جامولای متفاوت
آنچه باید در مورد محافظ دهان ورزشی بدانید؟

آنچه باید در مورد محافظ دهان ورزشی بدانید؟


اگر شما یا فرزندتان قصد دارید در یک فعالیت ورزشی شرکت کنید، پوشیدن محافظ دهان چیزی است که نباید از آن چشم پوشی کنید. محافظ‌های دهان از دندان‌ها در برابر آسیب‌های احتمالی که می‌تواند باعث شکستن، خراشیدگی یا حتی کنده شدن دندان در حین ورزش شود، محافظت می‌کند. این دستگاه های دهانی ساده ترین و موثرترین روشی هستند که می توانید برای محافظت از دندان ها و لبخند انجام دهید.

چرا هنگام ورزش باید از محافظ دهان استفاده کرد؟

محافظ دهان نیروی ضربه وارده به دهان و به ویژه دندان های شما را جذب و خنثی می کند و از دندان ها در برابر شکستگی و سایر آسیب های جدی دندانی محافظت می کند. اگر برای دوچرخه سواری می‌روید یا مرتباً در ورزش‌های پر تماس شرکت می‌کنید، یک محافظ دهان به محافظت از دندان‌های شما در حین لذت بردن از بازی کمک می‌کند.

در اینجا دلیل این است که چرا محافظ دهان برای سلامت دهان و دندان شما در حین ورزش ضروری است:

از دندان های خود محافظت کنید و از آسیب های دهانی جلوگیری کنید

مانند تمام قسمت های بدن، دندان ها و دهان شما می توانند مستعد آسیب های ورزشی باشند. بنابراین، محافظ های دهان از دندان های شما در برابر آسیب محافظت می کنند. دندان ها می توانند به راحتی بشکنند و به محض افتادن یا ضربه به دهان از تماس ها یا اشیاء مورد استفاده در ورزش که مستقیماً به صورت شما برخورد می کند، می شکنند. محافظ‌های دهانی روی دندان‌های بالایی نه تنها برای محافظت از دندان‌ها در برابر خرد شدن یا شکستن، بلکه برای جلوگیری از آسیب‌های دیگر به دهان و فک استفاده می‌شوند.

از خطر افتادن دندان ها و شکستگی های جدی جلوگیری کنید

یکی از مهمترین دلایلی که دندانپزشک استفاده از محافظ دهان را برای فعالیت های ورزشی توصیه می کند، پیشگیری از شکستگی های جدی دندان و استخوان دهان است. محافظ های دهان تاثیر ضربه به دندان ها و فک را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.

گاهی اوقات، ورزشکاران ممکن است به شدت آسیب ببینند و یکی از دندان‌هایشان کنده شود یا از جای خود جابجا شود. این نوع ترومای نادر دندانی را آولژن می نامند. دندان کنده شده نیاز به ویزیت اورژانسی دندانپزشکی برای مدیریت وضعیت دارد. همچنین، انجام کمک های اولیه فوری در زمان کاشت مجدد دندان در سوکت برای حفظ دندان بسیار مهم است.

شکستگی ریشه دندان یکی دیگر از آسیب های دندانی است که باید از آن آگاه بود زیرا ممکن است همیشه در هنگام وقوع آن آشکار نباشد. با این حال، عفونت در پالپ دندان و دندان آبسه شده، بسته به اینکه شکاف ریشه دندان عمیق‌تر شده باشد، نتایج احتمالی است. علائم می تواند درد دندان دردناک و حساسیت در دندان آسیب دیده باشد.

با استفاده از محافظ دهان در حین ورزش، می توانید به راحتی چنین خطرات دندانی را به حداقل برسانید و از آسیب هایی که می تواند به قیمت از دست دادن دندان شما تمام شود، جلوگیری کنید.

در پول شما صرفه جویی کنید

تهیه محافظ دهان نه تنها از دندان ها و فک شما در برابر آسیب های جدی محافظت می کند، بلکه بهترین سرمایه گذاری برای جلوگیری از اقدامات گران قیمت دندان است.

در صورت عدم وجود محافظ دهان در حین ورزش، دیگر هیچ محافظی برای دندان شما وجود ندارد. بنابراین، در صورت عدم کبودی یا بریدگی در لب و بافت‌های نرم داخلی دهان، بیشتر در معرض خطر آسیب دندانی قرار خواهید داشت.

حتی یک مورد ساده دندان شکسته یا ترک خورده بر سلامت دهان، لبخند و توانایی شما برای خوردن تأثیر می گذارد. برای درمان ترمیم باید به دندانپزشک مراجعه کنید. در حالی که بریدگی و شکستگی جزئی نیاز به باندینگ کامپوزیت دارد، برای بازیابی دندانی که به شدت شکسته شده است به روکش دندان نیاز خواهید داشت.

و در آسیب های جدی تر، دندانپزشک شما باید کانال ریشه یا جراحی دهان را انجام دهد. گاهی اوقات ممکن است دندان آسیب دیده نجات پیدا نکند و در نهایت دندان خود را از دست داده و کشیده شوید که باید با ایمپلنت دندان جایگزین شود. این می تواند هزینه دندانپزشکی شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

انواع محافظ دهان چیست؟

سه نوع محافظ دهان وجود دارد. قبل از گرفتن محافظ دهان ورزشی با دندانپزشک خود صحبت کنید. مهم نیست که چه فعالیت ورزشی انجام می دهید، محافظ دهان شما باید راحت باشد، محافظت عالی داشته باشد و به درستی روی دندان های شما قرار گیرد. محافظی که می گیرید نباید مانع تنفس یا صحبت کردن شما شود و در برابر پارگی مقاوم و در برابر سایش مقاوم باشد.

سه نوع محافظ دهان عبارتند از:

محافظ های دهانی سفارشی

چه ورزشکار باشید یا فقط برای دندان قروچه شبانه خود به نگهبان شبانه نیاز داشته باشید، محافظ های دهانی که سفارشی ساخته شده اند بهترین گزینه هستند. این ها به طور خاص برای دندان ها و اندازه دهان شما طراحی و ساخته شده اند.

دندانپزشک شما از دندان های شما اثر می گذارد و آن را به آزمایشگاه می فرستد تا محافظ دهان شما را ایجاد کند. آنها ایمن ترین، بیشترین محافظت و بهترین تناسب را برای محافظ دهان فراهم می کنند. اگرچه محافظ های دهان سفارشی نیاز به مراجعه به دندانپزشک دارند، اما ارزش هزینه را دارند.

محافظ های دهان جوشان

محافظ های دهان جوش و گاز به عنوان یک ماده نرم تولید می شوند. ورزشکاران می توانند مواد را در آب جوش گرم کرده و سپس آن را گاز بگیرند تا اندازه دندانی خود را به دست آورند.

این محافظ های دهان بدون نسخه در هر فروشگاه لوازم ورزشی موجود است. آنها تناسب و راحتی بهتری را نسبت به محافظ های دهانی فراهم می کنند. با این حال، از آنجایی که هیچ مداخله دندانپزشکی و فرآیند حرفه ای در ایجاد آنها وجود ندارد، نمی توانید انتظار محافظت، راحتی و تناسب با گاردهای سفارشی داشته باشید.

محافظ دهان استوک

محافظ های دهانی استوک محافظ های دهانی یک اندازه هستند که از پیش ساخته شده و آماده استفاده هستند. به همین دلیل، این محافظ ها اغلب در دهان حجیم هستند و به درستی جا نمی شوند. آنها همچنین ممکن است مشکلاتی در تنفس و صحبت کردن شما ایجاد کنند.

کدام ورزش ها نیاز به محافظ دهان دارند؟

وقتی صحبت از استفاده از محافظ دهان می شود، ممکن است به ورزش های تماسی مانند راگبی یا هاکی فکر کنید. با این حال، هر ورزشکار در هر سنی از کودکان خردسال تا بزرگسالان باید خطر آسیب به صورت را بسنجید و حتی در ورزش‌های غیر تماسی مانند اسکی یا ژیمناستیک از محافظ دهان استفاده کند. اینها ورزش هایی هستند که ممکن است به دلیل خطر افتادن یا تصادف به دندان های خود آسیب وارد کنید.

برای این منظور، انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) استفاده از محافظ دهان سفارشی را برای کودکان و بزرگسالان در ورزش‌های تماسی، ورزش‌های غیر تماسی و فعالیت‌های با سرعت بالا که در آن خطر آسیب دندانی بالا است، توصیه می‌کند. در اینجا برخی از این ورزش ها آورده شده است:

تماس با ورزش

  • هنرهای رزمی
  • بوکس
  • راگبی
  • فوتبال
  • بسکتبال
  • واترپلو
  • کشتی

تماس محدود و ورزش بیشتر

  • ورزش اسکیت بورد
  • بیسبال
  • اسکی
  • ژیمناستیک
  • دوچرخه سواری
  • وزنه برداری
  • آکروباتیک

نتیجه

محافظ های دهان نقشی حیاتی در کاهش آسیب های ناشی از دهان دارند. اگر ورزش می کنید یا فعالیت های تفریحی دیگری انجام می دهید، شما و فرزندتان باید از محافظ دهان استفاده کنید. به این ترتیب از دندان های خود محافظت می کنید و شدت آسیب های دندانی را به حداقل می رسانید.

همچنین باید هر بار قبل از استفاده از دستگاه محافظ دهان خود را تمیز کنید. همچنین مهم است که محافظ دهان خود را به مرور زمان تعویض کنید و در صورت وجود علائم ساییدگی، ممکن است به درستی کار نکند.

سوالات متداول

مزایای محافظ دهان در ورزش چیست؟

محافظ‌های دهان به ایجاد یک سد نرم کمک می‌کنند تا ضربه یا ضربه به صورت را مهار کند و خطر شکستگی و شکستگی دندان‌ها و آسیب‌های زبان، لب‌ها یا فک را کاهش دهد.

آیا فقط برای ورزش های تماسی به محافظ دهان نیاز دارم؟

نه تنها برای ورزش های پر تماس مانند راگبی یا بوکس، بلکه برای ورزش های با تماس محدود و غیر تماسی که می تواند باعث آسیب دندانی شما شود، باید از محافظ دهان استفاده کنید. بنابراین، با توجه به انجمن دندانپزشکی آمریکا، محافظ دهان برای فوتبال یا هنرهای رزمی و همچنین ورزش هایی مانند اسکی، ژیمناستیک یا دوچرخه سواری مورد نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *