های زیرین لثه عفونی یا امکان تشکیل پاکت در اطراف استخوان های نگهدارنده که می توانند تحت تأثیر قرار گیرند.

پس از تشخیص ژنژیویت، دندانپزشک شما برای بهترین درمان برنامه ریزی می کند. ممکن است به یک پریودنتیست ارجاع داده شوید، دندانپزشک متخصص در درمان بیماری های پریودنتال (بیماری های لثه)، بسته به سطح التهاب لثه یا دشواری درمان.

درمان های التهاب لثه چیست؟

بهترین درمان، بهداشت دهان و دندان است. ممکن است ساده به نظر برسد اما اولویت دندانپزشک شما برای درمان التهاب لثه همیشه حفظ سلامت دهان و دندان و از بین بردن پلاک روی دندان است.

بر اساس شرایط ژنژیویت، درمان ها متفاوت است. التهاب لثه شما ممکن است در مراحل اولیه باشد، که کار را آسان تر می کند. اما در موارد شدید، دندانپزشک شما گزینه های بیشتری را امتحان می کند. در اینجا گزینه های درمانی برای ژنژیویت وجود دارد:

تمیز کردن حرفه ای دندان:
دندانپزشک شما یک قرار ملاقات برای اندازه گیری کنترل پلاک ترتیب می دهد. آنها می توانند اجرا کنند:

  • جرم گیری دندان برای از بین بردن جرم و جرم (تارتار) از سطح دندان (فوق لثه)
  • برنامه ریزی ریشه برای حذف پلاک و جرم انباشته شده از سطح ریشه (زیر لثه)
  • فلورایدتراپی یا استفاده از وارنیش فلوراید روی دندان به منظور تقویت دندان و کمک به بازسازی مینای دندان
جایگزینی یا ترمیم ترمیم دندان:
اگر پرکردگی، روکش و سایر شکل‌های ترمیم دندان گم، شکسته و فرسوده شده باشد، برای جلوگیری از عفونت و آسیب بیشتر به دندان‌ها و لثه‌ها، رفع می‌شود.
تجویز داروها:
برای درمان التهاب لثه، گاهی اوقات دندانپزشکان متوجه می شوند که به دلیل افزایش خطر التهاب و عفونت، بهداشت دهان کافی نیست. بنابراین، دندانپزشک شما می تواند تجویز کند:

  • آنتی بیوتیک ها برای مبارزه با باکتری ها و عفونت ها و زمانی که پیشرفت التهاب لثه محتمل است و به نظر می رسد که عود می کند
  • داروهای ضد قارچ موضعی که رشد قارچ را از بین می برد
  • دهانشویه های ضد عفونی کننده/آنتی باکتریال سعی کنید در خانه به عنوان مکملی برای اقدامات روزانه بهداشت دهان و دندان امتحان کنید. این دهانشویه های ضد عفونی کننده آنهایی هستند که حاوی کلرهگزیدین یا ترکیبات اسانس هستند
انجام اعمال جراحی:
در صورت شدید التهاب لثه یا بیماری های پیشرفته پریودنتال (پریودنتیت)، دندانپزشک شما می تواند عمل جراحی را توصیه کند. دندانپزشک یا پریودنتیست می تواند موارد زیر را امتحان کند:

  • برداشتن جراحی (ژنژیوکتومی) برای برداشتن بافت های لثه بیش از حد و آسیب دیده
  • پیوند استخوان و لثه که در آن دندانپزشک یا پریودنتیست کمک می کند تا لثه ها یا بافت های استخوانی آسیب دیده از طریق پیوند لثه یا پیوند استخوان بازسازی شوند.
لیزر درمانی:
استفاده از لیزر در دندانپزشکی اهداف زیادی دارد. به عنوان مثال، در عمل جراحی برای درمان ژنژیویت (بیماری لثه)، لیزر درمانی به دندانپزشک اجازه می دهد تا بافت های لثه آسیب دیده را راحت تر از بین ببرد.

چگونه از ژنژیویت (بیماری لثه) پیشگیری کنیم؟

  • دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید
  • هر روز نخ دندان بکشید
  • از خمیر دندان حاوی فلوراید برای مبارزه با پلاک و کمک به تقویت دندان استفاده کنید
  • مصرف شکر را محدود کنید و رژیم غذایی و سبک زندگی سالم تری را امتحان کنید
  • ترک سیگار
  • استرس خود را مدیریت کنید

و در نهایت فراموش نکنید که به طور مرتب به بهترین کلینیک دندانپزشکی شهرک غرب مراجعه کنید یا در صورت مشاهده هرگونه تغییر در لثه یا وجود عوامل خطر مانند بوی بد دهان، قرمزی، تورم، حساسیت لثه، داروهایی که مصرف می کنید و سایر شرایط. این به دندانپزشکان اجازه می دهد تا آزمایشات و معاینات لازم را انجام دهند. سپس می توانند التهاب لثه را به راحتی درمان کنند یا پیشرفت بیماری لثه را معکوس کنند.

سوالات متداول (FAQ) در مورد ژنژیویت:

بهترین راه برای پیشگیری از التهاب لثه چیست؟

بهترین راه پیشگیری از طریق سلامت دهان و دندان است. پلاک عامل شماره یک التهاب لثه است، بنابراین اگر دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان را با دقت بین دندان های خود بکشید، اجازه نمی دهید پلاک های باکتریایی باعث التهاب و عفونت شوند.

بهترین دهانشویه برای التهاب لثه چیست؟

دهانشویه های کلرهگزیدین و دهانشویه های حاوی اسانس به عنوان بهترین درمان های ضد التهاب لثه توسط دندانپزشکان معرفی شده اند.

ژنژیویت چقدر شایع است و چه کسانی به آن مبتلا می شوند؟

ژنژیویت یک بیماری التهابی لثه است که می تواند هر فردی را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است در دوران کودکی خود را به صورت التهاب لثه خفیف نشان دهد و با افزایش سن تشدید شود. این به دلیل تجمع پلاک ایجاد می شود، اما سایر اشکال غیر پلاکی لثه نیز وجود دارد. افرادی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند و میزان تجمع پلاک زیاد است قربانیان اولیه هستند. همچنین، رژیم غذایی نامناسب یا نامناسب (مثلاً رژیم های غذایی پر قند)، عادات سیگار کشیدن، تغییرات هورمونی (مثلاً بارداری، بلوغ)، تنفس دهانی، اختلالات بزاق، اختلالات سیستم ایمنی و بیماری های زمینه ای، همگی عوامل خطری هستند که افراد را مستعد ابتلا به التهاب لثه می کنند.

آیا التهاب لثه از بین می رود؟

ژنژیویت به روش های حرفه ای تمیز کردن دندان برای اعمال فرآیند حذف پلاک نیاز دارد. جرم گیری دندان ها برای پاک کردن پلاک و جرم و طراحی ریشه از راه های رایج برداشتن پلاک از سطح دندان ها و نواحی ریشه هستند. پس از آن، همه چیز به اقدامات بهداشت دهان و دندان شما در خانه می رسد. شما باید با مسواک زدن روزانه با خمیر دندان حاوی فلوراید و نخ دندان به تمیز کردن دندان ها و دهان خود ادامه دهید. در صورت توصیه، استفاده از دهانشویه های ضد عفونی کننده برای کاهش التهاب و تحریک، راه مفیدی برای از بین بردن فعالیت باکتریایی ژنژیویت است.

آیا التهاب لثه جدی است؟

بله همینطور است و نیاز به درمان دارد. ژنژیویت در واقع نام التهاب لثه اطراف دندان است. اگر درمان نشود، التهاب لثه بدتر می شود و به پریودنتیت تبدیل می شود که آسیب های جدی به ساختار لثه بیشتری وارد می کند. پاکت های عفونت در بافت های زیرین لثه تشکیل می شود، رباط پریودنتال و سایر استخوان های حمایت کننده عفونی می شوند. این وضعیت منجر به از دست دادن دندان می شود.

بهترین کلینیک دندانپزشکی شهرک غرب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *