جامولای متفاوت
دندان های حساس: علل چیست و چه درمان هایی وجود دارد

دندان های حساس: علل چیست و چه درمان هایی وجود دارد

هنگامی که بخشی از مینای دندان را به دلیل حفره ها، پوسیدگی، جراحات، مصرف طولانی رژیم های غذایی سرشار از قند و/یا اسید یا بسیاری از خطرات دیگر از دست می دهید، در واقع یک پوشش معدنی سخت و ضروری دندان خود را از دست می دهید.

این از دست دادن مینای دندان باعث می شود که عاج (لایه زیرین) آسیب پذیر باشد و در برابر خطرات خارجی بسیار در دسترس باشد. سپس به انتقال درد و احساس ناراحتی مداوم می رسیم. پالپ دندان که بافت نرم هسته داخل دندان است، حاوی عصب دندانی است و به این محرک های بیرونی تغییرات دمایی سرد و گرم یا فعالیت باکتری ها روی دندان و دهان پاسخ می دهد.

چرا دندان های من حساس هستند و چگونه آن را متوقف کنیم؟

آیا تا به حال بعد از نوشیدن یا خوردن چیزی سرد یا گرم مانند لقمه بستنی احساس درد و ناراحتی کرده اید؟ وقتی دندان‌های حساسی دارید، احتمالاً حتی تنفس هوای سرد نیز می‌تواند باعث ایجاد درد خفیف در دندان‌ها شود. خوب، حساسیت دندان می تواند نتیجه حفره، ترک یا آسیب دندان، ضعیف شدن مینای دندان یا نمایان شدن ریشه دندان، پرکردگی فرسوده یا تعدادی از عوامل دیگر باشد. حساسیت دندان‌ها می‌تواند خود را به‌عنوان درد موقتی تیز نشان دهد یا عودکننده باشد و احساس درد گذرا یا احساس ناراحتی در شما ایجاد کند. اگر ریشه‌ها و علل حساسیت دندان‌های خود را بدانید، به شما کمک می‌کند تا علت بروز آن را بهتر درک کنید و راهی برای توقف و رفع حساسیت دندان‌ها راحت‌تر پیدا کنید.

حساسیت دندان چیست؟

حساسیت دندان که به آن حساسیت بیش از حد عاج گفته می شود، زمانی رخ می دهد که مینای دندان یا سیمان که به عنوان لایه های محافظ دندان عمل می کنند، فرسایش یافته و از بین می روند. برای توضیح این وضعیت، باید ساختار دندان را بیشتر بدانیم. دندان های ما دارای سه بافت سخت (مینای دندان، سمنتوم و عاج) و یک بافت نرم داخلی هستند که به آن پالپ دندان می گویند.

مینای دندان قسمت بالایی یا تاج هر دندان را می پوشاند. این سخت ترین و لایه بیرونی دندان است. سمنتوم مانند مینای دندان را می پوشاند اما قسمت پایینی دندان را از خط لثه تا کل ریشه دندان می پوشاند. عاج ساختار نرم تر دندان با لوله های عاج یا کانال های کوچک است. این اجازه می دهد تا هر محرکی مانند دمای سرد، گرم، اسیدها و شیرینی ها را مستقیماً به پالپ منتقل کنید. پالپ دندان، که بافت نرم هسته حاوی اعصاب، وریدها و سایر بافت‌های نرم همبند است، با احساس درد و حساسیت به این محرک‌های سرد، گرم و غیره پاسخ می‌دهد.

علت حساسیت دندان ها چیست؟

عواملی وجود دارند که حساسیت دندان های شما را توضیح می دهند که عبارتند از:

پوسیدگی دندان و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان.
اگر روزانه دندان های خود را مسواک نمی زنید، به تجمع بیشتر پلاک و جرم روی دندان ها کمک می کنید. با خوردن و آشامیدن، نه تنها مقداری باقیمانده در دهانتان باقی می‌ماند، بلکه به تجمع پلاک‌ها و کلونی‌های باکتری آن نیز تغذیه می‌کنید. پلاک و تارتار به نوبه خود اسید تولید می کنند و در ابتدا پوسیدگی دندان و حفره ها و یا حتی از دست دادن دندان را در طول زمان به همراه می آورند. بنابراین، زمانی که پلاک و باقیمانده مواد غذایی مسواک زده نمی شود و بهداشت دهان و دندان نادیده گرفته می شود، انتظار مینای دندان آسیب دیده و دندان های فرسوده را خواهید داشت که به دلیل قرار گرفتن توبول های عاجی در معرض مواد محرک، خطر حساسیت دندان ها را افزایش می دهد.
مسواک زدن تهاجمی و شدید.
استفاده از مسواک های سفت یا خمیر دندان با مواد خشن باعث ضعیف شدن مینای دندان می شود. این تمیز کردن فیزیکی سخت دندان به دندان شما آسیب می رساند و در دراز مدت باعث ایجاد حساسیت می شود.
بیماری های لثه (لثه و پریودنتیت).
مشکلات لثه با التهاب لثه شروع می شود که علائم ملتهب، درد و تورم لثه را نشان می دهد که می تواند با تحریک لثه و حساسیت در دندان ها همراه باشد. اگر درمان نشود، به بیماری های پریودنتال بسیار بدتری تبدیل می شود که بر استخوان پریودنتال تأثیر می گذارد.
تحلیل رفتن لثه و نمایان شدن ریشه دندان.
لثه های شما برای محافظت از دندان های شما کار می کنند. اگر شرایط لثه عقب‌نشینی وجود داشته باشد، باعث قرار گرفتن بیشتر ریشه در معرض آسیب‌های خارجی می‌شود. سپس باعث حساسیت دندان ها شده و سمنتوم را که لایه محافظ نازک تر دندان است، در معرض خطر بیشتری قرار می دهد.
دندان های ترک خورده، شکسته و شکسته.
بدیهی است که هر گونه آسیب به دندان ها می تواند باعث حساسیت دندان ها شود. هنگامی که دندانی شکسته یا ترک خورده است، احتمال دارد که لایه بیرونی دندان از جمله مینای دندان باز شده باشد. سپس به محرک های سرد و گرم اجازه می دهد تا به راحتی به عاج برسند و به فعالیت باکتری ها اجازه می دهد تا پالپ دندان داخل آن را آلوده کنند.
خوردن رژیم های پر اسید و پر قند.
اگر به طور منظم از مواد غذایی و نوشیدنی های اسیدی و/یا شیرین مانند نوشابه، آب نبات، قهوه، مرکبات، سس ها و سایر نوشیدنی های گازدار/اسیدی و غذاهای فرآوری شده استفاده می کنید، به مینای دندان آسیب می رساند و عاج دندان را مستعد می کنید.
دندان قروچه و دندان قروچه.
ممکن است به دلیل احساسات عاطفی مانند عصبانیت، عمدا یا ناخواسته دندان قروچه کنید. یا ممکن است در هنگام خواب دندان قروچه کنید، وضعیتی که به عنوان دندان قروچه شناخته می شود. برای جلوگیری از آسیب های بیشتر به دندان ها و ترمیم دندان های شما و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به دندان های حساس، لازم است یک محافظ دهان یا نایت گارد سفارشی در دندانپزشک ساخته شود.
یک روش دندانپزشکی اخیر.
ممکن است اخیراً یک درمان جزئی دندان مانند سفید کردن دندان یا یک کار دندانپزشکی طولانی مانند دریافت پرکردن دندان، ترمیم، روکش یا سایر روش‌های دندانپزشکی را انجام داده باشید. ممکن است به دنبال آن حساسیت دندانی موقتی ایجاد شود که به طور معمول ناپدید می شود.

چگونه حساسیت دندان را متوقف کنیم؟

اکنون تعجب می کنید که چگونه به حساسیت دندان ها کمک می کنید و از درد و ناراحتی خلاص می شوید. خوشبختانه، هم گزینه های خانگی و هم درمان دندانپزشکی برای درمان دندان های حساس شما وجود دارد. در زیر روش های درمان حساسیت دندان را مشاهده خواهید کرد:

از خمیر دندان های حساسیت زا استفاده کنید.
شما می توانید بهترین خمیردندان برای دندان های حساس را پیدا کنید تا به راحتی حساسیت و سوزش را در خانه از بین ببرید. خمیردندان هایی که برای حساسیت طراحی شده اند به جلوگیری از انتقال عصبی درد از طریق موادی مانند نیترات پتاسیم کمک می کنند و احساس حساسیت را به طور چشمگیری و به سرعت کاهش می دهند. خمیردندان های حساسیت زدا همچنین با استفاده از مواد فلوراید که به وفور و با ترکیبات مختلف یافت می شوند با پوسیدگی ها مبارزه می کنند، دندان ها را تقویت می کنند و به بازسازی مینای از دست رفته کمک می کنند.
از نوشیدنی ها و غذاهای اسیدی خودداری کنید.
اگر می خواهید هیدراته بمانید، سعی کنید از نوشیدنی های شیرین و پر اسید خودداری کنید و در عوض آب بیشتری بنوشید. قهوه، نوشابه، چای و نوشیدنی های انرژی زا را کاهش دهید. برای حفظ سلامت دهان و دندان در کنار سلامت کلی خود، به جای غذاهای تصفیه شده سریع، بخش های سالم تری از غذاها را انتخاب کنید.
از مسواک نرم استفاده کنید و به آرامی مسواک بزنید.
مسواک زدن باید به جای ضرر، مفید باشد. به مسواک زدن دندان های خود دو بار در روز با یک مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید ادامه دهید. به آرامی مسواک بزنید و از مسواک زدن سخت با نیروی زیاد خودداری کنید.
دریافت فلورایدتراپی (وارنیش فلوراید).
دندانپزشکان می توانند حساسیت دندان های شما را با یک سری کاربردهای فلوراید در مطب یا خانه درمان کنند. فلوراید یک عامل کلیدی رمینرال کننده است که در محصولات مراقبت از دهان مانند خمیر دندان استفاده می شود. به دلیل غلظت بالاتر فلوراید در فلورایدتراپی، دندانپزشکان شما می توانند جذب فلوراید را در دندان ها افزایش دهند. این درمان پوسیدگی دندان را کند می کند و از پیشرفت بیشتر پوسیدگی جلوگیری می کند. فلورایدتراپی مینای دندان را تقویت می کند و در نتیجه حساسیت دندان را به حداقل می رساند.
باندینگ دندانی بگیرید.
دندانپزشکان از باندینگ دندانی با رزین کامپوزیت برای ترمیم دندان های آسیب دیده شما به زیبایی ترین روش استفاده می کنند. در اینجا، دندانپزشکان ریشه دندان در معرض دید و سایر ساییدگی‌ها و براده‌های دندان‌های شما را که مسئول حساسیت دندان‌ها هستند، بررسی می‌کنند. سپس مواد رزین کامپوزیت را اعمال می کنند.
پرکننده فرسوده را با یک پرکننده جدید جایگزین کنید.
اگر پرکردگی قدیمی دارید، به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا پایداری پرکردگی و سلامت دندان را بررسی کنید. ممکن است قسمت‌های پرکننده شکسته شده باشد یا نشت مواد پرکننده باعث اثرات مضر روی بقیه دندان شده باشد. دندانپزشک شما برای یک روش جدید پر کردن دندان برنامه ریزی می کند تا هم حساسیت و هم عملکرد دندان را برطرف کند.
تاج، خاتم یا آنله را دریافت کنید.
اگر پوسیدگی دندان و حفره های روی دندان ها زیاد باشد، دندانپزشکان می توانند به روش های بسیار جدی دندانپزشکی روی آورند. دندانپزشک شما ممکن است اینله، آنله یا حتی تاج دندان را برای درمان حساسیت دندان توصیه کند. در ترمیم آنله یا اینله، دندانپزشک ناحیه تحت تاثیر حفره بالایی یا مرکزی دندان شما را برمی دارد. سپس خاتم یا آنله را مطابق قالب در اندازه کامل آماده می کند و در جای خود می چسباند. دندانپزشک شما ممکن است روش روکش دندانی را به دلیل آسیب زیاد به دندان پیشنهاد دهد، جایی که کل دندان بیرونی برداشته می شود و یک تاج دندان ساخته شده در آزمایشگاه روی دندان باقی مانده سیمان می شود.
روش پیوند لثه را بررسی کنید.
در صورتی که حساسیت دندان های شما مربوط به تحلیل لثه و نمایان شدن ریشه دندان باشد، دندانپزشک یا متخصص دندانپزشکی ممکن است پیوند لثه را به عنوان راه حل انتخاب کند. آن‌ها با بافت‌های پیوندی که از محل سالم‌تر لثه گرفته شده‌اند، نواحی بیش‌ازحد عقب‌رفتگی لثه را ترمیم می‌کنند.
معاینه کانال ریشه داشته باشید.
زمانی که حساسیت دندان‌های شما به دلیل پالپ عفونی و آسیب‌دیده داخل دندان/دندان باشد، دندانپزشک درمان ریشه را توصیه می‌کند. این یک درمان موفق دندانپزشکی است که توسط متخصص ریشه یا دندانپزشک آموزش دیده حرفه ای انجام می شود. در اینجا کانال های ریشه داخل دندان دردناک تمیز می شوند و بافت نرم عفونی داخلی، پالپ دندان، برداشته می شود. سپس دندانپزشکان آن را با مواد مخصوص دندانپزشکی پر می کنند.

در اینجا برخی از سوالات متداول (FAQ) در مورد حساسیت دندان وجود دارد.

یک دندان حساس به سرما یا گرما، علت چیست؟

از آنجایی که پالپ دندان داخل دندان مسئول هر گونه محرکی مانند تغییر دمای سرد یا گرم روی دندان است، حساسیت در یک دندان خاص به دلیل موارد زیر است: 1- ضعیف و نازک شدن مینای دندان. 2-ترک، تراشه و آسیب در آن دندان. 3- مواجهه ريشه و توبولهاي عاجي با عوامل محرك خارجي 4- التهاب و عفونت پالپ دندان در دندان. 5- عوامل دیگر

چگونه حساسیت دندان را بعد از سفید کردن دندان درمان کنیم؟

دوز بالاتر مواد سفید کننده مورد استفاده در درمان های سفید کننده دندان در دندانپزشک یا موجود در محصولات سفید کننده دندان بدون نسخه می تواند باعث ایجاد احساس حساسیت موقت شود. برای جلوگیری از مشکل حساسیت، دندانپزشکان از ژل فلوراید (مثلاً فلوراید سدیم) روی دندان ها استفاده می کنند. آنها می توانند بسته به وضعیت دندان شما ژل سفید کننده مبتنی بر پراکسید را با غلظت کمتر یا بالاتر فرموله کنند. در نهایت، دندانپزشکان معمولاً از عوامل حساسیت زدا در سفید کردن استفاده می کنند تا از حساسیت دندان ها در طول درمان سفید کردن جلوگیری کنند.
اگر به دنبال یک کیت سفید کننده، نوار سفید کننده یا حتی خمیر دندان سفید کننده در منزل هستید، می توانید محصول ایمن را برای سفید کردن راحت دندان های خود در خانه انتخاب کنید. گزینه های خانگی همچنین حاوی سفید کننده های پراکسید (در درصد کمتر) یا سطح اضافی مواد ساینده هستند. به خاطر داشته باشید که حساسیت دندان ها خفیف و موقتی است. هنگامی که استفاده از محصول را ترک می کنید، حساسیت از بین می رود.

چه چیزی به حساسیت دندان کمک می کند؟

به منظور جلوگیری یا متوقف کردن حساسیت دندان ها، می توانید رژیم غذایی سالم تری را با میزان قند و اسید کمتر دنبال کنید، سلامت دهان و دندان را با مسواک نرم و خمیر دندان فلوراید حفظ کنید و خمیر دندان توصیه شده توسط دندانپزشک را که برای حساسیت دندان ها طراحی شده است به عنوان راه حل خانگی خود امتحان کنید. . مهمتر از همه، به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *