جامولای متفاوت
لثه های حساس: علل، علائم و درمان

لثه های حساس: علل، علائم و درمان

همانطور که دندان های حساس را احساس می کنید، می توانید درد و ناراحتی را در لثه های خود نیز احساس کنید. ممکن است لثه‌ها دردناک و متورم همراه با درد داشته باشید، که می‌تواند علائم بیماری لثه را از مشکلات پریودنتال آشکار کند. در این شرایط، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و تجمع پلاک روی دندان می تواند از عوامل خطر اولیه باشد. از سوی دیگر، لثه‌های حساس شما ممکن است ناشی از عادت‌های تهاجمی مسواک زدن، آسیب جدی بافت نرم در اثر پروتزهای دندانی مانند دندان مصنوعی یا حتی تغییرات هورمونی در دوران یائسگی یا بارداری باشد.

ما باید همانطور که از دندان های خود مراقبت می کنیم از لثه های خود نیز مراقبت کنیم. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ریشه اکثر مشکلات دهان و دندان است. به عنوان مثال، با مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن روزانه، در واقع به سلامت دندان ها و لثه ها کمک می کنیم. توجه بیشتر به ظاهر و احساس لثه ما باید برای ما مهم باشد. به دلیل اهمیت لثه ها به عنوان پشتیبان دندان ها، باید علاوه بر تمیز کردن لثه، به اندازه کافی تمیز کردن دندان وجود داشته باشد.

دانستن منبع حساسیت لثه ها می تواند چالش برانگیز باشد. در صورت وجود لثه درد، می تواند نشانه التهاب لثه باشد که نیاز به درمان و معاینه دندانپزشک دارد. در صورت درمان نشدن، می‌توانید انتظار اشکال جدی بیماری‌های لثه مانند پریودنتیت را داشته باشید. خوشبختانه، هم درمان های خانگی ساده و هم درمان های دندانپزشکی برای لثه های حساس شما وجود دارد. ابتدا علل را بیاموزید و برای جلوگیری از هر گونه مشکل بعدی، درمان لثه های حساس خود را امتحان کنید. به این ترتیب می توانید در اسرع وقت اقدامات لازم را برای سلامت دندان ها و لثه های خود انجام دهید.

چه چیزی باعث ایجاد لثه های حساس می شود؟

در زیر می توانید دلایل حساس بودن لثه ها و آنچه را که ممکن است شرایط لثه دردناک و ملتهب را توضیح دهد بیابید:

بیماری لثه.
ژنژیویت و پریودنتیت اصطلاحات پزشکی برای بیماری های لثه هستند. ژنژیویت التهاب لثه با علائمی مانند لثه های متورم و قرمز است که ممکن است به راحتی خونریزی کند. پلاک دندانی علت اصلی التهاب لثه است. پلاک‌ها روی دندان‌ها تشکیل می‌شوند، مستعمره‌های باکتری‌ها را میزبانی می‌کنند و اگر با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم از بین نروند، به جرم (تارتار) سخت می‌شوند. پریودنتیت همچنین یک بیماری التهابی لثه با آسیب های جدی به بافت لثه و سایر بافت های پشتیبان دندان است که در صورت عدم درمان در نهایت با از دست دادن دندان مواجه می شوید. این عارضه بر لثه ها تأثیر می گذارد و می تواند به صورت التهاب لثه با تشکیل پاکت یا حتی عقب نشینی لثه ظاهر شود.
استعمال دخانیات و دخانیات.
سیگار کشیدن یا استفاده از محصولات تنباکوی مختلف از مهمترین رفتارهای منفی بهداشتی است که باعث ایجاد یا کمک به بسیاری از بیماری های دهان مانند پریودنتیت می شود. دهان سالم مزایای مثبتی برای تندرستی و سلامت کلی به دنبال دارد.

خطرات عمده ای برای سلامتی وجود دارد که با سیگار کشیدن مرتبط است، از جمله سرطان ریه، سرطان دهان و سایر بیماری های مرتبط با سیگار، پس چرا سیگار بکشید در حالی که انتظار دارید این میزان آسیب به سلامت شما وارد شود.

به خاطر داشته باشید که سیگار باعث تولید گرما در دهان می شود، کیفیت بافت لثه را تغییر می دهد و دهان شما را در برابر عوامل بیماری زا، فعالیت باکتری ها و دیگر گونه های بازدارنده موجود در بیوفیلم پلاک یا آنهایی که در دهان شما زندگی می کنند آسیب پذیر می کند. این امر خطر التهاب و درد لثه را افزایش می دهد که منجر به حساسیت لثه و تحریک بافت نرم می شود.

فشار.
عوامل روانی اجتماعی، مانند استرس یا اضطراب، عوامل مخربی برای سلامتی ما هستند. استرس بر مکانیسم‌های پاسخ‌دهی سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد. مقاومت لثه در برابر عفونت های دهان را کاهش می دهد. استرس به طور خاص با برخی از انواع التهاب لثه، از جمله ژنژیویت اولسراتیو نکروزان، که به آن ترانچ دهان نیز گفته می شود، مرتبط است.
تغییرات هورمونی.
حساسیت لثه در طول تغییرات هورمونی در تأثیرات غدد درون ریز مانند بارداری، بلوغ، چرخه های یائسگی و سایر اثرات سیستمیک رایج است. لثه‌ها و دندان‌های حساس می‌توانند به دلیل افزایش جریان خون و سایر واکنش‌های بدن در این مواقع اتفاق بیفتند که بدن دچار تغییرات اساسی می‌شود.
به سختی مسواک زدن.
لثه‌های ما نیز مانند دندان‌ها می‌توانند هنگام مسواک زدن شدید و شدید یا با مسواک‌های سفت آسیب ببینند.

برای جلوگیری از حساسیت و تحریک لثه ها باید به آرامی با مسواک مناسب مسواک بزنید. در صورت سفت شدن پلاک یا تارتار روی دندان، به جای آسیب رساندن به لثه ها و دندان ها با اعمال نیرو در حین تمیز کردن دندان، برای برداشتن پلاک به دندانپزشک مراجعه کنید. تغییر به خمیر دندان ضد پلاک نیز به حذف بهتر پلاک کمک می کند.

تحریک ناشی از دندان مصنوعی، بریس و سایر وسایل دهان.
دستگاه های دهان مانند پروتز، بریس، محافظ دهان یا ترمیم های دندانی برای اهداف ارتودنسی، زیبایی یا عملکردی در دهان ما قرار می گیرند. بنابراین نظافت، مراقبت و نگهداری از این لوازم ضروری است. این وسایل می توانند نامناسب باشند و اندازه شما نباشند، که باعث تحریک و آسیب به لثه ها و سایر بافت های نرم می شوند. می بینید که بعد از مدتی لثه هایتان زخم شده است.

اگر این وسایل دندانی و دهان شما به طور مرتب تمیز نشود، منجر به ایجاد قارچ (مثلاً استوماتیت دندان مصنوعی در افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند) و نهفتگی غذا می شود. بنابراین نه تنها باعث حساس شدن لثه ها و بوی بد دهان می شود، بلکه راه را برای شروع پوسیدگی دندان و عفونت در آن نقاط در تماس با این دستگاه ها هموار می کند.

عفونت های دهان و رشد قارچی.
بهداشت نامناسب دهان، عفونت‌های ویروسی، بیماری‌های سیستمیک، کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی همگی می‌توانند رشد قارچ‌ها و فعالیت باکتری‌ها را در دهان تقویت کنند. سپس منجر به زخم های دهانی مانند زخم شانکر و سایر مشکلات دهان از جمله برفک دهان می شود. این شرایط دهانی باعث ایجاد ضایعات، درد و درد در دهان و لثه‌های شما می‌شود.
کمبود ویتامین C.
یک رژیم غذایی سالم باید حاوی مواد مغذی و ویتامین های لازم باشد و ویتامین C یکی از آن موارد مهم برای سلامتی ما است. کمبود ویتامین C باعث سنتز ناکافی کلاژن می شود که منجر به زوال لثه، خونریزی لثه، تاخیر در بهبود زخم و درد می شود. اگر رژیم غذایی شما فاقد میوه و سبزیجات تازه باشد، بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین C هستید.
دیابت.
در دیابت، شما با عدم تعادل در سطح گلوکز خون مواجه هستید و خطر ابتلا به مشکلات بیماری لثه، هم التهاب لثه و هم پریودنتیت، بیشتر است. ممکن است اختلالاتی در کیفیت بزاق، التهاب لثه و حتی اختلالاتی در نحوه واکنش دهان خود به پلاک های دندانی تجربه کنید.

درمان خانگی لثه های حساس چیست؟

با چند کار ساده خانگی می توانید از لثه های حساس خود پیشگیری کرده و آن ها را درمان کنید.

بهداشت دهان و دندان خود را روزانه حفظ کنید.
دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید و از خمیر دندان حاوی فلوراید برای کاهش پیشرفت پوسیدگی و تقویت مینای دندان استفاده کنید. هیچ فرصتی برای تجمع پلاک و سخت شدن جرم روی دندان ندهید. به این ترتیب از التهاب لثه مرتبط با پلاک و همچنین بیماری های پریودنتال پیشگیری خواهید کرد.
به آرامی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
به شدت مسواک نزنید و در عوض دندان های خود را با حرکات کنترل شده به آرامی مسواک بزنید. از مسواک‌ها و خمیردندان‌های ساینده خودداری کنید و از مسواک‌های نرم و مواد خمیردندان ملایم‌تر استفاده کنید.

برای تمیز کردن کامل و مسواک زدن راحت تر، می توانید مسواک های برقی را امتحان کنید. نخ دندان بین دندان های خود را با دقت بکشید تا بقایای مواد غذایی که بین دندان ها گیر کرده اند پاک شود. به یاد داشته باشید که نخ دندان را به آرامی و بدون نیروی بیش از حد استفاده کنید. اگر به خوبی از نحوه استفاده از نخ دندان آگاه نباشید، ممکن است آسیب بیشتری ایجاد کنید و باعث تحریک لثه خود شوید.

از دهانشویه های ضد میکروبی و غیر الکلی استفاده کنید.
دهانشویه ها به کشتن باکتری ها و جلوگیری از رشد باکتری ها کمک می کنند. علاوه بر مسواک زدن منظم، دهانشویه ها سلامت دهان و دندان را بهبود می بخشد و از طریق از بین بردن رشد قارچ ها و فعالیت باکتری ها به داشتن لثه های سالم کمک می کند.

برای تسکین درد ناشی از درد لثه، دهان خود را با دهانشویه های ضد عفونی کننده/ضد میکروبی بشویید. برای جلوگیری از خشکی دهان، دهانشویه های بدون الکل را انتخاب کنید. شما می خواهید جریان بزاق بیشتری داشته باشید و لثه های تمیزتری داشته باشید تا دهان خود را عاری از عفونت نگه دارید.

از خمیردندان های حساسیت زا استفاده کنید.
حساسیت می تواند منشا دندان یا لثه باشد. دانستن اینکه دقیقاً چه چیزی باعث ایجاد لثه های حساس شما می شود دشوار است. به هر ترتیبی می‌توانید از خمیردندانی که با فرمولاسیون تسکین‌دهنده حساسیت برای دندان‌ها یا لثه‌ها ساخته شده است، استفاده کنید. هنگام انتخاب خمیر دندان، ترکیبات کلیدی، به ویژه فلوراید را فراموش نکنید تا از خواص تسکین دهنده حساسیت و ضد پوسیدگی بهره مند شوید.
سیگار کشیدن را ترک کن.
با حذف سیگار و محصولات تنباکو از زندگی خود، شاهد پیشرفت های قابل توجهی در سلامت عمومی دهان و دندان خواهید بود. دندان ها و لثه های سالم تری خواهید داشت و خطر حساسیت و عفونت لثه به طور چشمگیری کاهش می یابد.
مصرف ویتامین C را توصیه کرده اند.
شما باید مکمل های ویتامین C کافی در زندگی خود داشته باشید. چه از ویتامین های میوه ها، سبزیجات تازه یا از قرص های مولتی ویتامین استفاده کنید، هدف دریافت ویتامین C کافی است.
آلرژن ها را بشناسید.
گاهی اوقات حساسیت لثه به دلیل واکنش آلرژیک به غذاها، نوشیدنی ها یا ادویه هایی است که مصرف کرده اید. سعی کنید محرک های موجود در غذاهایتان را کشف کنید و دفعه بعد از خوردن آن اجتناب کنید.

درمان های دندانپزشکان برای لثه های حساس چیست؟

گاهی اوقات، حساسیت در لثه ها می تواند به دلیل بیماری های لثه و شرایط زمینه ای باشد. باید دهان خود را توسط متخصص دندانپزشکی معاینه کنید. دندانپزشک شما دهان و دندان های شما را از نظر هرگونه علامت و نشانه ای که مربوط به لثه های حساس شما باشد غربال می کند.

دندانپزشک لثه ها را از نظر خونریزی، درد، تحلیل لثه، سطح پلاک دندانی، ضایعات و زخم های دهانی و سایر شرایط معاینه می کند. آنها ممکن است عکس های اشعه ایکس و تصاویر رادیوگرافی لازم را بگیرند و حتی ممکن است آزمایش خون برای تشخیص علت زمینه ای حساسیت لثه شما انجام دهند. این برای رد احتمال کیست، عفونت، آبسه دندان یا بیماری هایی است که ممکن است باعث التهاب، درد و تورم لثه شوند.

اگر حساسیت لثه‌های شما به دلیل نامناسب بودن دستگاه‌های دهانی باشد، متخصص ارتودنسی یا پروتز شما بسته به مشکل، دستگاه جدیدتر را تنظیم، تعمیر یا بازسازی می‌کند.

دندانپزشکان در طول معاینات می توانند عفونت های دهان مانند برفک دهان را تشخیص دهند، بنابراین می توانند داروهای ضد قارچ و ضد التهاب تجویز کنند.

اگر التهاب لثه یا پریودنتیست تشخیص داده شود:

  • دندانپزشک شما درمان های دقیق کنترل پلاک را در مطب دندانپزشکی با جرم گیری دندان ها، فلوراید تراپی و سایر روش ها برای از بین بردن پلاک و جرم روی دندان ها انجام می دهد.
  • دندانپزشکان شما را با مجموعه ای از کارهای مراقبت خانگی برای از بین بردن پلاک و بهبود لثه راهنمایی می کنند. آنها می توانند از شما بخواهند که دهان شویه های کلرهگزیدین یا آن دهانشویه هایی با ترکیبات اسانس، خمیر دندان حاوی فلوراید و شستشوی آب نمک را امتحان کنید.
  • دندانپزشک شما همچنین می تواند درمان های آنتی بیوتیکی یا داروهای موضعی را در صورت نیاز تجویز کند.
  • و در نهایت ممکن است عمل جراحی و لیزر درمانی را برای برداشتن لثه آسیب دیده انجام دهند. این کار پس از بیوپسی از بافت لثه انجام می شود و دانستن اینکه مشکلات ممکن است در صورت عدم درمان بدتر شوند.

دبریدمان و جرم گیری بافت نرم، پیوند لثه، برداشتن محل عفونی با جراحی و استفاده از ابزار اولتراسونیک از درمان های رایج هستند. این فرآیندها نیاز به استفاده از بی حسی موضعی یا موضعی دارند. به عنوان مثال، اگر نیاز به برداشتن لثه با جراحی باشد یا اگر لثه در حال عقب نشینی باعث ایجاد مشکلاتی در حساسیت شود، دندانپزشک یا جراح دهان ممکن است پیوند لثه را انجام دهند. در این فرآیند، آنها با برداشتن بافت‌های سالم‌تر لثه از سایر نقاط، نواحی عقب‌رفته لثه را ترمیم می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *