جامولای متفاوت
درد فک: علائم، علل و درمان

درد فک: علائم، علل و درمان


درد فک یک مشکل رایج است که می تواند شدید یا خفیف باشد. این می تواند یک وضعیت ناتوان کننده با اشکال شدید باشد که می تواند بر زندگی کلی و توانایی شما در خوردن و صحبت کردن تأثیر بگذارد. عوامل زیادی می توانند باعث درد فک شوند، از جمله دندان درد، بیماری لثه یا سینوس ها. اما گاهی اوقات، درد فک می تواند به دلیل کشش در فک شما به دلیل شرایط مزمن مانند دندان قروچه یا اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) ایجاد شود. لازم است برای تشخیص به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید و بر اساس آن در مورد درمان های مناسب صحبت کنید. در حال حاضر، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علل و آشنایی با گزینه های درمانی موجود برای تسکین درد فک، ادامه مطلب را بخوانید.

درد فک چه احساسی دارد؟

هنگامی که شما درد فک را تجربه می کنید، بسته به علت ممکن است علائم مختلفی وجود داشته باشد. علائم می تواند:

  • احساس درد، سفتی یا درد ناگهانی در استخوان فک در ناحیه نزدیک گوش
  • تیراندازی درد شوک الکتریکی
  • درد در نواحی صورت، از جمله فک، گوش یا اطراف چشم شما
  • درد عضلات فک
  • صداهای کلیک یا ترکیدن در فک شما
  • قفل شدن فک که باعث مشکل در باز یا بستن دهان شما می شود
  • دندان قروچه یا فشردن
  • سردردهای مداوم
  • درد هنگام جویدن یا مشکل در جویدن
  • درد دندان
  • تورم
  • دندان های حساس
  • خونریزی لثه یا احساس حساسیت در لثه ها

علت درد فک چیست؟

دلایل متعددی برای احساس درد در فک وجود دارد، از جمله:

اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMD) و اختلالات عضلات

اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMD) که به آن TMJ نیز گفته می شود، یکی از شایع ترین علل درد فک است. این بیماری بیش از 10 میلیون نفر در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد. مفصل گیجگاهی فکی عملکرد لولا و حرکات لغزشی را با هم ترکیب می کند و به شما امکان می دهد فک خود را به راحتی بالا و پایین، پهلو به پهلو و حرکات داخل و خارج حرکت دهید.

گاهی اوقات دانستن علت دقیق اختلال TMJ دشوار است. این می تواند به دلیل ضربه ناشی از آسیب فک، دندان قروچه در شب، آرتریت یا سایر ضربه هایی باشد که می تواند به استخوان، دیسک یا عضلات فک آسیب برساند که به نوبه خود بر حرکت طبیعی صاف فک شما تأثیر می گذارد.

برخی از افرادی که از روی عادت دندان قروچه و فشار می دهند (براکسیسم) ممکن است دچار درد فک شوند. با این حال، این بدان معنا نیست که آنها ممکن است به اختلال TMJ مبتلا شوند. علائم اختلال TMJ می تواند شامل درد و درد در فک، درد درد در گوش یا اطراف گوش، کلیک کردن یا قفل شدن فک و مشکل در باز یا بسته کردن دهان باشد.

دندان قروچه ( دندان قروچه )

دندان قروچه به دندان قروچه یا فشردن غیر ارادی دندان گفته می شود. بسیاری از افرادی که از دندان قروچه رنج می برند، اغلب در هنگام خواب دندان قروچه می کنند. بدون پیشگیری، این عادت نه تنها اثرات جدی بر روی دندان ها می گذارد و باعث ساییدگی مینای دندان می شود و یا منجر به شکستگی و بریدگی دندان می شود، بلکه باعث ایجاد کشش بیش از حد بر روی مفصل و عضلات فک می شود.

ممکن است با درد فک، ناراحتی و سردرد از خواب بیدار شوید. در حالی که استرس و اضطراب دو دلیل رایج برای دندان قروچه هستند، عوامل مختلفی نیز وجود دارد. دندان قروچه شما می تواند به ژنتیک، بیماری زمینه ای یا عوارض جانبی برخی داروها مرتبط باشد.

اگر فکر می کنید ممکن است دندان قروچه کنید و فک درد دارید، با دندانپزشک خود مشورت کنید تا درمان مناسب را بیابید و از آسیب بیشتر به دندان ها و سایر ساختارهای دهان خود جلوگیری کنید. دندانپزشک شما می تواند استفاده از محافظ شبانه سفارشی را برای جلوگیری از آسیب دندان قروچه و کاهش خطر درد در فک و عضلات صورت توصیه کند.

سردردهای خوشه ای

سردرد خوشه ای یکی از دردناک ترین انواع سردرد است. این درد اغلب در پشت یا اطراف یکی از چشم ها قرار دارد، اما می تواند به سایر نواحی صورت، فک و گردن شما نیز سرایت کند.

نورالژی سه قلو

نورالژی سه قلو وضعیتی است که با درد شدید و کوبنده مشابه شوک الکتریکی مشخص می شود که معمولاً یک طرف صورت شما را تحت تأثیر قرار می دهد. درد از عصب سه قلو با شاخه‌هایی می‌آید که احساسات بسیاری از صورت شما از جمله پیشانی، گونه‌ها، فک و لثه‌ها را کنترل می‌کنند.

آبسه دندان (عفونت)

گاهی اوقات عفونت های شدید دندان که به آن دندان آبسه نیز می گویند، می تواند باعث درد فک شود. آبسه دندان حفره ای از چرک است که در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود که در داخل یا اطراف دندان ایجاد می شود. عفونت و درد می تواند به استخوان فک یا سایر نواحی سرایت کند.

شما باید برای تشخیص و درمان فوری دندانپزشک خود برای دندان آبسه به دنبال مراقبت های دندانی باشید. درمان می تواند شامل برش آبسه و تخلیه چرک باشد. دندانپزشک شما همچنین ممکن است کانال ریشه را انجام دهد یا در صورت نیاز آنتی بیوتیک تجویز کند.

بیماری لثه

علاوه بر خطر پوسیدگی دندان، سلامت ضعیف دهان و دندان دلیل اصلی مشکلات بیماری لثه است. اگر با مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن به اندازه کافی به دندان ها و لثه های خود اهمیت نمی دهید، این می تواند باعث رشد و تجمع باکتری ها بین دندان ها و لثه های شما شود. با گذشت زمان، عدم تمیز کردن دندان ها منجر به تجمع پلاک روی دندان ها و تشکیل جرم – رسوبات سخت پلاک می شود. باکتری های موجود در پلاک می توانند در زیر خط لثه پخش شوند که باعث ایجاد اولین مرحله بیماری لثه به نام ژنژیویت می شود.

اگر این درمان درمان نشود، باکتری می تواند منجر به عفونت بیشتر بین لثه و دندان شما شود و شکاف یا پاکت پریودنتال را تشکیل دهد.

این مرحله از بیماری لثه به عنوان پریودنتیت شناخته می شود. این شامل زوال ساختارهای نگهدارنده دندان، استخوان و بافت های نرم است. پیشگیری از بیماری لثه در مراحل اولیه بسیار مهم است و در صورت مشاهده علائمی مانند حساسیت یا خونریزی لثه به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

عفونت لثه ممکن است باعث دردی شود که ممکن است به دندان ها و فک شما تابیده شود.

سایر شرایط

درد فک شما می تواند نشانه ای از شرایط دیگر باشد که برخی از آنها نیاز به درمان فوری دارند. در صورت تجربه درد فک یا سایر دردهای صورت، عوامل خطر دیگری در اینجا آمده است:

درد فک در قسمت پایین فک، نزدیک گوش یا در نواحی مختلف
  • یکی از علائم بیماری عروق کرونر و حمله قلبی است، اگرچه علائم دیگری مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه یا خستگی فیزیکی وجود دارد. این یک اورژانس است، بنابراین در صورت مشاهده این علائم فوراً با 911 تماس بگیرید.
  • آپنه انسدادی خواب (OSA)
  • سینوزیت
  • آرتروز
  • اختلالات غدد بزاقی
  • عفونت گوش
  • آرتریت تمپورال

درمان و تسکین درد فک

اکنون که می دانید درد فک علل احتمالی زیادی دارد، مهم است که برای تشخیص و درمان از متخصص کمک بگیرید. پس از گرفتن عکس اشعه ایکس و انجام معاینات پزشکی لازم، دندانپزشک یا پزشک شما درمان مناسب را در اختیار شما قرار می دهد.

درمان های پزشکی

در حالی که درد فک شما ممکن است با درمان های غیر تهاجمی درمان شود، شرایطی وجود دارد که مداخلات جراحی و سایر مداخلات پزشکی برای تسکین درد فک شما ضروری است.

در اینجا چند گزینه درمانی وجود دارد:

  • محافظ دهان. اگر دندان قروچه می کنید، استفاده از محافظ دهان به محافظت از دندان ها و دهان شما کمک می کند. محافظ دهان همچنین می تواند راهی برای کاهش علائم TMJ و بهبود شرایط مرتبط با خواب مانند آپنه خواب باشد.
  • درمان دندانپزشکی. ممکن است برای دندان پوسیده یا درمان حفره ها به پرکردن، روکش دندان یا روت کانال نیاز داشته باشید. دندانپزشک شما ممکن است گاهی به کشیدن دندان با دندان های به شدت پوسیده و عفونی متوسل شود.
  • درمان بیماری لثه شما. دندانپزشک یا پریودنتیست شما ممکن است تعدادی درمان را برای عفونت لثه شما بر اساس مرحله بیماری لثه توصیه کند. این می تواند از تمیز کردن عمیق، فلوراید درمانی یا آنتی بیوتیک درمانی تا جراحی برای بازسازی لثه شما مانند پیوند لثه یا استخوان را شامل شود.
  • شل کننده های عضلانی (شل کننده های عضلانی). اگر محافظ دهان برای درمان درد فک شما کار نمی کند، دندانپزشک شما می تواند شل کننده های عضلانی را برای تسکین تنش و اسپاسم عضلات فک شما تجویز کند.
  • تزریق بوتاکس. تزریق سم بوتولینوم (بوتاکس) به عضلات فک ممکن است به تسکین درد ناشی از اختلالات TMJ و دندان قروچه یا فشردن دندان کمک کند.
  • ارتودنسی. گاهی اوقات، مال اکلوژن – نامرتبی دندان ها – می تواند دلیل درد فک شما باشد. برای اصلاح باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. متخصص ارتودنسی شما می‌تواند بریس‌ها یا سایر ابزارهای ارتودنسی را طراحی کند تا بایت بد و نامنظم دندان‌ها را در تراز مناسب قرار دهد.
  • جراحی فک. اگر روش های دیگر کمکی نکرد، پزشک یا دندانپزشک شما ممکن است جراحی را برای درمان TMD شما پیشنهاد دهد. انواع مختلفی از جراحی ها برای اصلاح اختلال TMJ وجود دارد.

استراتژی های سبک زندگی برای کمک به تسکین درد فک در طولانی مدت

پیروی از یک سبک زندگی سالم می تواند از بروز بسیاری از مشکلات در وهله اول جلوگیری کند. در اینجا چند نکته برای کاهش درد فک وجود دارد:

  • استرس خود را کاهش دهید. اگر درد فک شما ناشی از استرس باشد، می توانید برخی از تکنیک های کاهش استرس را امتحان کنید. می‌توانید درمان‌های آرامش‌بخش، مدیتیشن یا یوگا انجام دهید. این فعالیت ها ممکن است به کاهش فک فک و دندان قروچه شما کمک کند زیرا استرس یکی از دلایل اصلی دندان قروچه است.
  • بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید و روزانه نخ دندان بکشید تا از پوسیدگی دندان و بسیاری از مشکلات مضر دهان و دندان جلوگیری کنید. به دنبال مراقبت از دندان باشید و مرتباً به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • فعالیت بدنی خود را افزایش دهید. شاد بمانید و با برخی فعالیت های بدنی روحیه خود را حفظ کنید. ممکن است دوست داشته باشید گاهی به پیاده روی بروید یا ورزش های مورد علاقه خود را انجام دهید. همچنین، فیزیوتراپی یا کشش عضلات را برای کاهش درد صورت و فک خود امتحان کنید.
  • از غذاهای جویدنی پرهیز کنید و از یک رژیم غذایی نرم استفاده کنید. با پرهیز از غذاهای ترد، سفت و جویدنی به جلوگیری از حرکت بیش از حد فک کمک کنید. این غذاها نه تنها تنش مضاعفی بر مفاصل فک وارد می کنند، بلکه بین دندان های شما می چسبند و به دندان های شما آسیب می رسانند. بنابراین از جویدن یخ خودداری کنید و مصرف آب نبات را کاهش دهید. همچنین دفعه بعد که یک سیب را می خورید، یک سیب را تکه تکه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *